Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 februari 2013, 10:09
Marieke22 Marieke22 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 20
Marieke22 is on a distinguished road
Standaard Na ruim 65 sollicitatiebrieven verstuurd te hebben, blijft uitnodig gesprek uit

Beste forum gebruikers,

Ik ben hier volledig nieuw en onervaren op dit forum, toch het volgende. Ik ben een jonge vrouw van 25 jaar en al ruim een half jaar aan het solliciteren. Mijn interesses zijn breed te noemen. Van detailhandel tot zorg. In de zorg heb ik nu ruim 5 jaar werkervaring. Ik ben flexibel te noemen, qua dagen en uren maakt het mij niet heel veel uit. Ik beschik over een auto en uiteraard een rijbewijs. Ik vind het werk wat van lager niveau is, zoals schoonmaak ook niet erg. Ik heb nu op ruim 65 vacatures gereageerd, maar elke keer die afwijzing. Ik ben er nu echt klaar mee. Ik heb gereageerd op BBL opleidingen, schoonmaakwerk, Verkoopmedewerker, helpende in de zorg etc. Zelf heb ik het idee dat ik niet sterk en overtuigend genoeg overkom in mijn brieven en dat dit elke keer de reden van afwijzing is. Ik heb er weleens achterna gebeld en hier kwam naar voren dat ze mijn CV te kort en bondig vonden, deze meteen aangepast en uitgebreider gemaakt. Maar het uitnodigen blijft uit. Hebben jullie nog tips hoe je het beste een brief zo sterk en overtuigend genoeg kan maken. Of sowieso tips om om te kunnen gaan met continu deze afwijzingen. Ik weet het namelijk niet meer. Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 februari 2013, 10:36
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik begrijp goed dat je na 65 brieven aardig gefrustreerd begint te raken, maar in deze tijd moet je een lange adem hebben. Vooral op banen waar veel mensen voor in aanmerking komen - schoonmaken, administratie, secretarieel - wordt massaal gereageerd. Bedrijven hebben het dan voor het uitkiezen. Aan de andere kant: je kunt honderden brieven de deur uitdoen, maar het gaat niet om de kwantiteit van je sollicitaties, maar om de kwaliteit. Het is beter om met scherp te schieten dan met losse flodders. Daarnaast zie ik vaak brieven voorbijkomen die totaal niet overtuigen: ze zijn niet toegespitst op de functie, missen een sterke motivatie voor de functie en voor het bedrijf en zijn zo algemeen geschreven dat ze voor iedereen te gebruiken zijn. Jezelf verkopen kun je alleen als je je verdiept in de functie en de organisatie en de koppeling weet te maken tussen wat de organisatie vraagt en wat jij te bieden hebt. Zo creëer je een win-winsituatie.

Ik vind het heel erg goed van je dat je een keer hebt nagevraagd waarom je niet bent uitgenodigd voor een gesprek en die feedback hebt verwerkt in je brief en cv. Je vraagt of wij tips voor je hebben, maar om die te kunnen geven, is het noodzakelijk dat je je brief, cv en vacaturetekst in het forum plaatst. Anders blijven we hangen in algemeenheden en daar worden je schrijfsels niet beter van.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 februari 2013, 10:38
Marieke22 Marieke22 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 20
Marieke22 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt, ik zal eens op zoek gaan naar een vacature waar ik op heb gereageerd, mijn motivatiebrief en CV.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 februari 2013, 12:20
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Heel herkenbaar verhaal.

Reageren op vacatures is heel lastig.

Netwerken is op dit moment een hele goede manier om aan een baan te komen. Probeer via vrienden/ bekenden ergens te solliciteren.
Van de 83 brieven die ik nu gestuurd heb, ben ik slechts voor 4 gesprekken uitgenodigd. En dat waren dan ook de brieven waarbij ik iemand kon noemen die er al werkte of die een belangrijke functie elders had en me op de vacature wees.

Via een open sollicitatie maak je ook meer kans op reactie, vooral wanneer je weet dat er een vacature aan zal komen maar die nog niet extern is. Werkgevers besparen zich daarmee een grote sollicitatieprocedure.

Succes en geef niet op!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 februari 2013, 12:25
Marieke22 Marieke22 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 20
Marieke22 is on a distinguished road
Standaard

Ik heb al vele netwerken in gezet. Hier is, naast vrijwilligerswerk, niks uit voortgekomen. Ik zie dat vele van mijn bestanden zoals CV en motivatiebrieven op de laptop staan. Deze heeft mijn man nu mee voor zijn werk. Ik plaats ze vanavond. Ben namelijk wel erg benieuwd naar jullie visie hierop.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 maart 2013, 19:48
daantjeC daantjeC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2013
Berichten: 8
daantjeC is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik heb nog niet superveel gesolliciteerd maar wel een aantal brieven en een paar gesprekken.

Sowieso zijn er gewoon superveel sollicitanten nu, dus zijn ze kritisch.

brief moet goed zijn, maar ik heb tijdens de gesprekken gemerkt dat ze echt vooral kijken naar je CV. Probeer die er zo goed mogelijk uit te laten komen en duidelijk te maken. Goede referenties erbij, nevenactiviteiten, behaalde resultaten, extra skills die je hebt opgedaan. Goed overzichtelijk maken.

Heb van anderen gehoord dat hobbies vermelden goed kan uitpakken.

Maarja het is gewoon niet eenvoudig nu succes iig
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 maart 2013, 15:13
Marieke22 Marieke22 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 20
Marieke22 is on a distinguished road
Standaard

Hier weer even reactie van mij. Op dit moment heb ik een mooie vacature gezien. Het gaat om deze:

http://www.umcn.nl/WERKENBIJ/Pages/V...laats=nijmegen

Ik ben nu bezig met een brief en mijn CV wat passender te maken. Ik zal, als ik tevreden ben, hem hier plaatsen. Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 maart 2013, 15:59
Marieke22 Marieke22 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 20
Marieke22 is on a distinguished road
Standaard

Beste,

Patiëntvriendelijk, warme persoonlijkheid en flexibel is de zorghulp SEH die u zoekt. Deze steekwoorden zijn op mij van toepassing en daarom solliciteer ik dan ook naar deze functie.

Ik heb nu ruim 5 jaar gewerkt als thuishulp in de thuiszorg en daar ook de nodige ervaring opgedaan. Als thuishulp was ik verantwoordelijk voor mijn vaste cliënten in hun thuissituatie. Bij de meeste cliënten zorgde ik jarenlang voor hun huishouden, hield ik hun administratie bij en zorgde ik voor structuur in hun dagelijkse leven. Hierbij bouw je een vertrouwensband met elkaar op en werd ik door al mijn cliënten als vriendelijk omschreven. Ik zorg graag voor mijn medemens en werk graag samen naar een gerichte oplossing toe. Als ik wat kan betekenen voor een ander voel ik mij nuttig en voldaan.

Als een echt sociaal dier ben ik van mening dat ik een toegevoegde waarde ben binnen jullie team van ruim 75 collega's. Wat mij aanspreekt aan het UMC St. Radboud Nijmegen is het persoonlijk aspect. Elke nieuwe client is voor jullie even belangrijk en krijgt het gevoel meer dan alleen een client te zijn.

Mijn drijfveer om dan ook op deze functie te solliciteren is meer dan alleen maar dat de afwisseling en het iets kunnen betekenen voor een ander mij zo fantastisch lijken. Van de afdeling SEH heb ik het beeld dat geen dag hetzelfde is. Het werken voor en met mensen ligt mij aan het hart en mijn karaktereigenschappen sluiten naadloos aan bij deze functie.

Graag zou ik dan ook in een persoonlijk gesprek mijn motivatie en CV verder toe willen lichten.

Marieke .....


En dan uiteraard de naam nog opzoeken met de juiste data's. Maar dit nu even zo klad geschreven. Jullie mening hiervan?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 maart 2013, 19:50
daantjeC daantjeC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2013
Berichten: 8
daantjeC is on a distinguished road
Standaard

Ik vind je brief heel enthousiast geschreven. Alleen al daarop zouden ze je moeten uitnodigen!
iig heb je je ook verdiept in de organisatie

Je zou nog kunnen vermelden waar je de vacature hebt gevonden in je eerste zin, en iets meer structuur kunnen aanbrengen.

Ik zou bv je eigen ervaringen iets naar onderen brengen en de reden van sollicatie bij elkaar brengen en daarboven plaatsen. Misschien wat je je zo aantrekt in de organisatie daartussen.

Dan heb je iets meer structuur zodat het iets beter te volgen is en de herhaling iets minder wordt.
Verder zou je je kwaliteiten wat meer naar de voorgrond kunnen plaatsen, zodat iemand meteen in je brief ziet wat jou geschikt maakt.

Hopelijk heb je er wat aan!

Als er veel sollicitanten zijn kijken ze vaak eerst naar je CV dus daar kun je ook veel tijd aan besteden. succes!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 maart 2013, 12:40
JV80 JV80 is offline
Banned
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Berichten: 24
JV80 is on a distinguished road
Standaard

Op zich is het een mooie brief, je ziet dat jij je er in verdiept hebt. Dit is in ieder geval al een grote PLUS!

De zin 'mijn drijfveer.. ' loopt niet lekker, misschien kan je deze nog iets aanpassen. (lijken is dan nog altijd lijkt) en verder zou ik CV languit schrijven en starten met Geachte heer/mevrouw i.p.v. Beste, ..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Idee voor tweede gesprek: slim of een afknapper? JoyceW Sollicitatiegesprek 5 5 oktober 2009 09:48
Sollicitatie, reactie blijft uit.... dreeken Sollicitatiebrief en cv 3 30 mei 2006 16:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon