Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 juni 2011, 23:45
Evi Evi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juni 2011
Berichten: 5
Evi is on a distinguished road
Standaard Nieuwe baan valt erg tegen, wat nu?

Ik heb 4 jaar met veel plezier bij een bedrijf gewerkt waar ik helemaal op m'n plek was. Bij een reorganisatie verloor ik helaas mijn baan. Er werd gekeken naar leeftijdscategoriën bv 25-35jr 35-45 etc, en in die categoriën moesten 2 medewerkers met de korste dienstverbanden het bedrijf verlaten. In het totaal hebben 12 medewerkers hun baan verloren.
Ik had een vaste baan dus heb een goede financiële regeling gekregen.

Met pijn in m'n hart dus het bedrijf verlaten. Een maand daarna heb ik een nieuwe baan gevonden. In eerste instantie leek het een geweldig bedrijf, ik ging zelfs meer verdienen en nog betere arbeidsvoorwaarden dan bij m'n vorige baan. De 2 sollicitatie gesprekken bij dit nieuwe bedrijf verliepen zeer positief. Men wilde daarna graag mij een contract aanbieden. Hierin heeft men mij een beetje opgejaagd, zo ook het wervings & selectie bureau dat er tussen zat. Ik heb snel besloten om te tekenen maar ik had er wel een goed gevoel over.

Nu werk ik daar sinds 2 weken en voel me zwaar ongelukkig. Het werk zelf vind ik best interessant, er zijn veel uitdagingen en mogelijkheden om je verder te onplooien. Alles is erg goed georganiseerd.

Toch voel ik me niet op m'n plek. Ik heb geen klik met m'n collega's, we hebben een ander soort humor, in het kantoor is het super stil, mensen fluisteren zelfs als men met elkaar praat. Er wordt nooit een keer even zo over iets anders gesproken, even een geintje. Super serieus ! Ik kom dus vanaf een bedrijf waar de radio aanstond, veel bezigheid, geklets, iedereen deed z'n werk goed maar er was ook persoonlijke interactie. Bij m'n huidige bedrijf zit iedereen stil naar z'n beedscherm te staren.
Bij m'n vorige werkgever kon ik zelfstandiger werken, als er iets ge-escaleerd moest worden ging je naar je manager of voor advies. Mijn nieuwe manager is een controle-freak en moet op bijna elke uitgaande mail op CC staan.
Ik hoorde zelfs en collega die een mail eerst liet goedkeuren door de manager voordat ze de mail verstuude. Dit ben ik niet gewend.
Ik heb soms het gevoel dat ik GEK word !

Help !! Moet ik gewoon nog wennen? Moet ik accepteren dat ik hier gewoon niet op m'n plek zit? Kan ik het maken om in mijn maand proeftijd al ontslag te nemen ? Financiël zou dit kunnen. Ik wil m'n nieuwe werkgever niet teleurstellen ( en mezelf) maar ik voel me ellendig en heb s'morgens geen zin om te gaan.

Advies???

ps. sorry voor het lange verhaal
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juni 2011, 11:31
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat je gewoon dit wat je nu hier zegt eerlijk tegen je leidinggevende moet zeggen.
Je kunt niks zeggen en ontevreden doorwerken, niks zeggen gaan solliciteren en dan weggaan of je kunt gewoon kijken of je de situatie meer richting jouw hand kan zetten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juni 2011, 11:56
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard

Natuurlijk kun je in je proeftijd opstappen, daar is een proeftijd voor bedoeld.

Ik vind 2 weken best kort en zou het nog wat tijd geven. Misschien vallen de collega's mee als je ze beter leert kennen? Kun je het met je manager een keer hebben over de manier van werken?
Maar als je echt helemaal gek wordt en denkt dat het nooit wat wordt en je het je financieel kunt permitteren zou ik weggaan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juni 2011, 14:01
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

Normaal gesproken zou ik zeggen dat 2 weken vrij kort is om tot een conclusie te komen, maar juist vanwege je uitgebreide motivatie zie ik jouw dilemma wel. Wat een verschil in werksfeer en cultuur zeg!

Ik herken het wel, heb zoiets zelf ook meegemaakt. Omdat het een interim klus was, heb ik het volgehouden maar het kostte me erg veel moeite.

Ik zou dit zeker wel even aansnijden bij je leidinggevende. (*sarcasm* hoewel ik me afvraag of die daar wel de tijd voor heeft, gezien de enorme hoeveelheid mails )
Vraag eens of dit de reguliere manier van werken is, of dat er misschien momenteel iets meespeelt (reorganisatie of economische crisis) waardoor het zo stil en gespannen is. En als je openheid en interesse niet gewaardeerd wordt met een eerlijk antwoord, dan weet je al weer veel meer...

Een cultuur of sfeer binnen een bedrijf valt overigens als medewerker niet te veranderen (en zelfs hele ervaren change managers falen wel eens).

Wel heb je invloed op de manier waar jij er mee omgaat en dus kun je kiezen om er mee te leren werken, of de conclusie te trekken dat dit niet bij je past.

Ik zou zeggen, ga het gesprek aan en als je voelt dat dit het echt is, dan zou ik zeker gaan zoeken naar een bedrijf dat beter bij jouw persoonlijkheid, kernwaarden en werkwijze past!

Tijdens een proeftijd kunnen beiden partijen zonder consequenties opzeggen (maar wel met motivatie, indien gevraagd) dus daar ligt het probleem niet.

Hier meer informatie over opzeggen tijdens proeftijd: http://www.arbeidsrechter.nl/ontslag...dsovereenkomst

Succes met je beslissing!

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 juli 2011, 23:09
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Mag misschien niet zo wezen dat één persoon een hele cultuur kan veranderen, maar één persoon kan wel dat stukje extra sfeer of juist niet brengen.
Kan net het verschil brengen in communiceren met elkaar. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat de productiviteit beter is op deze manier aangezien ik juist minder gemotiveerd ervan zou worden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 juli 2011, 12:28
Ad Schoon
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Nieuwe baan valt erg tegen, wat nu? Reageren op discussie...

_______
"Bij m'n vorige werkgever kon ik zelfstandiger werken, als er iets ge-escaleerd moest worden ging je naar je manager of voor advies. Mijn nieuwe manager is een controle-freak en moet op bijna elke uitgaande mail op CC staan. "
_______

Ik zou zeggen: Lekker een andere baan zoeken!
Managers, en bazen in het algemeen die hun personeel niet vertrouwen
zijn geen knip-voor-de-neus-waard.. ('Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten')

Zoals je zelf al aangaf; je hebt al 4 jaar werkervaring, dus je bent geen 'junior' of kleuter die op de vingers gekeken dient te worden
(Zelf heb ik dit ook meegemaakt en dat soort praktijken leidt werkelijk tot niets:
In dergelijke bedrijven nemen ze de mensen aan voor de-reeds zittende 'garde' (het kader); Ze hebben dan hun eigen projectjes opgezet, en hebben geen zin om de dagelijkse gang van zaken zelf te doen..)
Trouwens: Heeft deze 'manager' zelf geen werk, oid?! Dat hij in ge cc-ed wilt worden bij elke mail..!?!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Baan 'onder niveau' aangenomen, wat moet ik ervan vinden? Strebertje Loopbaanvragen 19 25 februari 2011 19:41
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
Dromen over een nieuwe baan Primago advies Alle andere carrièreonderwerpen 0 14 september 2010 20:30
Nieuwe baan: ik val in slaap, wat nu? Prissesje Loopbaanvragen 9 23 juni 2009 22:03
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon