Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 oktober 2007, 16:32
albertine albertine is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 1
albertine is on a distinguished road
Standaard Werkzaamheden bij eerste gesprek

Een kennis van mij moet voor haar eerste gesprek voor het bedrijf waar ze uitgenodigd is voor een sollicitatiegesprek een artikeltje schrijven. Bij een vorige sollicitatie, ook eerste gesprek, bij een ander bedrijf moest ze ter plekke een stuk tekst corrigeren.
Ik heb het ook al eens gehad dat ik bij mijn eerste gesprek een tekst meekreeg om te vertalen. Braaf gedaan, hoop werk, maar niets meer van die sollicitatie gehoord, totdat ik belde of de vertaling was ontvangen. Ja, maar de sollicitatie ging niet door. Ik kreeg de neiging om een onkostenvergoeding te vragen, heb het niet gedaan.

Is het nu gebruikelijk om sollicitanten werkzaamheden te laten doen die in het belang van het bedrijf zijn zonder dat daar verder iets tegenover staat?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 oktober 2007, 16:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Werkzaamheden bij eerste gesprek

Werkzaamheden, nee. Maar een test afnemen vind ik niet zo raar.

Ik kan me niet voorstellen dat het bedrijf sollicitanten laat langskomen enkel en alleen om gratis een stukje tekst geschreven, vertaald of gecorrigeerd te krijgen. Daarvoor is het sollicitatieproces van de kant van de werkgever namelijk veel te tijdrovend (en dus duur) en is de kwaliteit van het werk te onzeker. Het zou veel eenvoudiger en goedkoper zijn om even een freelance tekstschrijver/vertaler/redacteur voor een half uurtje in te huren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2007, 13:41
Zomer
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Werkzaamheden bij eerste gesprek

Hoi Albertine,

Ik heb het zelf nooit gehad bij een sollicitatie, maar een paar vrienden hebben weleens hun werk moeten meenemen (portfolio). Op zich vind ik het niet heel raar om een sollicitant een test af te nemen, maar dit moet duidelijk van te voren aangegeven worden en het moet duidelijk zijn wat er verder mee gebeurd. Ik vind het dus wel vreemd dit onverwachts bij het eerste gesprek gevraagd wordt.
Wel erg slordig van dat ene bedrijf, dat ze niets meer van zich hebben laten horen! Heb je er nog wel wat van gezegd? Niet zozeer dat je een onkostenvergoeding wilt, maar wel excuses omdat je er toch veel tijd en energie in hebt gestopt!

groetjes Zomer
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop! spoenk Sollicitatiebrief en cv 8 25 augustus 2008 21:27
Sollicitatie voor stageplek bij advocatenkantoor, graag feedback! Janine84 Sollicitatiebrief en cv 9 13 juni 2007 18:51
Wéér 2 vacatures bij 1 bedrijf die me aanspreken! Help! Patr1c1a Sollicitatiebrief en cv 5 27 januari 2007 10:54
sollicitatie bij "oude" werkgever in een andere functie. joepie Sollicitatiebrief en cv 2 11 januari 2007 20:38
Graag hulp bij eerste sollicitatiebrief ErikGodijn Sollicitatiebrief en cv 3 31 mei 2006 20:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon