Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2017, 11:15
koningpapa koningpapa is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2017
Berichten: 1
koningpapa is on a distinguished road
Red face Werkgever tekent contract niet en betaalt niet correct

Hoi,

Mijn nieuwe werkgever maakt het me behoorlijk lastig, ik zet even de feiten op een rijtje:

Op 14 juli 2017 werk ik via een uitzendkantoor als chef kok in een zaak. Aan het einde van de werkdag wordt me gevraagd om vast in dienst te komen als chef.

Op 16 juli heb ik een gesprek met de zaakvoerders. Zij bieden een baan aan, gaan akkoord met mijn voorwaarden op het vlak van loon en vrije dagen. We spreken af dat ik in dienst kom op 19 augustus 2017, en dat mijn eerste werkdag 24 augustus is.


Op 16 augustus ontvang ik mails met de vraag een menu op te stellen voor een gepland huwelijksfeest.

Op 22 augustus ontvang ik een voorstel tot contract. Daar staan een paar foutjes in. Op 26 augustus wordt dat contract doorgenomen en wordt door de zaakvoerders beloofd dat alles zal worden aangepast.

Op 29 augustus ontvang ik een bedrag waarvan ik vermoed dat het mijn salaris is. Het bedrag is echter aan de lage kant.

Op 7 september krijg ik via mail de vraag om mijn contract ondertekend te bezorgen. Ik meld meteen dat het contract nog niet werd aangepast door het bedrijf, en dat ik het derhalve niet kan ondertekenen. De directie geeft toe dat de aanpassingen nog moeten gebeuren. Voor de rest blijft het stil.

Op 3 oktober 2017 krijg ik via mail de melding dat het salaris voor september 2017 met vertraging zal worden uitbetaald. Oorzaak: een vertraging bij het sociaal secretariaat. Er wordt beloofd dat het loon op woensdag 4 oktober zal worden gestort.

Op 4 oktober mail ik de directie dat ik nog geen loonstrook heb ontvangen voor augustus.

Op 6 oktober ontvang ik via mail de loonstroken voor augustus en september. Ik merk op dat ik het minimumloon krijg. Voor september is dat maar de helft van het bedrag dat we mondeling hadden afgesproken, en dat staat vermeld in het voorstel tot contract. In de mail is vermeld dat alles zal worden bijgepast, zo gauw mijn contract in orde is.

Op 9 oktober stel ik vast dat het salaris nog steeds niet is betaald. Ik mail de directie en vraag hen formeel om het loon asap uit te betalen en alle formaliteiten in orde te brengen opdat er in de toekomst correct en tijdig kan worden uitbetaald. Op die mail komt geen reactie.

Tot daar de feiten. Nu mijn vragen:

Mag ik uitgaan van de voorwaarden die in het voorstel tot contract werden opgenomen?

Volgens mijn collega's is het meer regel dan uitzondering dat het loon te laat of in delen wordt uitbetaald. Kan ik eisen dat het loon binnen een redelijke termijn wordt betaald? We hebben een vast maandloon afgesproken.

Ik vermoed dat het bedrijf in slechte papieren zit, en daarom niet correct kan uitbetalen. Die informatie werd mij niet meegedeeld toen ik de job aangeboden kreeg. Toen ik de aanbieding kreeg, had ik nog een andere jobaanbieding op zak. Met hetzelfde loon, aan dezelfde voorwaarden. Had ik toen geweten wat ik nu weet, dan had ik uiteraard een andere keuze gemaakt. Is hier sprake van misleiding?

Ik hoop dat iemand het geduld heeft gehad om dit alles te lezen, en dat er tips komen.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2017, 11:11
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Beste Koningpapa,

Wanneer je alles tot het bot uitkleedt, dan is een arbeidsovereenkomst een afspraak waarin jij werkt en de werkgever je daar geld voor geeft. In essentie is dat de belofte aan elkaar. Als de werkgever jou niet correct, op tijd, of überhaupt betaalt, dan is dat een ernstige schending van de kern van het contract. Net zo ernstig als jij niet op je werk verschijnt wanneer het je tijd is. Natuurlijk kun je je loon vorderen met wettelijke rente en daarvoor juridische bijstand inroepen. Dit zal een conflict geven, maar ik denk wel dat je je tanden mag laten zien in dit geval. Verder is de arbeidsmarkt voor een chef kok niet slecht, dacht ik. Mijn belangrijkste tip zou zijn: Zoek een andere werkgever. Zo snel mogelijk. Veel succes en sterkte.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
contract, loon, misleiding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contract nog niet getekend Shane Je rechten en plichten als werknemer 3 9 oktober 2014 09:44
Stilzwijgend contract voordeliger als nieuw tijdelijk contract Windhoos Je rechten en plichten als werknemer 1 3 december 2013 15:56
Tijdelijk contract verlengd, niet ontvangen Spookvogel Je rechten en plichten als werknemer 2 8 oktober 2013 16:25
Studiebaan: haalbaar een werkgever te vinden die betaalt? Karolina Opleiding kiezen en volgen 19 7 februari 2011 03:16
Beëindiging halfjaar contract Verwijderd account Je rechten en plichten als werknemer 19 25 juli 2008 13:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon