Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 april 2010, 13:27
SLE SLE is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2010
Berichten: 4
SLE is on a distinguished road
Standaard Ontwikkeling commerciële vaardigheden

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie hulp vragen bij een klein probleem.
Ik ben werkzaam in de binnendienst van een verzekeringsmaatschappij. Ik heb daarmee heel veelzijdig werk en ik voel me er dan ook als een vis in het water.
Nu is het zo dat ik me ook op commercieel gebied meer zal moeten gaan ontwikkelen als ik wil dat mijn baas me blijft waarderen.

Een van de dingen die bij mijn werkzaamheden horen is verkoopsignalen opvangen en benutten. Dat gaat op zich al heel aardig en hierop kan ik goed inspelen. Echter ik moet ook een gesprek kunnen omzetten naar een verkoopgesprek zonder dat een klant erom vraagt en daar loop ik vast.
Ik vind mijn baan leuk en wil ook deze vaardigheid onder de knie krijgen, wel het liefst op een manier die mij past.
Mijn gesprekken schijnen genoeg ingangen te bieden hiervoor, maar dat hoor en merk ik zelf niet.

Ik ben via deze site en via leren.nl al aan het rondkijken geweest naar methodes, maar ik zou graag van anderen horen wat voor hen gewerkt heeft.
'Gewoon doen' is een veelgehoorde opmerking in deze, maar het zou fijn zijn als het iets concreter kon dan dat...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 april 2010, 15:52
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Ontwikkeling commerciële vaardigheden

Citaat:
Mijn gesprekken schijnen genoeg ingangen te bieden hiervoor, maar dat hoor en merk ik zelf niet.
Zo te lezen hebben we te maken met een hopeloos geval ;-).
Het lukt je blijkbaar goed om een verkoopgesprek te voeren, maar niet om verkoopsignalen op te vangen. Die antenne heb je blijkbaar niet. Ik denk dat iedereen zo z'n blinde vlekken heeft en dit is de jouwe.

Het is maar de vraag waarop zoiets te trainen valt. Ik denk dat je hooguit een zeker bewustzijn wat er al is, kunt aanscherpen. Uit politiek oogpunt zou ik wel een verkooptraining volgen, zodat je aan je baas kunt laten zien dat je er serieus mee bezig bent.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 april 2010, 16:46
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ontwikkeling commerciële vaardigheden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Het lukt je blijkbaar goed om een verkoopgesprek te voeren, maar niet om verkoopsignalen op te vangen. Die antenne heb je blijkbaar niet.
Catbert, dank je voor je reactie. Zoals gezegd pik ik de signalen in het gesprek op zich wel op. Het gaat er zich om dat je 'vanuit het niets' gaat verkopen.
Blijkbaar zijn mijn gesprekken wel dermate open dat een klant er open voor zal staan naar mening van mijn baas.
Ook lukt het me prima om een collega hierop te coachen, maar het gaat om mijn eigen gesprekken, hierin 'vergeet' ik het blijkbaar steeds...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2010, 02:17
ninachika ninachika is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2010
Berichten: 4
ninachika is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar ninachika
Standaard Re: Ontwikkeling commerciële vaardigheden

Ik denk dat het al heel mooi is dat je de verkoopsignalen oppikt. Ik heb zelf wel een aantal keer een verkooptraining gevolgd. Waar het in mijn ogen op neerkomt is dat je in de eerste instantie goed moet kunnen luisteren: het samenvatten van de wensen van de klant en het daaraan koppelen van het product wat jij te bieden hebt zal bij hem/haar een behoefte creëren om het desbetreffende product af te nemen. Het is dus niet ''uit het niets''.
De meest belangrijke vraag vervolgens is: of je het voor hem/haar kan regelen/ in orde kan maken. Of zoals ze het in de callcenterwereld doen: klinkt mooi toch? Nou, zullen we dat dan samen in orde maken?.. Kwestie van heel direct zijn, de klant zal er zelf nooit om vragen…
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 april 2010, 17:11
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Ontwikkeling commerciële vaardigheden

Zoals ninachika al schrijft: goed luisteren, samenvatten en de behoefte creëren om het product af te nemen.

Daar voeg ik aan toe:
- Je product goed kennen.
- Vragen stellen om duidelijk te krijgen waar de klant behoefte aan heeft.
- Kansen zien om je product te koppelen aan de behoefte van de klant.
- Door kunnen pakken en afspraken maken.

Opties om dit te leren zijn:
- Een verkooptraining volgen
- Bij gesprekken zitten van ervaren verkopers en deze gesprekken evalueren. Dus bespreken waarom iemand zo handelt en wat je daar zelf van kunt leren.
- Een ervaren verkoper bij gesprekken laten zitten die jij met klanten hebt. Dan deze gesprekken evalueren, zodat je daarvan kunt leren.
-Telefonische gesprekken opnemen en die afluisteren met een ervaren verkoper. Die geeft opbouwende feedback.

Zelf heb ik als leidinggevende/afdelingschef in een commercieel call-center gewerkt. Mijn medewerkers kregen een verkooptraining en werden vervolgens door mij gecoacht. Ze namen hun gesprekken op en daar kregen ze feedback op. Met mijn tips konden ze dan oefenen en zichzelf verbeteren.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
commercieel, ontwikkeling, telefonisch, verkopen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief medew. personeel & ontwikkeling 01-johndoe Sollicitatiebrief en cv 1 4 november 2009 19:37
vaardigheden cv Pattyann Sollicitatiebrief en cv 5 25 augustus 2008 13:04
Sollicitatie commerciële promotor Jack Bauer Sollicitatiebrief en cv 4 22 april 2008 21:43
Sollicitatiebrief voor commerciële inkoper Jerrry888 Sollicitatiebrief en cv 2 3 april 2007 12:32
chronologisch en vaardigheden cv graag beoordelen hoogeveentje Sollicitatiebrief en cv 1 27 april 2006 17:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon