Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 december 2013, 20:57
loes89 loes89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 december 2013
Berichten: 7
loes89 is on a distinguished road
Standaard wat wel en niet te vermelden in een sollicitatiebrief

Hallo,
In april 2012 heb ik een ongeluk gehad waardoor ik een hersenletsel heb opgelopen. Voor mij houd dit onder andere in dat ik iedere middag van 2 tot 4 naar bed moet omdat ik de dag anders niet volhoud. Daarnaast ben ik erg gebaat bij veel structuur, zodat ik weet wat me te wachten staat en ik zo mijn energie goed kan verdelen.

Door mijn hersenletsel moet ik helaas, na lang blijven proberen, mijn hbo opleiding sph stoppen omdat dit mij te veel energie kost. De eerste 2 jaar heb ik alles gehaald en heb dus ook mijn propedeuse. In het 3e jaar, stagejaar, heb ik het ongeluk gekregen en ben ik tevergeefs door blijven gaan met de opleiding. Nu ben ik op het punt aanbeland dat ik weet dat hbo te zwaar voor me is en ik mbo moet gaan doen.

Nu wil ik gaan solliciteren om een aantal ochtenden in de week te kunnen werken/ervaringen op te doen en dat ik in september ga starten met een mbo opleiding. Sowieso heb ik in mijn leven niet veel gesolliciteerd, maar met de beperkingen die ik nu door mijn hersenletsel heb vind ik het al helemaal moeilijk om te solliciteren.
Wat zet ik nu wel en niet in mijn sollicitatie? Moet ik uitgebreid ingaan op mijn hersenletsel of het kort en krachtig houden? Zet ik in de brief dat ik moet stoppen met school of niet? Je kunt vaak het beste open en eerlijk zijn in een brief, maar hoe open moet ik dan zijn?
Dit zijn een aantal vragen die nu door mijn hoofd spoken. Kan en wil iemand mij hiermee helpen?

Groetjes Loes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 december 2013, 01:47
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Hey Loes,

Ik begrijp je probleem. Ik zit nl. in een gelijkaardige situatie. Op jonge leeftijd had ik een verkeersongeluk en heb daar een hersenletsel aan over gehouden. Ik heb in België mijn bacheloropleiding (3 jaar) kunnen afronden en kan voltijds werken, maar er zijn wel problemen in mijn werkmethoden en mijn sociale omgangsvormen.

Werkgevers die in Vlaanderen iemand met een erkende arbeidshandicap tewerkstellen krijgen van de Vlaamse overheid een loonkostsubsidie van 40% (tot bepaalde maxima). Uit een onderzoek van dit jaar van de Universiteit Antwerpen blijkt echter dat het vermelden van dit voordeel in de sollicitatiebrief echter een averechts effect had en de kansen om te worden uitgenodigd. De reactie van de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) was om je 'zwakke punt' als een sterk punt te verkopen. Mensen met autisme bv. kunnen zeer goed repititieve taken uitvoeren en gestructureerd werken, eigenschappen die in administratieve functies zeer belangrijk zijn.

Ikzelf probeer om in mijn sollicitatiebrieven steeds eerst de normale structuur te volgen (motivatie, sterke punten, enz.) en daarna even in te gaan op mijn handicap. Ik probeer dat dan direct positief voor te stellen. Maar dat hangt dan van je specifieke omstandigheden af en of dit aansluit op de job.
Een probleem dat uit het onderzoek van de Universiteit Antwerpen naar voren kwam, was dat werkgevers vrezen voor een productiviteitsverlies, zelfs wanneer het niet om een hersenletsel ging, maar bv. om een rolstoelgebruiker. Werkgevers willen die risico's mijden, omdat ze op lange termijn moeten denken. In elke werknemer moeten ze nl. buiten geld ook tijd investeren om die verder op te leiden.

Het beste middel om die vrees weg te nemen, is goede referenties te kunnen opgeven. Misschien woon je nog thuis. Het is dan nu het geschikte moment om werkervaringstages te gaan doen. Misschien kom je zelfs in aanmerking om deze te doen met behoud van een werkloosheidsuitkering (in Vlaanderen is dat in bepaalde mate mogelijk). Dan kan je veel leren en ook referenties opgeven. Op langere termijn heb je daar het meeste aan.

Ga ook eens langs bij het Arbeidsbureau voor je sollicitatiebrief. Ik denk dat ze daar meer kunnen vertellen over hoe je dat het beste kunt aanpakken. Op je gesprek zal het sowieso ter sprake moeten komen. Denk er nl. aan dat werkgevers die specifieke deeltijdse vacatures aanbieden, nog steeds een zekere mate van flexibiliteit vragen.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen. Werkgevers staan zeker niet weigerachtig tegen personeel met een zogenaamde arbeidshandicap. Het is gewoon zo dat wanneer een werkgever een vacature heeft, deze wel concreet op lange termijn moet ingevuld worden. En daarbij willen ze zeker zijn dat ze van bij het begin een goede keuze maken. Referenties zijn daarbij een sterk middel om een werkgever te overtuigen. Stel jezelf in de plaats van een werkgever. Wat overtuigt je dan het meeste: een sollicitatiebrief waarin iemand zichzelf verheerlijkt of een referentie van een vorige werkgever die meer kan vertellen over je functioneren, maar wel lovend over je is?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 december 2013, 12:53
loes89 loes89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 december 2013
Berichten: 7
loes89 is on a distinguished road
Standaard

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om in de sollicitatiebrief niet te zetten dat ik een hersenletsel heb. Ik denk namelijk dat dit de werkgever zal ''afschrikken''. Men kan wel subsidie krijgen en aanvragen als ze mij aan zouden nemen maar ik denk dat het hersenletsel zwaarder zal wegen dan de subsidie...
Daarnaast heb ik zelf ook al meegemaakt dat wanneer ik in een sollicitatiebrief zei dat ik een hersenletsel had dat mensen dan zelf al hadden beslist dat die baan dan te druk voor me zou zijn. Terwijl ik dat liever zelf even ervaar en beoordeel! In het begin is alles zwaar, voor iedereen. Naar mate ik meer gewend ben kan ik net als ieder ander gewoon werken.

In een eventueel gesprek zal ik wel toelichten dat ik een hersenletsel heb.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 december 2013, 16:55
JudithS JudithS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2013
Berichten: 52
JudithS is on a distinguished road
Standaard

Hoi Loes,

Ten eerste een compliment voor je, omdat je, ondanks alle tegenslag, door blijft gaan met je toekomst. Heel belangrijk, want de tijd gaat door en elke gemiste kans is er eentje. Maar, toch zal het helemaal niet gemakkelijk zijn!

Jouw doorzettingsvermogen wordt beloond denk ik, al kan het wat tijd kosten. Toen ik nog werkte als personeelsfunctionaris, heb ik wel mensen afgewezen vanwege een handicap. Nu ik mensen help met solliciteren, raad ik aan om het niet in een brief te zetten. Mensen kunnen een vooroordeel krijgen en je hebt groot gelijk dat JIJ liever zelf bepaalt wat je aankunt.

Maar wees kritisch in het kiezen van welke baan bij je past. Doe een arbeidsmarkt onderzoek en ontdek welke baan en welke branche goed bij je passen. www.wegnaarsucces.nl kan je hierbij helpen. En ik help je ook graag, gewoon vrijblijvend. Laat het weten waar ik zou kunnen helpen en alvast heel erg veel succes!

Groetjes, Judith
__________________
www.sollicitatiehulp.org

Ik help je graag, met tips over je loopbaan.
Hoe ontdek je welke baan bij je past en hoe vind je je droombaan?


www.sollicitatiehulp.org
www.wegnaarsucces.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 december 2013, 18:27
loes89 loes89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 december 2013
Berichten: 7
loes89 is on a distinguished road
Standaard

Beste Judith,

Ik blijf zeker doorgaan! Helaas ga ik er soms wel te ver in door waarmee ik bedoel dat ik sinds het ongeluk, april 2012, alleen maar ben doorgegaan met school. School blijkt nu te zwaar dus daar ga ik mee stoppen. Geluk bij een ongeluk is dat mbo pas in september weer begint dus ben ik in die zin verplicht om nu even pas op de plaats te nemen.

Nu in de tussentijd dus proberen ergens werk te krijgen om vast werkervaring op te doen. En in mei staat een reisje naar Noorwegen gepland, waar ik echt veel zin in heb! Even helemaal niets, geen school of werk, dus ook echt van de vakantie gaan genieten dan.

Nu is de baan nog niet heel erg belangrijk omdat het meer een tussenoplossing is. Wanneer ik echt klaar ben met school en dus een baan moet gaan zoeken/vinden dan krijg ik daarbij ook hulp van mijn re-integratiecoördinator.

Dank je voor je reactie!

Groetjes Loes
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 december 2013, 18:52
loes89 loes89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 december 2013
Berichten: 7
loes89 is on a distinguished road
Standaard

De sollicitatiebrief die ik nu heb staat hieronder. Wanneer iemand tips, op- en/of aanmerkingen heeft hoor ik deze graag.

Geachte meneer/mevrouw,

In 2012 heb ik een ongeluk gehad waardoor ik nu genoodzaakt ben om mijn sph studie in het 3e jaar af te breken.

Ik ben Loes de Jong, 24 jaar en woon in Beek en Donk.
Nu ik moet stoppen met mijn studie en in september pas weer begin met een mbo studie ben ik nu op zoek naar werk met kinderen om zo werkervaring op te doen. Ik zoek werk, tegen een kleine (stage)vergoeding, voor een aantal ochtenden in de week.

Kinderen zijn volop in de groei en kunnen nog veel leren. Door prikkelend en stimulerend spelmateriaal aan te bieden of met het kind dingen te ondernemen wil ik ze graag op een leuke en uitdagende manier dingen leren.
Om goed te kunnen leren hebben de kinderen een veilige omgeving nodig. Ze moeten zich niet alleen veilig voelen in de ruimte zelf maar ook bij de begeleiders. Zelf vind ik het dan ook belangrijk om met zekere mate betrokken te zijn naar het kind, maar wel rekening te houden met de afstand en nabijheid.

Ik hoop dat ik uitgenodigd word voor een gesprek, zodat ik bovenstaande verder toe kan lichten en eventuele vragen kan beantwoorden.

Om een beter beeld van mij te krijgen bent u vrij om referenties op te vragen bij Elgo Jansen, begeleider op het OPD In't Corenvelt te Veghel.
(0413-364199), en als bijlage heb ik mijn cv toegevoegd.

Met vriendelijke groeten,

Loes de Jong
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 januari 2014, 03:06
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Hey Loes,

Ik zie dat je mijn opmerkingen toch ter harte neemt, maar begrijp als geen ander waarom je dat liever niet in je sollicitatiebrief zet. Bij je brief geef ik je enkele opmerkingen.

Citaat:
Geachte meneer/mevrouw,
Maak van die 'meneer' liever 'heer', dat is een betere aanspreektitel.

Citaat:
In 2012 heb ik een ongeluk gehad waardoor ik nu genoodzaakt ben om mijn sph studie in het 3e jaar af te breken.

Ik ben Loes de Jong, 24 jaar en woon in Beek en Donk.
Nu ik moet stoppen met mijn studie en in september pas weer begin met een mbo studie ben ik nu op zoek naar werk met kinderen om zo werkervaring op te doen. Ik zoek werk, tegen een kleine (stage)vergoeding, voor een aantal ochtenden in de week.

Dit is een beetje onhandig geformuleerd. Solliciteer je eigenlijk voor een open vacature of spontaan? Dat kan ik uit je brief niet echt opmaken, maar ik denk dat je spontaan solliciteert.

Val niet in huis met je handicap in je openingszin. Laat eerder direct merken waarom je net daar of in een gelijkaardige functie wil werken en licht in een volgende alinea toe wie je bent en waarom je solliciteert (of voor wat voor functie), bv.:

"Ik werk graag met kinderen en zou, voor ik mijn opleiding ... aanvat in september, graag een stage kunnen doen in uw [school].

Ik ben een spontane jonge dame van 24 jaar die graag met kinderen werkt. Vanwege een ongeluk heb ik mijn opleiding ... helaas moeten stopzetten. Daarom zou ik graag ervaring kunnen op doen in het werken met kinderen tijdens enkele ochtenden in de week."

Citaat:
Kinderen zijn volop in de groei en kunnen nog veel leren. Door prikkelend en stimulerend spelmateriaal aan te bieden of met het kind dingen te ondernemen wil ik ze graag op een leuke en uitdagende manier dingen leren.
Om goed te kunnen leren hebben de kinderen een veilige omgeving nodig. Ze moeten zich niet alleen veilig voelen in de ruimte zelf maar ook bij de begeleiders. Zelf vind ik het dan ook belangrijk om met zekere mate betrokken te zijn naar het kind, maar wel rekening te houden met de afstand en nabijheid.
Inhoudelijk is deze alinea erg goed, je laat zien dat je weet wat nodig is voor de functie en hoe jij ze zou invullen. Ergens blijf ik echter met een vraag zitten: heb je reeds ervaring hiermee of waarom zou jij geschikt zijn?

Citaat:
Ik hoop dat ik uitgenodigd word voor een gesprek, zodat ik bovenstaande verder toe kan lichten en eventuele vragen kan beantwoorden.
Dit is een beetje onhandig geformuleerd. Probeer liever iets als:

"Graag zou ik u in een persoonlijk gesprek meer kunnen vertellen over mezelf en waarom ik zo graag met kinderen zou kunnen werken."

Van die stagevergoeding zou ik in een brief nog niet spreken. Dat zou kunnen overkomen een verdekte sollicitatie voor een vaste job. Hou je doel voor ogen: ervaring op doen voor op lange termijn. Eventueel kan je dit onderwerp op een gesprek nog ter sprake brengen.

Citaat:
Om een beter beeld van mij te krijgen bent u vrij om referenties op te vragen bij [naam], begeleider op het OPD In't Corenvelt te Veghel.
([tel]), en als bijlage heb ik mijn cv toegevoegd.
Goed dat je een referntie kan opgeven en dat direct in je brief vermeldt. Dat kan een hoop twijfels wegnemen. Maar wat is het 'OPD In't Corenvelt te Veghel' en wat heb je daar gedaan? Waarom is dat relevant.

PS: vermeld liever geen persoonsgegevens op internetfora.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 januari 2014, 23:22
loes89 loes89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 december 2013
Berichten: 7
loes89 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de op en aanmerkingen Patrick.
Vooral zal ik er een volgende keer aan denken dat ik de naam en telefoonnummer weglaat als ik het in een forum zet!

Verder heb ik het één en ander aangepast en weggelaten of toegevoegd. Heb het naar 20 verschillende mensen gestuurd dus nu is het afwachten...!!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 februari 2014, 14:00
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Loes,

Heb je al reactie?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 februari 2014, 14:15
loes89 loes89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 december 2013
Berichten: 7
loes89 is on a distinguished road
Standaard

Ja ik heb genoeg reacties gehad!
Helaas wel allemaal negatieve reacties dat ze geen mensen zochten...
Gelukkig zat er 1 positieve bij en nu kan ik op vrijwillige basis, om te beginnen, 3 dagen 2 uur per dag aan de slag op een basisschool.

Liever op vrijwillige basis aan de slag kunnen en zo mijn energie te behouden dan perse geld te willen verdienen en dus thuis zitten omdat je nergens aan de slag kunt en zo heel je herstel dat je het opgebouwd weer naar de knoppen brengen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Zonder TomTom gestrand in carrièreland... Zooft Loopbaanvragen 10 28 oktober 2012 18:09
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Na full-time werken weer full-time studeren? Faithy Opleiding kiezen en volgen 26 5 mei 2009 22:17
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon