Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 februari 2008, 17:43
hans a hans a is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 4
hans a is on a distinguished road
Standaard of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Hallo,

Ik heb een HBO opleiding afgerond, maar ben na mijn studie altijd in een MBO baan blijven hangen. Hoewel ik daar niet ongelukkig in ben is altijd blijven knagen dat ik meer kan en onder mijn niveau werk. Ik ben nu 30 jaar oud.

Inmiddels 4 maanden geleden heb ik gesolliciteerd voor een (HBO) functie als trainer binnen mijn bedrijf. Door een HR fout heeft alles erg lang geduurd, maar na een gesprek en 2 proeftrainingen voor de interviewers die de sollicitatie behandelen ben ik deze week aangenomen.

De interviewers hadden wel een twijfel als het gaat om mijn vermogen om een groep te leiden en mensen te stimuleren, maar de combinatie van mijn kennis van het bedrijf (door mijn ervaring), mijn opleidingsniveau en mijn creatieve vermogen om technisch goede trainingen te bedenken heeft hen doen besluiten mij toch aan te nemen.

Wat een vreugde zou je denken, maar niets is minder waar. Ik ben de afgelopen weken steeds meer gaan twijfelen of ik wel geschikt ben voor deze baan.

De 2e proeftraining waarin de interviewers een rol speelden als onhandelbare trainees heeft mijn roze bril van mijn gezicht geslagen. Ik heb nu een training bijgewoond als "observator" om de kunst af te kijken bij een ervaren trainer en heb nu nog sterker het gevoel hier helemaal niet voor in het wiegje te zijn gelegd. Ik knijp hem bij de gedachte zelf een groepsleider te moeten zijn.

Eigenlijk zou ik gewoon af willen zeggen en verder willen gaan met mijn oude vertrouwde baantje tot ik iets anders vind waarbij ik mij wel goed voel.

Maar.. de druk om wel door te gaan naar de nieuwe baan is enorm. Het halve kantoor inclusief leidinggevenden is enorm blij dat ik ben aangenomen.

Mijn eigen leidinggevende heeft veel vertrouwen in mij en mischien ben ik door invloedrijke collega's zelfs een handje "achter de schermen" geholpen om mij aangenomen te krijgen. Ook de bestaande trainers zijn blij met mijn versterking omdat ze al maanden overbelast zijn.

om maar niet te spreken van familie en vrienden die al jaren roepen "wat zonde van je opleiding dat je in dat baantje blijft hangen"

Iedere verandering brengt stress met zich mee, en met dat uitgangspunt ben ik indertijd wel doorgegaan met de sollicitatieprocedure. Maar ik kan naar mezelf toe niet ontkennen dat ik de belangrijkste kwaliteit die een trainer moet hebben eigenlijk ontbeer.

Wat moet ik nu? moet ik mezelf in het diepe gooien met alle gevolgen van dien? of moet ik al die mensen die het zo goed met mij voor hebben en hoge verwachtingen van mij hebben teleur gaan stellen?

Ik ben er letterlijk ziek van, loop nu 2 maanden met mijn gezondheid te kwakkelen (voor het eerst in mijn leven zo langdurig). Ik wil zo graag een stukje innerlijke rust om te herstellen.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 februari 2008, 18:08
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Dag Hans,

wat een lastig dilemma! Overweeg voor jezelf goed waarom je destijds hebt gesolliciteerd. Er is vast iets wat je aanspreekt in deze functie waarom je hebt gesolliciteerd. Dat was vast niet alleen de druk van de omgeving. Houd deze motivatie goed voor ogen als je start in deze baan. En inderdaad alle begin is moeilijk en zeker in een functie als trainer. Voor veel mensen is en blijft het een spannend beroep. Ik heb zelf heel veel gehad aan het boek van Karin de Galan, "trainen, een praktijkgids". Dat boek sleept je echt door de eerste (moeilijke) weken heen.
Veel succes.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 februari 2008, 02:39
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

1: De rest van de wereld doet er niet toe;
2: In het leven verandert nooits iets zonder risico's aan te gaan;
3: Als je van binnen voelt dat je niet geschikt bent kun je beter naar je innerlijk luisteren;
4: Angst en innerlijk kunnen elkaar echter wel tegenzitten.
Geen concreet antwoord maar dat is er niet!
Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 februari 2008, 11:23
hans a hans a is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 4
hans a is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Bedankt voor jullie advies,

Ik heb indertijd gesolliciteerd uit een drang om de dagelijkse sleur van mijn huidige baan te doorbreken, maar ook om meer ruimte te krijgen om zelfstandig een invulling aan mijn werk te geven in plaats van domweg werkinstructies uit te voeren. Daarbij had ik juist bij deze vacature het gevoel veel kans te maken aangenomen te worden door mijn achtergrond.

Toen heb ik er niet bij stil gestaan dat trainen een vak op zich is, dat het voor een trainer essentieel is om van nature bijzonder mensgericht te zijn en een overwicht op een groep te hebben. Ik heb mij simpelweg verkeken op het werk en het feit dat dit niet mijn sterke punten zijn.

Inmiddels heb ik dit ook overlegd met mijn ouders, die kennen mij natuurlijk al langer en beter dan wie dan ook. Zij vinden het heel jammer maar zijn het wel met mij eens dat dit gewoon niet mijn "cup of tea" is.

Er zit niets anders op dan open kaart te spelen naar mijn werkgever, hoe lullig het ook is. Ik voorkom dan in elk geval dat het bedrijf een loze investering gaat doen en ik straks thuis zit met een burnout.

Er zijn ongetwijfeld nog vele mogelijkheden die beter bij mij passen, daar kan ik beter mijn aandacht op gaan richten. Sorry, rest van de wereld...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 februari 2008, 12:41
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Beste Hans,

Je zegt dat het niet je sterke punten zijn, maar zou je die punten ook willen ontwikkelen?

Het is vooral belangrijk dat je het leuk vindt om informatie over te brengen op een manier dat het voor iedereen te begrijpen is, dat je genoeg kennis hebt van je vakgebied, dat je mensen serieus neemt en dat je uit kunt stralen dat je het leuk vindt om mensen te helpen. Zo denk ik erover.

Als het om volwassenen gaat heb je niet zoveel overwicht nodig. De personen zitten daar om zichzelf te verbeteren en je biedt hun informatie aan die ze nog niet hebben. Informatie/kennis die hun helpt hun werk beter te doen.

Wat vind je van mijn schrijven?
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 februari 2008, 13:37
hans a hans a is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 4
hans a is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Mischien helpt het als ik uiteen zet wat in mijn ogen mijn sterke en zwakke punten zijn en wat ik eigenlijk zou willen.

sterk: creatief, praktisch gericht, beeldend en abstract kunnen denken, in staat zijn zich helder uit te drukken, probleemoplossend kunnen denken, gevoel voor humor, nauwkeurig, kan zowel zelfstandig als in een groep functioneren.

zwak: weinig assertief, geen geboren groepsleider, geen mensenkenner, laat zich soms makkelijk uit het veld slaan, heeft veel bevestiging van anderen nodig wat eigen kwaliteiten betreft, niet ondernemend


Ik verlang naar een afgebakende verantwoordelijkheid binnen een bedrijf, de vrijheid om zelf oplossingen te kunnen bedenken en toe te passen, maar ook om zelf met nieuwe ideeen te komen om bijvoorbeeld een werkwijze te veranderen. Ik deins er niet voor terug moeite te doen om anderen te overtuigen als ik echt geloof dat ik een goed idee heb.

Ik voel niet de drang om naar de top te klimmen in een bedrijf, wel om op het eind van de werkdag tevreden te zijn over wat ik die dag heb gedaan.

Zo zou ik bijvoorbeeld helemaal happy zijn met de functie "training-schrijver" maar die functie bestaat helaas niet (althans niet binnen mijn bedrijf waar ik mijn ervaring als pluspunt in kan zetten)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 februari 2008, 15:32
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Mijn complimenten. Je kent jezelf goed.

Met deze eigenschappen zie ik jou in een omgeving werken waar je een duidelijke afgebakende taak hebt. Dit zou een trainersfunctie kunnen zijn, maar dan wel elke keer dezelfde training en dat je goed weet wat je moet doen.

Ook je suggestie om een training te schrijven, te ontwikkelen lijkt mij een goede optie als je deze vaardigheden hebt.

Mocht het geven van trainingen je toch niets lijken, dan zou ik op zoek gaan naar een HBO functie met een duidelijke omschrijving. Niet een leidinggevende functie, maar een functie waarin je precies weet wat je moet doen, maar die wel een uitdaging geeft om jezelf nog beter te leren kennen. Dus een baan waarin je af en toe je grenzen kunt verleggen om zelfvertrouwen te krijgen. Ik zou dan wel opzoek gaan naar een coach in het bedrijf die je kan begeleiden.

Ook een externe coach kan je helpen. Ik coach bijvoorbeeld ook mensen die tegen "dingen" op de werkvloer aanlopen en niet weten hoe hier mee om te gaan. Er zijn vast meer loopbaanbegeleiders die dit doen.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 februari 2008, 15:37
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

O ja, de functie examens ontwikkelen bestaat wel en er zijn ook mensen die lesmateriaal schrijven.

Dit is meestal freelancewerk. Je kunt bij uitgeverijen informeren naar deze functies, maar ook de NTI en LOI zoeken regelmatig mensen die examens en/of lesmateriaal kunnen ontwikkelen. Info hierover vindt op hun sites.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 februari 2008, 16:39
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Beste Hans,
Ik wil je toch even een kleine nuance meegeven als het gaat om het schrijven van examens, trainingen, lesprogramma's en dergelijke: ook dat is een vak apart, net als dat van trainer. Meestal kom je voor een dergelijke functie (die helemaal niet 'meestal' freelance is, alle grote onderwijsinstellingen hebben dat soort mensen in dienst, evenals bedrijven met interne opleidingen) in aanmerking als je ofwel vakdocent bent in een bepaald beroep ofwel een onderwijskundige achtergrond hebt. Ik zou je aanraden je rustig te gaan bezinnen op je sterke en zwakke kanten (je noemt al wat, maar daar valt wel meer over te zeggen) en dan een weloverwogen keuze te maken. Je komt nu een beetje over als een kat in het nauw en je weet het, die maakt rare sprongen! Laat je niet opjagen door de buitenwereld, maar als je zelf voelt dat je meer wilt (meer op niveau) dan is het zaak om daar eens goed, in alle rust over na te denken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 februari 2008, 16:45
wallbazz wallbazz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2007
Berichten: 6
wallbazz is on a distinguished road
Standaard Re: of mezelf, of de rest van de wereld teleurstellen?

Beste Hans,

Ik zit exact met hetzelfde dilemma. Ik ben zelf ook 30 jaar en sta op een kruispunt in mijn leven. Na een vorige tijdelijke baan in een klein bedrijf waarin ik me heel allround heb beziggehouden met het verbeteren van allerlei bedrijfsprocessen, had ik het idee dat er meer in zat en heb ik gesolliciteerd naar een functie als consultant op het gebied van analyse van internetstatistieken. De klanten van dit bedrijf zijn in het algemeen de grotere bedrijven in Nederland.

Ik ben nu bijna 5 maanden verder in deze functie en heb langdurig heel veel stress ervaren, omdat ik op de een of andere manier maar niet kan wennen aan deze nieuwe rol. Waar ik met name veel moeite mee heb is het naar buiten toe treden ofwel zelfpresentatie. Ik ben iemand die zich wel vrij kan voelen met een klein groepje collega's, maar heb veel moeite met me vrij te voelen bij een bezoek aan klanten of in een groep. Uiteindelijk zal het ook de bedoeling zijn dat ik ook workshops ed. ga geven, maar ook daar zie ik tegenop.

Aan de ene kant is er wel een wil om iets te overwinnen in mijzelf. Aan de andere kant is er het gevoel dat ik misschien wel gelukkiger zou zijn in een baan waar ik minder druk voel. Op dit moment is de situatie zo dat ik op korte termijn een no/go beslissing moet nemen of ik mee wil gaan met een verhuizing van het bedrijf in de nabije toekomst. Dat zou betekenen dat ik ook nog eens 5 kwartier reistijd per dag voor mijn kiezen krijg. Al met al ken ik het gevoel van twijfel heel sterk. (er is zelf al een andere topic over) Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als jij, wordt de angst/stress veroorzaakt doordat het echt gewoon niet bij me past of moet ik er gewoon even doorheen willen en ga ik het leren. Net als bij jou zeggen de mensen van mijn werk en andere deskundigen wel dat ik het zou moeten kunnen..

Al met al zitten we in hetzelfde schuitje.

Groeten,

Barry
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Sollicitatiebrief procesverantwoordelijke SNOOPY Sollicitatiebrief en cv 6 24 augustus 2007 17:39
Open sollicitatie ergotherapeut Wens Sollicitatiebrief en cv 0 25 juni 2007 19:27
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22
Academie voor Kunst en Vormgeving, door de ogen van een oud-student forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 8 september 2005 15:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon