Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 juni 2009, 22:37
define define is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 1
define is on a distinguished road
Smile Sollicitatiebrief (Junior) Juridisch Medewerker Rechtbank, Graag uw commentaar

Dag allemaal,

Graag wil ik jullie visie horen over onderstaande sollicitatiebrief, ik zie nu namelijk door de bomen het bos niet meer. Het betreft een sollicitatie naar de functie van (Junior) Juridisch Medewerker bij de Rechtbank. Het is vrij zakelijk opgesteld, omdat ik begrepen heb dat sollicitatiebrieven naar de rechtbank helder en to the point moeten zijn. Is deze brief dat ook? Waar ik verder erg benieuwd naar ben is of de brief overtuigend overkomt en zo nee, hoe ik dat dan wel voor elkaar kan krijgen.

Ik vind het echt geweldig dat er zo'n forum bestaat, waarbij mensen elkaar kunnen helpen met dit soort lastige zaken als sollicitatiebrieven schrijven. Bij voorbaat heel veel dank voor jullie hulp!

Ow ja, nog 1 ding; de vacature sluit op 29 juni a.s., dus ik zou het erg op prijs stellen als ik nog deze week reacties mag ontvangen omtrent mijn brief.

Groetjes,

Define



Functieomschrijving
• Als (junior) juridisch medewerker bereid je zittingen voor
• verschaf t de rechter ondersteuning tijdens de procesgang.
• Het betreft zaken op het gebied van het Insolventierecht.
• Je fungeert als griffier ter zitting, maakt processen-verbaal en de
uit de zitting voortkomende vonnissen.
• rechter-commissaris ondersteunende taken tijdens de looptijd en bij
de afwikkeling van faillissementen en schuldsaneringsregelingen.

Functie-eisen
• een voltooide opleiding HBO-rechten of universitaire opleiding
Nederlands recht, hoofdrichting civiel recht.
• Belangrijke competenties: zelfstandig werken, uitstekende
uitdrukkingsvaardigheid in woord en geschrift, een goed analytisch
vermogen en de vaardigheid kennis en ervaring over te dragen.
• Ervaring in het insolventierecht is een pré.

Geachte heer/ mevrouw,

Vol belangstelling en interesse las ik uw vacature naar de functie van (Junior) Juridisch Medewerker op uw website "***". Geboeid door hetgeen ik hierin las en tevens verblijd door de vele overeenkomsten tussen mijn persoon en de persoon waarnaar uw rechtbank op zoek is, besloot ik te solliciteren.

Mijn naam is *** en ik studeer Rechtsgeleerdheid en Notarieel recht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Inmiddels heb ik mijn bachelor Rechtsgeleerdheid behaald en ben ik drukdoende mijn masters Rechtsgeleerdheid - met als afstudeerrichting privaatrecht - en Notarieel recht af te ronden. In de loop der jaren heb ik veel juridische (werk)ervaring opgedaan bij verscheidene advocatenkantoren.
Hierbij heb ik geleerd zelfstandig te werken, flexibel te zijn en mij zowel in woord en geschrift uitstekend uit te drukken.

Als jonge professional lijkt het mij een enorme ervaring als juridisch medewerker bij uw rechtbank te mogen werken. Je bent immers als juridisch medewerker met interessante (juridische) vraagstukken bezig, zeer nauw betrokken bij de procesgang en biedt daarnaast de rechter de nodige ondersteuning. Ook het feit dat het hier een uitdagende functie betreft waarbij je zaken snel, doch nauwkeurig, moet voorbereiden en tevens moet zorgdragen voor een zorgvuldige afhandeling, boeit mij enorm.

Uw rechtbank spreekt mij enorm aan, omdat zij jonge professionals de mogelijkheid biedt tot persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Naar ik begrijp zullen het zaken gaan betreffen op het gebied van het Insolventierecht. Dit is tevens het rechtsgebied waaraan ik mijn scriptie zal gaan wijden. Gezien dit gegeven, meen ik dan ook een bijzondere bijdrage te kunnen leveren aan de rechtspraktijk van uw rechtbank.

Indien u van mening bent dat ik uw rechtbank in positieve zin zou kunnen versterken, dan ben ik uiteraard bereid u hiervan verder te overtuigen in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,


***

Bijlage: Curriculum Vitae
  #2  
Oud 16 mei 2013, 09:42
Rosa Clement
Gast
 
Berichten: n/a
Smile sollicitatiebrief juridisch medewerker

Hallo,

Ik vind je sollicitatiebrief iet wat standaard. Ik voel geen persoonlijke noot er in.
Maak het je eigen. Ze krijgen wel honderden standaarbrieven. Maak die van jou iets persoonlijker waardoor het opvalt.

Wel kan ik lezen dat je genoeg capaciteiten heb voor deze functie. Maw de inhoud is goed, alleen zou ik het tekstueel ietsjes losser maken.

Ik hoop dat mijn reactie je wat kan helpen.
  #3  
Oud 16 mei 2013, 13:43
Mirrrr Mirrrr is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3
Mirrrr is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik ben heel eerlijk. Ik heb er totaal geen verstand van dus ik reageer gewoon uit persoonlijk oogpunt.
Dit is een brief die ik nog 20 keer gelezen heb op dit forum met een andere beroepskeuze en opleiding.
  #4  
Oud 20 mei 2013, 14:09
nicolien nicolien is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2013
Berichten: 3
nicolien is on a distinguished road
Standaard

Hoi!

Allereerst mijn complimenten over je Nederlands taalgebruik! Er zijn ontzettend veel brieven waar naast spelfouten ook stijlfouten in verwerkt zijn en voor zover ik het kan zien, staan deze hier niet in :-)

Het is een formele brief maar dit hoeft niet slecht te zijn. Dit ligt aan namelijk aan het bedrijf waar je de brief naar toe stuurt. Ik heb totaal geen verstand van juridische zaken hoor maar mijn idee daarbij, is dat het een formele bedoeling is. Misschien een vooroordeel?
Er staat een zin "Je bent immers...nodige ondersteuning". Deze zin is ietwat informeel en mijn tip is dan ook...kun je meer van dit soort zinnen in je brief verwerken? Dit maakt het iets losser maar je blijft formeel. Op deze manier ben je enthousiast maar is het niet overdreven.

Succes!
  #5  
Oud 26 mei 2014, 20:17
Helder Helder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2014
Berichten: 20
Helder is on a distinguished road
Standaard

Hai Define,

Ik was benieuwd of je was aangenomen/uitgenodigd naar aanleiding van je brief. Ik was niet eerder lid/bekend met dit forum want ik had nog wel wat opmerkingen op je brief.
  1. Een daarvan is bijvoorbeeld dat je letterlijk hetgeen in de omschrijving stond hebt overgenomen, dat is wellicht niet zo handig.
  2. Je taalgebruik is formeel, wat voor het solliciteren bij de rechtbank uiteraard juist wel heel goed is maar in je brief komt het echter soms apart over waardoor de brief ook 'gemaakt' en vreemd overkomt.
  3. Wat ook belangrijk is, is dat je zeker moet zijn van jezelf! Laat daarom deze zinsnede weg: "Indien u van mening bent dat ik uw rechtbank in positieve zin zou kunnen versterken". Je kunt beter noteren: "Ik ben van mening bent dat ik uw rechtbank in positieve zin zal versterken", en geef ook aan waarom je dat denkt. Deze zin straalt meer vertrouwen uit en het is in toekomstige tijd wat aangeeft dat je ermee bezig wilt zijn.

Mocht je de baan al hebben: gefeliciteerd! Zo niet, wellicht heb je wat aan deze tips en succes!

Groetjes,

Tamara
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief medewerker klantenservice, graag commentaar baanzoeker Sollicitatiebrief en cv 0 2 maart 2009 23:25
Sollicitatie Juridisch Medewerker Rechtbank, graag commentaar! defreule Sollicitatiebrief en cv 4 10 december 2008 00:33
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker. Graag commentaar dian Sollicitatiebrief en cv 6 24 mei 2007 22:12
sollicitatiebrief medewerker klantenservice, graag commentaar Anita_01 Sollicitatiebrief en cv 2 2 mei 2007 22:10
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker in het ziekenhuis. Graag commentaar dian Sollicitatiebrief en cv 2 6 september 2006 16:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon