Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2005, 15:45
forumbeheerder forumbeheerder is offline
Administrator
 
Geregistreerd: 8 augustus 2005
Berichten: 74
forumbeheerder heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Standaard Academie voor Kunst en Vormgeving, door de ogen van een oud-student

1. Welke opleiding heb je gevolgd?
Academie voor Kunst en Vormgeving, St. Joost te Breda, voltijd, 1994-1998.

De eerste 1,5 jaar heb ik de studierichting grafisch ontwerpen gevolgd. Na deze 1,5 jaar ben ik overgestapt naar de studierichting autonoom/schilderkunst alwaar ik ben afgestudeerd.

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?
  • HAVO
  • Nimeto te Utrecht (MBO-opleiding voor reclame, presentatie en communicatie)
3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst?
Tijdens mijn opleiding aan het Nimeto heb ik geleerd praktisch en doelgericht te werk te gaan. Het marktgericht denken, doelgroepen leren (her)kennen en daarop in spelen d.m.v. van concept en vormgeving zijn punten die ik nog steeds dagelijks toepas in mijn werk.

Een kunstacademie legt de nadruk veel meer op de persoonlijke ontwikkeling van de student. Het ontwikkelen van een eigen identiteit en een eigen visie zijn daarbij erg belangrijk. De student leert er om met behulp van de beschikbare media (van schilderdoek tot pc) dit tot uitdrukking te brengen op creatieve wijze. Dit kan vaak tot intense confrontaties leiden, niet alleen met andere studenten of met docenten, maar vooral met jezelf. Ik heb dit als zeer waardevol ervaren.

De docenten, door wie ik zelf ben onderwezen tijdens mijn studie aan de kunstacademie waren niet allemaal even gemotiveerd. Ik kan zeggen, dat een handvol docenten veel betrokkenheid toonde en ook geschikt was om hun kennis en ervaring over te dragen. Van hen heb ik dan ook het meeste geleerd. Zij hebben mij tot inzichten kunnen brengen en me de juiste impulsen kun geven om me steeds verder te ontwikkelen. Ook hier kan ik zeggen, dat ik in mijn huidige werk hier nog steeds de vruchten van pluk.

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?
De lessen zijn ongeveer 80% praktijkgericht en de overige 20% bestaat uit theoretische lessen (kunstbeschouwing/ kunstgeschiedenis/ filosofie).
De praktijklessen zijn voornamelijk gericht op oefening, ontwikkeling, experiment, visie, concept en materiaalkennis. Het doormaken van een proces, het oefenen van diverse technieken en het leren observeren en kijken. Denk daarbij aan modeltekenen, schilderen, etsen, zeefdruk, fotografie, maar uiteraard ook de beheersing van vakgerichte computersoftware.

5. Was het leuk?
Achteraf kan ik zeggen: Ja, de opleiding was leuk. Ik heb er veel geleerd en ik heb er ook veel bijzondere mensen leren kennen. Ik had het absoluut niet willen missen. Maar er hebben zich tijdens de studie toch wel momenten voorgedaan, dat het erg zwaar was. Je wordt soms op jezelf teruggeworpen, wat niet altijd makkelijk is. Nu kan ik zeggen, dat dat alleen maar goed en leerzaam is geweest.

6. Wat was je mooiste studieprestatie?
Omdat het op een kunstacademie niet echt draait om cijfers, maar meer om de ontwikkeling die je doormaakt, is het moeilijk om hier een concreet antwoord op te geven. Het complete proces is eigenlijk de mooiste studieprestatie.

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?
Mijn ervaring is, dat vooral de autonome studierichting (beeldende kunst), niet goed aansluit op de praktijk. De voorbereiding op het leven ná de academie is erg summier. Men spreek vaak over het bekende ‘zwarte gat’, waar de afgestudeerde kunstenaar in terecht zal komen. Ook van collega’s weet ik dat de meeste het ‘zwarte gat’ inderdaad zijn tegen gekomen. Veel kunstenaars zijn zoekende na de academie en een deel daarvan geeft het op of slaat een andere weg in.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?
Na het zwarte gat ben ik me gaan oriënteren. Ik wist dat het beroep van beeldend kunstenaar niet voor mij was weggelegd, maar ik wilde wel graag iets met mijn creativiteit doen. Het vak van grafisch ontwerper sprak me nog steeds aan en ik heb daar de draad weer opgepikt. In 2000 ben ik als stagiaire werkzaam geweest op een webdesignbureau, waar ik ook de kneepjes van het webontwerp heb geleerd. Gaandeweg heb ik me steeds meer ontwikkeld, niet alleen op het gebied van grafisch ontwerp, maar ook op het gebied van webdesign.

Eind 2001 ben ik voor mezelf begonnen. Inmiddels bestaat mijn bedrijf Conk alweer 4 jaar. Ik werk dagelijks met veel plezier en leer iedere dag nog bij. Iedere opdracht is een uitdaging en ik kan mijn creativiteit er voor de volle 100% in kwijt.

De combinatie van beide opleidingen (Nimeto/ St.Joost) ervaar ik zelf als ideaal. Ze vullen elkaar naar mijn mening bijzonder goed aan. Zoals eerder gezegd heb ik dus veel baat (gehad) bij alles wat ik er geleerd heb.

9. Wat wil je verder nog vertellen?
Kies een opleiding, die bij je past en die aansluit bij hetgeen je graag doet. Denk in eerste instantie niet aan het geld wat je er wel óf juist niet mee kunt verdienen. Als je ergens goed in bent, dan komt dat vanzelf wel. Aangezien je een groot deel van je tijd met je werk bezig bent, is het dagelijkse plezier wat je eruit haalt veel belangrijker.

Interview per e-mail met Debby van Dongen, op uitnodiging van de redactie van Carričretijger, 8 september 2005.

Vertel ons iets over jouw opleiding...

Laatst gewijzigd door René; 9 september 2005 om 11:00
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Welke management opleiding/cursus? labella Opleiding kiezen en volgen 9 24 oktober 2008 22:37
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon