Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 oktober 2007, 12:57
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2007
Berichten: 7
Peet is on a distinguished road
Standaard Freelance of Loondienst?

Hallo! Laat ik mij even voorstellen. Ik ben Petra, 23 jaar en werkzaam als redactioneel webmaster bij een internetbedrijf. Hiervoor heb ik als webredacteur gewerkt en als freelance copywriter.

Mijn hart ligt bij het schrijven van teksten. Mijn verslaving ligt op internet. Ik ben destijds gestopt met freelancen, omdat mijn vriend nog studeerde en geen baan had. Ik was dus kostwinner. Dit euvel is inmiddels verholpen. Mijn vriend heeft een baan en dus kriebelt het bij mij ook heel erg om weer te gaan freelancen.

Wat mij tegenhoud is de onzekerheid van inkomen en dat is met een aanstaande bruiloft en de wens om daarna een huis te kopen (en dus een hypotheek aan te gaan) voor mij nog een drempel dan wel struikelblok. Ik twijfel dus...

Misschien hebben jullie tips of ervaringsverhalen om mij over de streep trekken? Als ik weer ga freelancen, ga ik er dit keer wel vol voor, want mijn eigen ervaring is dus dat het niet echt te combineren is met een parttime baan.

Ik hoor graag van jullie...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 oktober 2007, 13:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Freelance of Loondienst?

Hoi Peet,

Freelancen heeft allerlei aantrekkelijke kanten, maar je hebt als freelancer inderdaad minder inkomenszekerheid en dat kan het krijgen van een hypotheek in de eerste drie jaar moeilijker maken. Je kunt ook eerst trouwen en een huis kopen, en daarna ontslag nemen en gaan freelancen. Dat maakt het misschien wat makkelijker.

Kijk trouwens eens op zustersite Lancelots. Daar staat van alles over freelancen en de site heeft ook een forum waarin ervaren freelancers rondhangen. [Laat maar, ik zie daar nu ook een Peet ]
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 oktober 2007, 14:16
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2007
Berichten: 7
Peet is on a distinguished road
Standaard Re: Freelance of Loondienst?

Dank voor je antwoord René En inderdaad: ik had Lancelots al ontdekt. Ik volg het forum daar nu ook op de voet. Misschien dat ik dingen tegenkom die me helpen in het doorhakken van de knoop.

Maar misschien heb je gelijk: eerst trouwen en een huis kopen en daarna gaan freelancen. Ware het niet dat ik nu bij een bedrijf werk dat van beide kanten niet je-van-het is en ik een tijdelijk contract heb, dat waarschijnlijk niet verlengd gaat worden.

Ik zet mezelf nu dus eigenlijk voor de keuze: gaan freelancen of een andere baan zoeken. En is het niet heel lullig om nu een andere baan aan te gaan om na een jaar te zeggen: toedeloe?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2007, 14:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Freelance of Loondienst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peet Bekijk bericht
Ware het niet dat ik nu bij een bedrijf werk dat van beide kanten niet je-van-het is en ik een tijdelijk contract heb, dat waarschijnlijk niet verlengd gaat worden.
Tsja, daar heb je voor een hypotheek ook niet veel aan.

Citaat:
En is het niet heel lullig om nu een andere baan aan te gaan om na een jaar te zeggen: toedeloe?
Een beetje wel ja, ook voor jezelf.

Gedoe, met die hypotheken. Ik zou toch even in het Lancelots-forum vragen of er mensen zijn die een vergelijkbare situatie hadden toen ze een hypotheek zochten: 1 partner inkomen, 1 nog maar kort freelancer. Misschien zijn er toch wel banken die dat doen, afhankelijk van de hoogte van de hypotheek t.o.v. het vaste inkomen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 oktober 2007, 14:49
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2007
Berichten: 7
Peet is on a distinguished road
Standaard Re: Freelance of Loondienst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Tsja, daar heb je voor een hypotheek ook niet veel aan.
Nee, daarom...

Maar goed, dank voor je tip, ik zal het ook nog op het Lancelots forum gooien. Hoop dat er mensen zijn die me uit ervaring met deze situatie wat meer kunnen vertellen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 oktober 2007, 14:55
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Freelance of Loondienst?

Je kunt ook besluiten om geen huis te kopen en voorlopig in een huurhuis gaan wonen. Je kunt altijd later een huis kopen.

Ik woon in een huurhuis en dat bevalt goed. Als ik een probleempje met mijn huis heb dan bel ik de woningbouwvereniging en dat kost mij dan niets. Heb je een eigenhuis dan kunnen de kosten hoog oplopen.

Daarnaast kun je zo uit een huurhuis. Een koophuis moet je eerst weer zien te verkopen. Hier in de buurt staan huizen soms wel jaren te koop, voordat er een nieuwe bewoner komt.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 oktober 2007, 14:58
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2007
Berichten: 7
Peet is on a distinguished road
Standaard Re: Freelance of Loondienst?

Ik woon momenteel in een huurflat. Het nadeel hiervan vind ik dat we a) geen tuin hebben (maar ja, dit is op te lossen door idd naar een huurwóning te gaan) en b) met een huurwoning gooi je in feite alleen maar geld weg.

Natuurlijk is het een keuze die je maakt, maar onze voorkeur ligt echt bij een koophuis. Omdat dit natuurlijk (als het goed is) ook een investering/belegging van je geld is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
baan in loondienst of zelfstandige wernertjoe Loopbaanvragen 1 18 februari 2007 21:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon