Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 november 2017, 18:49
VSO VSO is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2017
Berichten: 1
VSO is on a distinguished road
Standaard Vaststellingsovereenkomst, solliciteren en PES Screening

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik na lang zoeken nog geen sluitend antwoord heb kunnen vinden. Wellicht weet iemand het hier, of hebben ze dit zelf meegemaakt.

Onlangs is er een vaststellingsovereenkomst tussen mij en mijn huidige werkgever gesloten wegens verschil in inzicht en hebben we in goed overleg besloten dat. Er is daadwerkelijk goed overleg geweest, want ik werk door tot einddatum om van werk naar werk te gaan. Er is ook geen sprake geweest van conflicten of dringende redenen.

De overeenkomst kent voor beide partijen geheimhouding, tenzij de wet anders vereist. Nu zou je volgens de wetgeving (WFT) kunnen stellen dat hierin geen sprake van geheimhouding kan en mag zijn bij het aangaan van een nieuw dienstverband in de financiële dienstverlening (bank/verzekeraars) en de PES (pre-employment screening) die hier gebruikelijk is.

Vertel je tijdens je sollicitatie over het ontslag met wederzijds goedvinden? Uiteraard zonder de inhoud hiervan kenbaar te maken?
Tijdens een sollicitatie zal dit minder van belang zijn. Tijdens de PES-screening kan ik me echter voorstellen dat het verzwijgen van invloed is op mijn integriteit en neig ik naar eerlijk zijn. Volgens mij moet mijn werkgever dit ook.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 november 2017, 10:58
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik heb geen ervaring met PES. Zelf ben ik bij sollicitaties altijd open geweest over het feit dat het dienstverband bij een vorige werkgever via een vaststellingsovereenkomst is beëindigd. Uiteraard moet je even goed nadenken hoe je de reden vertelt waarom het op die manier is beëindigd. Wees zo duidelijk mogelijk zonder de vorige werkgever af te branden of details te vermelden die niet nodig zijn. En toon ook wat zelfreflectie daarin.

De geheimhouding slaat doorgaans niet op het feit dat er een vaststellingsovereenkomst is afgesloten, maar vooral op de voorwaarden in de vaststellingsovereenkomst. Wanneer je op een normale manier vertelt over het einde van dat dienstverband, zonder je vorige werkgever in diskrediet te brengen, zit je voor wat betreft de geheimhouding naar mijn mening veilig.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Na 11 jaar weer solliciteren als medewerker klantenservice, hoe is deze brief? Danique Sollicitatiebrief en cv 6 31 mei 2013 19:08
Wat is wijsheid? Solliciteren op Mbo-vacature, Hbo-vacature of Hbo-stagevacature? RichWes Loopbaanvragen 2 1 mei 2012 15:25
Solliciteren op 2 functies via 1 brief...? scrbyrne Sollicitatiebrief en cv 6 8 februari 2012 21:42
Paar keer afgewezen, motivatie om te solliciteren neemt af Dexter Loopbaanvragen 5 13 juli 2011 17:19
Solliciteren op voorhand? Arne_B Loopbaanvragen 5 7 mei 2010 14:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon