Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 februari 2012, 11:41
Bureaublad Bureaublad is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2012
Berichten: 1
Bureaublad is on a distinguished road
Standaard Onterecht beschuldigd van fraude; melden bij sollicitatiegesprek?

Hallo,

Ik ben door mijn werkgever onterecht beschuldigd van fraude. Na het kort geding dat ik heb aangespannen moest hij het ontslag op staande voet intrekken, rectificeren en een ontslagvergoeding betalen (wilde/ kon niet meer met hem door 1 deur). De beschuldiging van fraude was het gevolg van een arbeidsconflict, die al weken speelde en door mijn werkgever is beëindigd door mij van fraude te beschuldigen. Nu heb ik de afgelopen 2 maanden 6 sollicitatiegesprekken gehad (ben het niet geworden), waarbij ik eerlijk heb aangegeven wat de reden was dat ik niet meer bij mijn vorige werkgever werkte. Van a tot z het conflict en de beschuldiging van fraude uitgelegd.

Ik maak me zorgen dat het conflict/fraude verhaal toch de doorslag geeft (waar rook is, is vuur?). Ik wil graag eerlijk zijn, mede doordat integriteit voor mijn beroepsuitvoering van belang is. Echter twijfel ik nu of ik het moet melden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 februari 2012, 12:00
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Mij is altijd verteld dat je je vorige baas niet zwart mag maken. Aangezien dit niet is uit te leggen zonder te zeggen dat hij ernaast zat, denk ik niet dat het slim is te melden, maar ja, je hebt de referentie ook nodig...

Ik zou loopbaandeskundige om advies vragen om dit recht te trekken. Er zitten een paar op dit forum.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 februari 2012, 12:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bureaublad Bekijk bericht
Ik ben door mijn werkgever onterecht beschuldigd van fraude. Na het kort geding dat ik heb aangespannen moest hij het ontslag op staande voet intrekken, rectificeren en een ontslagvergoeding betalen (wilde/ kon niet meer met hem door 1 deur).[...]
Ik maak me zorgen dat het conflict/fraude verhaal toch de doorslag geeft (waar rook is, is vuur?). Ik wil graag eerlijk zijn, mede doordat integriteit voor mijn beroepsuitvoering van belang is. Echter twijfel ik nu of ik het moet melden.
Als de rechter heeft uitgesproken dat je niet hebt gefraudeerd, dan heb je niet gefraudeerd en hoef je dat verder niet te melden. Waar je ex-werkgever je allemaal van beschuldigd heeft, doet niet ter zake.

Het enige wat je hebt te verklaren is waarom je bij die werkgever bent weggegaan en waarom je er geen referentie van wilt geven. En dat is wel het arbeidsconflict, lijkt me. Dat moet je dus goed kunnen uitleggen.

En ja, er zullen werkgevers zijn die daar bedenkingen bij hebben. Maar ik denk ook werkgevers die wel weten dat een klein arbeidsconflict soms door de werkgever wordt geëscaleerd om van een werknemer af te komen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 februari 2012, 14:25
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Lastige situatie zeg.........

Heb je al overwogen om het neutraal te houden. Dat de koers van het bedrijf zodanig i sveranderd dat er een verschil van inzicht is ontstaan dat niet meer overbrugbaar is. Bij een toekomstig werkgever hoef je dan niet verder uit de doeken te doen wat het verschil van inzicht is.

Maar, ik weet niet wat arbeidsdeskundigen hiervan zeggen. Het is een idee dat bij me opkomt

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 februari 2012, 15:59
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Inderdaad een lastige situatie. Werd er echt gevraagd naar je reden van vertrek bij je vorige werkgever of vond jijzelf dat je het moest toelichten? Als er niet naar gevraagd wordt, zou ik het zeker niet uit mezelf noemen en als er wel naar gevraagd wordt, zou ik zeggen dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging en begin je over de werkzaamheden die je erg aanspreken. Zo kom je enthousiast en positief over en dat werkt overtuigend(er).
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 februari 2012, 16:49
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Ben ook geen deskundige maar gevoelsmatig zit ik op de strategie van Rens. De situatie expliciet toelichten is je eigen glazen ingooien. Wat men op zal pikken uit jouw verhaal is "fraude" en niet dat het onterecht was. Daarmee heb je direct de schijn tegen.

Een conflict, of beter een verschil van inzicht, kan de beste overkomen. Daar hangt niet zo'n negatieve klank aan. Helemaal niet als je het verpakt als "het was tijd om verder te gaan".

In ieder geval niet al te expliciet zijn maar "de waarheid" creatief en vooral met overtuiging brengen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 februari 2012, 11:41
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Moeilijke situatie. De strategie van Rens en Marieke zal goed werken... totdat er gevraagd wordt om een referentie. Dan moet je alsnog je conflict uitleggen. Maar ze hebben dan waarschijnlijk al gevraagd zijn waarom je weg bent gegaan. Het in eerste instantie verzwijgen van het conflict komt dan onbetrouwbaar over. Ik zou even goed nadenken om dit verhaal in een paar zakelijke zinnen uit te kunnen leggen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 februari 2012, 01:45
Little Susie Little Susie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2012
Berichten: 8
Little Susie is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Als de rechter heeft uitgesproken dat je niet hebt gefraudeerd, dan heb je niet gefraudeerd en hoef je dat verder niet te melden. Waar je ex-werkgever je allemaal van beschuldigd heeft, doet niet ter zake.

Het enige wat je hebt te verklaren is waarom je bij die werkgever bent weggegaan en waarom je er geen referentie van wilt geven. En dat is wel het arbeidsconflict, lijkt me. Dat moet je dus goed kunnen uitleggen.

En ja, er zullen werkgevers zijn die daar bedenkingen bij hebben. Maar ik denk ook werkgevers die wel weten dat een klein arbeidsconflict soms door de werkgever wordt geëscaleerd om van een werknemer af te komen.
Gelukkig werkt het zo dat als je onschuldig verklaart ben je het niet over fraude hoeft te hebben. Het woord fraude zou ik niet gebruiken, als het er op aan komt kan je beter over een misverstand of zoiets praten, fraude is een te makkelijk gebruikt woord waar zwaar aan getild wordt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33
Sollicatie medewerker Kavelwinkel bij de gemeente - Graag commentaar nsharief Sollicitatiebrief en cv 2 17 mei 2010 15:11
CV beoordelen svp stefany Sollicitatiebrief en cv 6 15 april 2010 14:44
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon