Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2018, 18:18
PaulusPietsma PaulusPietsma is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2018
Berichten: 1
PaulusPietsma is on a distinguished road
Standaard Arbeidsovereenkomst nog rechtsgeldig?

Hallo, ik heb een vraag over mijn arbeidsovereenkomst en in hoeverre deze nu nog van toepassing is.
Toen ik bij mijn huidige werkgever begon heb ik een arbeidsovereenkomst getekend waarin o.a. de volgende punten zijn opgenomen:

1.De dienstbetrekking wordt voor bepaalde tijd aangegaan voor de periode van 6 maanden. Hierbij geldt de eerste maand na aanvang van de arbeidsovereenkomst als wettelijke proeftijd.

2.Tijdens de duur van de overeenkomst heeft zowel de werkgever als de werknemer na de proeftijd steeds het recht de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 kalendermaanden. Indien de wet een langere opzegtermijn voorschrijft wordt deze laatste termijn in acht genomen. Deze tussentijdse opzegging dient te geschieden tegen de laatste dag van de kalendermaand.

3.Deze overeenkomst eindigt in ieder geval op de dag waar de werknemer de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Inmiddels ben ik er al veel langer in dienst (7,5 jaar) en heb ik nooit weer een nieuwe overeenkomst hoeven tekenen. Wat dat betreft is het dus stilzwijgend overgegaan naar een vast dienstverband voor onbepaalde tijd. Nu vraag ik mij af in hoeverre bovenstaande regels nog steeds van toepassing zijn.
Met name de zin van punt 3 vind ik nogal verwarrend om in een arbeidsovereenkomst te zetten voor een dienstbetrekking die in eerste instantie voor bepaalde tijd is.
Het bedrijf heeft verder altijd gezegd geen cao te hebben en in de arbeidsovereenkomst staat ook niets over een cao. Is mijn opzegtermijn nu bijv. nog altijd 2 kalendermaanden of gewoon de wettelijke 1 maand?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 januari 2018, 09:37
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Hallo Paulus,

Er bestaat nog steeds iets als een rechtsvermoeden. Wanneer je al 7,5 jaar zonder contract voor dezelfde baas werkt, je krijgt je salaris en ze sturen je niet weg wanneer je maandagmorgen weer aan het werk gaat, dan ben je gewoon voor onbepaalde tijd indienst.

Inderdaad is de zin over de pensioengerechtigde leeftijd lastig, maar niet om te bepalen of dit een contract is voor bepaalde of onbepaalde tijd. Beter kunnen ze zeggen dat het contract eindigt op de AOW-gerechtigde leeftijd. Ook contracten van onbepaalde tijd eindigen van rechtswege op dat moment.

In een arbeidsovereenkomst mag een langere opzegtermijn worden afgesproken. Je hebt een opzegtermijn van 2 maanden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nog 23 jaar te gaan... Neeee! Gozefroos Loopbaanvragen 8 31 oktober 2016 12:29
27 En nog steeds aan het studeren sonka Opleiding kiezen en volgen 1 20 juni 2015 02:25
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Mijn carričre is voorbij nog voordat hij begonnen is Blanchimont Loopbaanvragen 29 7 augustus 2011 17:57
Ik ben al 3 maanden niet uitbetaald en heb ook nog geen arbeidsovereenkomst Vreemdeling Je rechten en plichten als werknemer 16 17 juni 2010 18:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon