Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juli 2008, 16:45
saskia1 saskia1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2008
Berichten: 1
saskia1 is on a distinguished road
Standaard nieuwe collega

beste lezers,

Sinds begin vorig jaar heb ik een leuke nieuwe baan. Het bedrijf waar ik werk is internationaal georienteerd, en ik ben voornamelijk aangenomen vanwege mijn talenkennis en ervaring met onze klantenkring. tot nu toe heb ik altijd goede beoordelingen gehad en sinds een paar maanden heb ik ook een paar extra taken naar mij toe geschoven gekregen vanwege de goede resultaten die ik daarmee boekte.
Ik ben verreweg de jongste, in leeftijd scheel ik gemiddeld zeker 20 jaar of meer met de andere collega´s. nu is er sinds 2 maanden een nieuwe collega bijgekomen, ook zij scheelt met mij een jaar of 15 in leeftijd. wat mij betreft is ze een goede werkster met potentieel, maar natuurlijk moet ze nog een aantal dingen leren door ervaring op te doen. Iedere keer als ik haar iets mededeel of uitleg over het werk, geeft zij op mij een zeer afwijzende en verdedigende reactie. Ik heb al een paar maal aangegeven dat mijn opmerkingen geen kritiek inhouden maar puur en alleen tips zijn, maar dit schijnt telkens toch weer verkeerd te vallen, hoe voorzichtig ik het ook breng. De laatste tijd komt ze steeds dominanter naar voren, vandaag wilde ze zelfs míjn werkrooster gaan aanpassen. Ik ben van mezelf iemand die absoluut geen discussie opzoekt, het liefste zou ik willen dat alle collega´s in goede harmonie met elkaar om zouden gaan. Collegialiteit is voor mij veel belangrijker dan bij voorbeeld te willen uitblinken boven de rest. Maar als ik nu geen grenzen stel, weet ik zeker dat ik straks volkomen ondergesneeuwd zal worden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik, ondanks het leeftijdsverschil met mijn nieuwe collega, toch door haar serieus genomen word?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juli 2008, 17:46
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: nieuwe collega

Hoi Saskia,

Het zou heel goed apenrotsgedrag kunnen zijn. Ze wil niet onderaan de apenrots bungelen, maar probeert (deels onbewust) over jouw rug een hogere positie in de denkbeeldige hierarchie te claimen. Het is geldingsdrang/ onzekerheid. Wanneer jij haar tips geeft zal dat nooit accepteren, want dat tast de door haar geambieerde positie binnen het team aan. Ik denk dat haar gedrag gaandeweg wat relaxter wordt als ze zich bij jullie thuis gaat voelen. Laat het daarom zoveel mogelijk begaan, zolang het in het redelijke blijft.

Dat betekent dus niet dat je over je grenzen moet laten gaan. Wanneer dat zo is, moet jij de strijd niet aangaan. Daar ben je de persoon ook niet naar. Ik raad je dan aan om een hogere in de apenrots in te schakelen; jouw direct leidinggevende. Vraag hem om advies en betrek hem (of haar, natuurlijk) er op die manier bij.

Is dit een beetje herkenbaar?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juli 2008, 22:47
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: nieuwe collega

Wees duidelijk wanneer ze over de schreef gaat maar ga nooit een discussie in. En geef geen enkele suggestie meer. Zakelijk gedrag is meestal de beste manier om je te handhaven. Zorg ervoor dat je bestaande goede relaties met je leidinggevend(en) en collega's in stand blijven.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 juli 2008, 18:06
TumTummm's schermafbeelding
TumTummm TumTummm is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 170
TumTummm is on a distinguished road
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Ze wil niet onderaan de apenrots bungelen...
Een prachtige uitspraak !!?!!

En een hele duidelijke uitleg! Ik heb ook zo'n collega bij mij op het werk... En ik was blij om jou uitleg te lezen, nu is me meer duidelijk!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saskia1 Bekijk bericht
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik, ondanks het leeftijdsverschil met mijn nieuwe collega, toch door haar serieus genomen word?
Ik vindt dat de 2 mensen voor mij al de beste tip gegeven hebben: Betrek je leidinggevende erbij als het moet. Als die collega niet naar je wilt luisteren, zal je er een derde persoon bij moeten halen (misschien een andere collega of je leidinggevende). En stop met tips geven, ze zal ze toch niet aannemen...
__________________
Leef met de dag, pluk een bloempje...
Vandaag is morgen gisteren...
Gewoon in het diepe springen, anders val je nooit omhoog...!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 augustus 2008, 00:09
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: nieuwe collega

Pfff en brrr....

Herinnert me alleen maar aan mijn eigen laatste ervaring met een oudere collega. Hoe ouder iemand wordt, hoe minder ze open staan voor verandering (***note to self: niet ook zo worden!!!***)

Bovendien was zij ook lager geschoold en had gewoon de inzicht niet in hoe ik mijn werk deed. We deden ongeveer hetzelfde werk, maar ik was onder mijn niveau aan de slag ivm ouderschapsverlof. Dus ik deed het werk met mijn HBO niveau met 2 vingers in mijn neus, terwijl zij standaard gestresst en druk rond liep.

Ik heb het wel aangekaart bij mijn leidinggevende, op een hele nette manier, want ik had zelf gelijk al de oorzaak geanalyseerd (leeftijds-, niveau en karakterverschillen), maar ook al mogelijke oplossingen aangedragen....
Alleen was het resultaat iets anders dan ik had verwacht: als hoger opgeleide mocht ik het veld ruimen, want dat ik andere ambities had werd steeds duidelijker (en ik dank mijn ex-werkgever daarvoor hartelijk, achteraf gezien)
.
Alleen daarmee dachten ze van het probleem af te zijn, maar (gelukkig voor mijn gemoedsrust) speelde hetzelfde probleem ook op bij een andere collega, mijn opvolger (die na een maand al gillend wegliep) en de opvolger erna.

Helaas is iemand nu eenmaal zo en is dat dat moeilijk te veranderen.

Ik heb maar een tip: doe je werk net zo goed als je al deed, en trek je eigen plan. Ongetwijfeld heb je bepaalde ambities of dromen over je toekomst, houd dit gewoon op je vizier en laat de collega lekker in haar sop gaarkoken.....
Probeer het van je af te laten glijden.......

Sterkte

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 augustus 2008, 11:48
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: nieuwe collega

Dat is zeer uitgebreid en op een andere manier beschreven wat ik bedoelde te zeggen. Helaas is het bedrijfsleven niet eerlijk en doorzichtig en zullen de meeste werknemers zich met een dubbele agenda moeten handhaven.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 augustus 2008, 15:21
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: nieuwe collega

Het is eigenlijk heel eenvoudig.
Jij probeert iemand te behoeden voor het maken van fouten. Als dat niet in dank wordt afgenomen, laat haar/hem dan maar fouten maken, daar komen je superieuren vanzelf wel achter.
Als er gevraagd wordt of jij haar wilt begeleiden/helpen/coachen, dan is het tijd voor een gesprek met je superieur om te zeggen dat je dat zelfstandig al was gaan doen maar dat dit blijkbaar niet wordt opgepikt of gewaardeerd.
Jij hebt je al bewezen, laat je nieuwe ondankbare collega zichzelf maar bewijzen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dilemma: nieuwe functie, maar lager salaris volgens CAO chnny10 Salaris 1 2 oktober 2007 12:46
nieuwe baan..maar summer2006 Loopbaanvragen 2 11 juli 2007 21:37
Te oud voor een nieuwe baan? Nicole Sollicitatiebrief en cv 7 10 juli 2007 20:30
Sollicitatie begeleider Nieuwe Hoek Mia Sollicitatiebrief en cv 3 11 februari 2007 13:18
Werkconferentie: samen nieuwe ideeën bedenken René Je competenties ontwikkelen 5 19 augustus 2006 13:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon