Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2007, 02:23
Marrie Marrie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 71
Marrie is on a distinguished road
Standaard Mijn ervaring met HBO International Business & Languages

1. Welke opleiding heb je gevolgd?

International Business & Languages, Hogeschool Enschede, voltijd, 1999 - 2003

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?

VWO

3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst? En wat het makkelijkst?

Viel me mee. Het zwaarst vond ik de vele lessen, vooral de taallessen.

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?

Colleges, projecten in groepsverband, stage en afstudeeropdracht.

5. Beviel de opleiding?

Ja, het was precies wat ik wou, en had veelal leuke projectgroepen (waar we ook nog wel wat mee bereikten hoor )

6. Wat was je mooiste studieprestatie?

Een 10...

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?

Het is een wat zwaardere studie dan de meesten van tevoren inschatten. Vaak heerst er veel negativiteit over de opleiding door degenen die de opleiding volgen: "ik kan er niks mee" bijvoorbeeld, en "volgens mij sluit het niet aan op de praktijk"... Aan dit beeld moet je niet te zwaar tillen, want je krijgt een goede basis, waarin je klaargestoomd wordt voor de arbeidsmarkt, waar je het vervolgens zelf verder kunt maken, zoals jij het wilt. In mijn tijd (en op mijn school) waren er vele extreem kritische mede-studenten (die deze opleiding volgden). Ik weet natuurlijk niet of dit nu nog zo is.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?

Ik ben begonnen in een commerciële binnendienst functie bij een technisch bedrijf, waarin mijn talen uitgebreid van pas kwamen, met name Frans (tot mijn verbazing praatte ik na een half jaar zo over specifieke machine-onderdelen, zonder moeite, en het is nog leuk ook!). Later heb ik kort bij een uitzendbureau gewerkt, maar dit was niet voor mij weggelegd. Nu heb ik een functie als coördinator binnendienst gevonden, waarin ik meer op het gebied van marketing & pr bezig zal zijn. In alle functies is de opleiding van pas gekomen: kennis van het bedrijfsleven, administratieve organisatie, export (documenten), alles heb ik nodig gehad. In totaliteit de vraag: Waarom gebeurt iets op een bepaalde manier in een bedrijf? Hier kon ik vanuit de opleiding een heel goed antwoord opgeven (te denken bijvoorbeeld aan recht m.b.t. orders, algemene voorwaarden, interne organisatie). Verder bijvoorbeeld bedrijfseconomie voor het begrijpen van bedrijfsgegevens, en daaruit commerciële doelen opstellen. En ja, managementvakken die wij gehad hebben, zoals slecht-nieuwsgesprekken, sociologie, communicatieve vaardigheden - hoe suf ze ook lijken op het moment dat je ze volgt - zijn in mijn geval tijdens mijn werk één van de belangrijkere vakken waaraan ik regelmatig terugdenk: "hoe zat dat ook al weer" en dan dus ook toepas. Bovendien ook kennis van buitenlandse culturen: weten hoe een Franse klant in elkaar steekt, doordat je dat geleerd hebt, en daar dus op in kunnen spelen voor het behoud van een goede relatie, en mensen uit het bedrijf om me heen die kennis bijgebracht ("zo zou ik dat niet aanpakken, want...").

9. Wat wil je verder nog vertellen over de opleiding?

Wat ik al eerder aangaf: er heerste negativiteit om de studie heen, vond ik, toen ik hem volgde. Vandaar ook dat ik dit heb ingevuld. Als je het besluit te doen, laat je dan niet meeslepen in deze mening. Het is een brede opleiding, waar je veel kanten mee op kan.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2007, 00:21
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO International Business & Languages

hey hey

ik had een vraagje....
ik zit ook de hele tijd te twijfelen over mijn vervolgopleiding op het HBO

maar ik wil meer iets in de richting Inkoop......dat zal best in deze opleiding worden bestudeerd....
maar me vraag is of het onderwerp Inkoop ook best uitgebreid wordt bestudeerd in deze opleiding?


En nog een vraag.. ik heb voor later de Duitse taal nodig...... op dat gebied scoort deze opleiding wel een +. omdat de talen uitgebreid worden bestudeerd. ofniet??


maar ik zat dus meer aan de opleiding Logistiek en Economie te denken..alleen daar krijg je wel een vreemde taal...alleen ik weet niet niet of ik het dan aan het einde van opleding wel goed beheers de taal??

Ik hoop dat je me een beetje op weg kan helpen bij deze grote twijfelgedachte:P
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2007, 00:00
Marrie Marrie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 71
Marrie is on a distinguished road
Standaard Re: HBO International Business & Languages

Moeilijk te zeggen... Er wordt wel stilgestaan bij inkoop, maar dit is niet zoveel als je bij andere opleidingen, die daar op gericht zijn, zult hebben. Maar, je kunt later wel die richting op, als je het heel graag wilt. Inkoop = onderhandelen, dus moet je ook commercieel zijn. Desalniettemin, vragen ze voor inkoopfuncties vaak NEVI. Misschien kun je wel een richting kiezen binnen de opleiding, maar dat weet ik niet (meer) of inkoop en logistiek er bij was. Dan kun je altijd later nog NEVI bij studeren. Maar ik zou toch overwegen om een opleiding te doen die toch meer gericht is op inkoop dan IBL. EN ja, qua talen krijg je zeer intensief onderwijs, en spreek je daarna zeer goed, e.e.a. afhankelijk van je eigen inzet natuurlijk. En wat de taal in de andere opleidingen betreft? Echt geen idee.

Ik kan je hierin toch moeilijk adviseren. Maar ligt je hart toch bij inkoop, en weet je dat nu al heel zeker, zou ik eerder voor een opleiding die meer gericht is kiezen. De taal krijg je dan vast wel, of kun je als keuzevak kiezen, of kun je later misschien bijspijkeren. IBL is erg breed, dat moet je in elk geval in je achterhoofd houden bij je keuze, en daardoor kun je later nog vele kanten op. Maar, een gerichtere opleiding is niet per definitie minder goed. Want ook daarmee kan je veel kanten op, zodra je je papiertje hebt.

Veel succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2007, 19:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO International Business & Languages

Hoi Marrie,

Ik zit nu in mijn laatste jaar van de HAVO. Ik zit nog erg te twijfelen over welke opleiding ik wel gaan volgen.
Ik zit te denken aan IBL. Bij de opleiding heb ik wel een goed beeld, maar waar kom je zoals terecht? De functies zullen vast wel een internationaal karakter hebben, maar aan welke inhoudelijke functies moet ik dan denken?

Alvast bedankt,

Yassin
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2007, 23:00
Marrie Marrie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 71
Marrie is on a distinguished road
Standaard Re: HBO International Business & Languages

Tja, je kunt echt in verschrikkelijk veel verschillende functies terecht komen. Overigens hebben veel HBO'ers het idee dat ze gelijk als manager (leidinggevende) aan de slag kunnen na de opleiding.. Dat is dus niet (altijd) het geval. Je begint toch meestal in een starters/doorgroeifunctie of je begint een eigen bedrijf, of hebt gewoon veel geluk/goede contacten en komt gelijk op een leidinggevende functie terecht.

Het is echt wat je zelf leuk lijkt: daar kun je gaan werken/dat kun je gaan doen... Tijdens de opleiding ontwikkel je vast wel bepaalde ideeën, of kom je er geleidelijk (hopelijk) achter welk vakgebied en of welke branche bij je past. Let wel op: veel studerende IBL'ers denken zelf niet zoveel kans te maken op de arbeidsmarkt. Dit is echt een onjuiste opvatting, vast omdat typische IBL'ers erg kritisch zijn. Probeer goed voor jezelf op de rij te zetten (tijdens de opleiding) wat je graag zou willen. Doe dit stap voor stap: grootte bedrijf, branche (type klant van het bedrijf),etc. Het voordeel van de opleiding is dat je echt allround bent, dus dat je vele kanten op kunt, ook na bijvoorbeeld een "misstap", als blijkt dat een bepaalde functie toch niet bij je past. Een tip: wees niet bang de verkeerde opleiding te kiezen!

Misschien ben jij wel iemand die in het bankwezen past: dan kun je na een assesment vaak een traineeship gaan volgen en word je (intern) opgeleid.

Enkele andere functies vind je uitgebreid beschreven op dit forum:

http://www.carrieretijger.nl/opleidi...-and-languages

Een opsomming uit mezelf: verkoop binnendienst functies, office management (evt. secretarieel), (medewerker) verkoop buitendienst (/ (assistent) sales manager / (assistent) account manager / vertegenwoordiger), inkoop, communicatie en pr functies, marketing functies, logistiek en export, etc etc. Concreet kan de inhoud van dergelijke functies heel erg verschillen per bedrijf. Dus daar kan ik wel uren over doortypen wat je allemaal zou kunnen gaan doen.. ALs je wil kan ik wel een functie voor je uitdiepen?

Groetjes

Marrie

Laatst gewijzigd door Marrie; 20 maart 2007 om 23:07 Reden: Wat vergeten toe te voegen
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 oktober 2011, 16:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard IBL Student

Beste Marrie,

Ik ben juist begonnen aan de IBL opleiding en heb reeds mijn eerste tentamen week gehad. Ik vind het toch behoorlijk zwaar met name de talen.

Helaas heb ik ook een paar herkansingen aan de eerste week overgehouden.

Voordat ik met de opleiding begon dacht ik dat het precies was wat ik wilde.. '' op internationaal gebied & niveau zaken doen ''.

Nu twijfel ik toch. Tevens omdat ik nu dus als het ware al een kleine achterstand heb opgelopen gezien ik in het versnelde traject zit.

Mijn vraag is nu:
Hoe is het verdere verloop van de opleiding precies ingedeeld.. is het bijvoorbeeld zo dat wanneer ( zoals nu ) men direct een kleine achterstand oploopt de opleiding eigenlijk al kan afschrijven.. of zou er toch nog genoeg tijd zijn om het bij te werken en verder te gaan? En wat zou je zelf adviseren mbt hetgeen waar ik mijn oog op heb laten vallen ( internationaal zaken doen ). Is deze studie dan wel of niet toereikend genoeg?

Groet,

Max
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 oktober 2011, 19:51
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het bericht van Marrie dateert van 2007. Hopelijk krijg je een reactie maar mogelijk niet.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 november 2011, 20:46
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Max,

Heb je ook een begeleider op school, of een decaan waar je mee kunt praten?

Hij/zij kan je misschien wel studietips geven en meedenken hoe je zo snel mogelijk weer je achterstand kunt inhalen.

Probeer dit zo snel mogelijk uit te zoeken, want dan kun je weer met frisse moed aan de slag

Succes en sterkte.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 februari 2012, 20:16
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard ibl

Hallo!

Ik vraag me af of je met ibl ook iets binnen de modebranche kan doen?

Gr,
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 juli 2012, 20:47
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Hallo!

Ik vraag me af of je met ibl ook iets binnen de modebranche kan doen?

Gr,
Dit vraag ik mij ook erg af. Hopelijk is hier iemand die ons dit kan vertellen?

Mvg
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo ibl

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
HBO International Business and Languages (IBL): ligt gewicht op talen of economie? snaga Opleiding kiezen en volgen 3 21 juni 2011 19:36
Ervaring met European Studies of International Business and Languages? Jans Opleiding kiezen en volgen 2 7 mei 2011 16:25
Wil hbo International Business and Languages, maar ben niet goed in economie Madelon Opleiding kiezen en volgen 3 22 april 2009 14:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon