Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2012, 21:54
Digisuus Digisuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 3
Digisuus is on a distinguished road
Standaard Welke minder formele aanhef in motivatiebrief?

Ik moet voor een sollicitatie een korte motivatie sturen ipv een sollicitatiebrief. Nu is mijn motivatie wel netjes, maar niet zo formeel dat ik vind dat 'geachte' daar bij past als aanhef.
Heeft iemand een tip voor een nette, wat minder formele aanhef?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2012, 22:46
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Beste heer Jannsen
Beste mevrouw Janssen

Meer hoeft het niet te zijn,toch?
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juni 2012, 23:26
Digisuus Digisuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 3
Digisuus is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
Beste heer Jannsen
Beste mevrouw Janssen

Meer hoeft het niet te zijn,toch?

Dat dacht ik ook, maar overal op internet zegt men dat je 'beste' gebruikt als je de geadresseerde kent.
Kun je ook: beste meneer, mevrouw gebruiken. Of alleen beste als je de naam weet?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 juni 2012, 23:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Ik vind zo'n mix van informeel (beste) en formeel (heer) heel raar klinken.

De aanhef die jij formeel noemt ("Geachte heer Jansen,") is volkomen standaard in zakelijke brieven. Niemand neemt daar ooit enige nota van en het zal nooit te formeel worden bevonden. Gewoon doen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2012, 00:31
Vrunck Vrunck is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2012
Berichten: 40
Vrunck is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik vind zo'n mix van informeel (beste) en formeel (heer) heel raar klinken.

De aanhef die jij formeel noemt ("Geachte heer Jansen,") is volkomen standaard in zakelijke brieven. Niemand neemt daar ooit enige nota van en het zal nooit te formeel worden bevonden. Gewoon doen.
Ben het hier mee eens. "Beste" is voor een voornaam/bekende.

Zie ook hieronder. Heb de tekst geleend van de Nederlandse Taalunie. Het schijn dat ze daar er iets vanaf weten...

Citaat:
Geachte - Beste (als aanhef)

Vraag
Mag je in een zakelijke brief of e-mail Geachte of Beste gebruiken als formele aanhef?

Antwoord
In de praktijk worden Geachte en Beste weliswaar vaak zelfstandig als aanhef gebruikt, maar niet iedereen wordt graag op die manier aangeschreven. Het is daarom af te raden Geachte en Beste zelfstandig als aanhef te gebruiken.

In formele brieven en e-mails is in de aanhef Geachte + een zelfstandig naamwoord gebruikelijk, bijvoorbeeld Geachte heer, Geachte mevrouw Pauwels, Geachte lezer, Geacht bestuur. Beste + een zelfstandig naamwoord is gangbaar in minder formele brieven en mails, bijvoorbeeld als de geadresseerde bekend is: Beste Anna, Beste collega's.

Toelichting
Het zelfstandige gebruik van Geachte en Beste als aanspreekvorm kan handig zijn in een brief of e-mail die voor meerdere mensen bedoeld is of wanneer het geslacht van de ontvanger onbekend is. Niet iedereen stelt het evenwel op prijs om op die manier aangeschreven te worden. Geachte en Beste kunnen daarom beter niet zelfstandig als aanhef gebruikt worden.

Als de naam en het geslacht van de geadresseerde bekend zijn, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als het geslacht onbekend is, is Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.

(1) Geachte heer Keulemans

(2) Geachte mevrouw Wouters

(3) Geachte heer of mevrouw Boute

Als de naam van de geadresseerde niet vermeld wordt in het adres, zijn verschillende aansprekingen mogelijk. Geschikte aansprekingen zijn:

- Geachte heer, geachte mevrouw

- Geachte heer
Geachte mevrouw

- Geachte heer, mevrouw

- Geachte heer of mevrouw

In deze aansprekingen kan ook steeds mevrouw op de eerste plaats staan. Aansprekingen met mijnheer zijn niet gangbaar in geschreven taal, wel in een mondelinge aanspreking. Een aanhef met schuine streep, zoals Geachte heer / mevrouw oogt vrij technisch en is niet aan te raden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 juni 2012, 22:43
Digisuus Digisuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 3
Digisuus is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de tips!

Ik ga toch voor de zekerheid maar voor Geachte.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juni 2012, 12:03
Dumas Dumas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Berichten: 5
Dumas is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Digisuus Bekijk bericht
Ik moet voor een sollicitatie een korte motivatie sturen ipv een sollicitatiebrief. Nu is mijn motivatie wel netjes, maar niet zo formeel dat ik vind dat 'geachte' daar bij past als aanhef.
Heeft iemand een tip voor een nette, wat minder formele aanhef?

Alvast bedankt!
Ik zou zeggen als je je gesprekspartner niet kent of niet weet of dat een man/vrouw zou zijn, is (Geachte heer, geachte mevrouw,) volgens mij het beste
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 juli 2012, 16:17
Kiki1986 Kiki1986 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 juli 2012
Berichten: 3
Kiki1986 is on a distinguished road
Standaard

Ik sluit me aan bij men voorgangers.

Op mijn unief heerste op 1 van de faculteiten een vrij informele sfeer en werd zelfs bij mailtjes naar professoren over 't algemeen 'Beste' als aanhef gebruikt. Deze gaven bijna allemaal ook letterlijk aan om hun met hun voornaam aan te spreken. Bij de overgang naar een andere faculteit (zelfde unief) verwachtte ik gewoon dezelfde sfeer, dus deed ik hetzelfde. Maar één professor heeft me daar toen nogal heftig voor op men plaats gezet, en sindsdien hou ik het principe aan dat je met "Geachte..." sowieso nooit verkeerd kan gaan, maar met "Beste.." mogelijk wel. Keuze snel gemaakt dus!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aanhef

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke aanhef en feedback sollicitatiebrief sanuk Sollicitatiebrief en cv 1 9 februari 2009 13:45
Heb e-mailadressen met achternamen: welke aanhef sollicitatiebrief per e-mail? Tricia Sollicitatiebrief en cv 3 4 november 2008 22:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon