Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 augustus 2011, 23:15
JWhiskey JWhiskey is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 6
JWhiskey is on a distinguished road
Standaard Opleidingkeuze richting Bouwkunde

Hallo,

Ik ben 20 jaar en werk nu al 3 jaar op de arbeidsmarkt.Omdat ik niet tevreden ben met me huidige werk wil ik graag doorstuderen in de richting bouwkunde.

Ik wil wel bij deze baas blijven werken tot me studie is afgerond. De baas wilt me hier volledig in steunen en zelfs gedeeltelijk bekostigen ook wilt hij mij 2 dagen per maand studieverlof geven.

Ik heb alleen een vmbo TL diploma. Ik heb al best wat research gedaan maar nog geen opleiding gevonden die bij mij wensen aansluit. Ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen.

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 augustus 2011, 23:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Wil je een mbo-opleiding doen, of als je 21 bent, via een toelatingsonderzoek een hbo-opleiding in de bouw?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 augustus 2011, 23:22
JWhiskey JWhiskey is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 6
JWhiskey is on a distinguished road
Standaard

Ik wil het liefst meteen aan de slag met een studie. Om nog een jaar te wachten voelt als een jaar stilzetten. Dus ik denk dat mbo dan de enige mogelijkheid is?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 augustus 2011, 00:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Of via de havo naar het hbo, maar dat duurt ook wat langer.

Er is qua carrièremogelijkheden wel een wereld van verschil tussen een mbo- en een hbo-diploma. Als je hbo aankunt en daarvoor wilt gaan, dan zou ik dat zeker doen, ook al moet je daar via een omweg naartoe.

Maar eerst mbo niveau 4 en daarna hbo kan ook. Duurt nog wat langer, maar je kunt sneller aan de slag en uiteindelijk bereik je hetzelfde doel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 augustus 2011, 08:00
JWhiskey JWhiskey is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 6
JWhiskey is on a distinguished road
Standaard

Havo zie ik niet echt zitten en om nog een jaar te wachten voor hbo word hem niet. Dus dan word het mbo. Heb er al eerder voor rondgekeken maar een opldeiding op maat vinden is erg lastig. Juist omdat ik deze baan wil behouden en dus niet fulltime naar school kan.
Iemand misschien een idee?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 augustus 2011, 10:15
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik begrijp het dat je niet nog een jaar wilt wachten en vooruit wilt, maar ik denk dat je vrij weinig keus hebt. De meeste scholen hanteren een uiterste aanmelddatum van meestal een aantal weken voor de zomervakantie, zodat ze intakegesprekken kunnen houden, papieren in orde kunnen maken en roosters kunnen opstellen. Soms kun je nog last-minute instromen, maar dan moet je een bijzonder goede onderbouwing hebben voor je late aanmelding. En die heb jij op dit moment (nog) niet. Je schrijft dat je iets met bouwkunde wilt doen, maar wat is dat dan precies? Wat voor werk doe je dan? Schrijf dat eens op. Als je dat voor jezelf helder hebt, kun je gerichter gaan zoeken naar een opleiding. Ik denk dat een bbl-opleiding een goede optie voor je is. En ook al begin je in september nog niet aan een opleiding, dan is het nog niet meteen een weggegooid jaar! Gebruik het om je goed op een opleiding te oriënteren en ga daarnaast cursussen volgen. Welke opleiding je ook gaat doen, het is niet iets wat je er zomaar bij gaat doen. Dan kun je er toch beter heel goed over nadenken en een weloverwogen keuze maken?!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 augustus 2011, 11:21
JWhiskey JWhiskey is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 6
JWhiskey is on a distinguished road
Standaard

Beste marieke,

Ik ben militair en vind het ook echt een prachtig beroep. Maar toch moeten we naar de toekomst kijken. Nu kan het allemaal nog, maar met vrouw en kinderen word het toch een heel ander verhaal. Vandaar dat ik een studie wil oppakken. Ik wil de richting bouwkunde op omdat, bouwkundig tekenaar/architect me echt geweldig lijkt. En dat de richting is waar me interesses liggen. BBL lijkt me echter niet mogelijk, omdat ik natuurlijk nog steeds met me werk zit.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 augustus 2011, 11:32
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
BBL lijkt me echter niet mogelijk, omdat ik natuurlijk nog steeds met me werk zit.
De reden dat ik bbl noemde, was omdat je schreef dat je bij je baas wilde blijven werken. Bij bbl kun je werken en leren combineren.
Goed, strepen we bbl weg, blijft een bol-opleiding over, maar dat is voltijds studeren (leren en stage lopen). Dat gaat toch niet als je ook nog wilt blijven werken?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 augustus 2011, 11:58
JWhiskey JWhiskey is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 6
JWhiskey is on a distinguished road
Standaard

Mijn excuses. Ik haalde bbl en bol door elkaar. Maar dan heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 augustus 2011, 12:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
bouwkundig tekenaar/architect me echt geweldig lijkt
Voor bouwkundig tekenaar moet je je toch op de hbo-opleiding Bouwkunde richten, voor architect is een universitair diploma (TU Bouwkunde) nodig.

Dan kom je toch terug op wachten tot je 21 bent, of via de havo of een mbo-opleiding gaan. Maar voor jouw einddoel is in ieder geval een tussenstap nodig.

De mbo-opleiding Middenkaderfunctionaris bouw en infra (niveau 4), via BBL, komt denk ik het dichtst in de buurt van jouw wensen. Daarmee kun je in de bouw aan de slag en later doorstromen naar hbo Bouwkunde.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Compleet andere richting op...of toch niet? tiger Opleiding kiezen en volgen 1 22 juni 2011 20:48
Bouwkunde, niet wat wel? ester10 Opleiding kiezen en volgen 0 24 november 2010 23:02
Salaris leerling BBL richting grafimedia/ DTP Saskia88 Alle andere carrièreonderwerpen 4 25 februari 2010 11:01
Carriereswitch richting communicatie, graag advies over de brief Marietje2 Sollicitatiebrief en cv 1 21 april 2009 21:46
duaal hbo richting management Jeda Opleiding kiezen en volgen 2 28 april 2008 12:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon