Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2017, 16:01
Ferdinand Ferdinand is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 mei 2017
Berichten: 3
Ferdinand is on a distinguished road
Standaard Beroep boekhouder

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum! Ik heb mij geregistreerd omdat ik gewoon een klein beetje boos ben. Ik ben heel erg geinteresseerd in een beroep naast datgene waar ik goed in ben. Ik ben geinteresseerd in Boekhouder/salarisadministrateur/debiteurenbeheer. nu erger ik mij zo verschrikkelijk rot aan die beroepenfilmpjes waar helemaal niks word uitgelegd. Enigste wat je daarvan opsteekt is dat je van cijfers moet houden. Nou zover was ik al! Ik wil graag weten hoe dat tot stand komt. Moet je uit een stapel boeken en verhalen cijfers vandaan halen? In hoeverre is wiskunde of rekenen nodig? Is het niet zo dat je een rekenmachine hebt daarvoor in die richting? Is het moeilijk? Op welk niveau zijn er vergaderingen? Word er moeilijke taal gesproken? Etc.... Ik ben al weken aan het zoeken maar ik kom er niet uit. Frustrerend hoe beroepen uit worden gelegd in de administratieve/financiele richting. Ik hoop dat iemand reageert mijn dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 mei 2017, 16:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferdinand Bekijk bericht
Ik ben geinteresseerd in Boekhouder/salarisadministrateur/debiteurenbeheer.
Citaat:
Moet je uit een stapel boeken en verhalen cijfers vandaan halen?
Nee, die komen uit het boekhoudpakket (een computerprogramma) en uit documenten zoals facturen. Salarisgegevens moeten soms uit arbeidscontracten gehaald worden, dat kan wat ingewikkelder zijn.

Citaat:
In hoeverre is wiskunde of rekenen nodig?
Je moet optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, rekenen met breuken en procenten, afronden enz. goed kunnen en begrijpen. Maar meestal doet het boekhoudpakket het lastige werk.

Citaat:
Is het moeilijk? Op welk niveau zijn er vergaderingen? Word er moeilijke taal gesproken?
Basisboekhouding is redelijk rechttoe-rechtaan. Salarisadministratie is wat ingewikkelder vanwege de vele regels (fiscaal, cao etc.) waar je mee te maken hebt. Debiteurenbeheer is wat ingewikkelder vanwege het klantcontact en de juridische kant.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 mei 2017, 17:28
Ferdinand Ferdinand is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 mei 2017
Berichten: 3
Ferdinand is on a distinguished road
Standaard

Dankjewel voor je bericht.
Maar ik begrijp er nog geen snars van.

Dus al die losse boeken zijn gedigitaliseerd?
Het boekhoudpakket doet het rekenwerk? Begrijp ik dat goed?
In hoeverre komen contact en huiselijk contact met klanten voor? Komt het dan voor dat je moet hoofdrekenen of zijn rekenmachines geen taboe meer?
Hoe ziet een dag voor een boekhouder er uit?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 mei 2017, 23:43
Ferdinand Ferdinand is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 mei 2017
Berichten: 3
Ferdinand is on a distinguished road
Standaard

Verder niemand?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 mei 2017, 12:41
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Een boekhoudpakket (of een salarispakket) doet heel veel werk voor je, maar het gaat om de paar gevallen waarin er iets afwijkends gebeurd. Je moet ook op papier kunnen beredeneren wat het pakket had moeten doen.

Maar, is het geen idee om een keer een middagje mee te lopen met een boekhouder zodat je er een beetje beeld bij kan krijgen? Benader iemand die je kent, of - als je niemand kent die in het administratieve zit - bel een bedrijf. Dan nog heb je een boekhouder op verschillende niveaus. Van iemand die facturen invoert in een systeem tot iemand die financieel advies geeft aan de directie. Soms valt het samen in één persoon die alles doet, van invoeren tot en met interpreteren van de financiële cijfers. Soms zijn het verschillende aparte functies.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 oktober 2017, 11:28
DaveMartens DaveMartens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 3
DaveMartens is on a distinguished road
Standaard

Daar kan ik wel iets over zeggen aangezien ik al jaren in deze wereld zit. Je hebt verschilllende niveaus in dit vak. Bij veel bedrijven zijn er administratief medewerkers die het dagelijkse werk doen, facturen opstellen, inkoopfacturen boeken, betalingen voorbereiden, debiteuren nabellen, etc. Die mensen hebben meestal een MBO opleiding (niveau 3 of 4) of zijn startende HBO'er. Daar weer boven staat een hoofd administratie of teamleider die medewerkers ondersteunt, uitzonderingen aanpakt en als aanspreekpunt dient voor de directie of de externe accountant. Die heeft meestal een HBO opleiding (BE of AC). Bij wat grotere organisaties is er vaak een zogenaamde controller die begrotingen opstelt, analyses uitvoert en nauw samenwerkt met de zogenaamde business, verkoop, productie, dienstverlening, inkoop, etc. Die persoon heeft minimaal HBO, vaak WO en soms zelf post-universitair niveau. Ik raad dit beroep alleen aan op minimaal HBO niveau. De markt voor MBO'ers is behoorlijk verzadigd door automatisering. Moet je erg wiskundig zijn voor deze functies? Nee, enkel goed kunnen rekenen hoewel je niet vaak zult moeten hoofdrekenen. Je moet snappen hoe berekeningen werken en waarom, ook al doet een computer het rekenwerk. Goede Excel vaardigheden helpen ook. Dat geldt voor zowel MBO, HBO en WO.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welk beroep en opleiding/studie past bij wat ik wil? Jochem Giesen Opleiding kiezen en volgen 2 15 februari 2016 10:44
Welke beroep? ik weet het niet! Justsuzziie Loopbaanvragen 1 2 augustus 2012 15:37
SJD maar geen beroep gevonden waar mijn hart van klopt Femme Loopbaanvragen 0 31 mei 2010 23:40
Hoe ben je tot de keuze gekomen voor een studie of beroep? Primago advies Opleiding kiezen en volgen 12 14 april 2010 21:53
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon