Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 augustus 2014, 15:31
maritzijlstra maritzijlstra is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2014
Berichten: 5
maritzijlstra is on a distinguished road
Standaard Je hebt een baan! En nu?

Regelmatig lees ik hier verhalen van forumleden die een baan zoeken. Ze hebben bijvoorbeeld bedrijfskunde gestudeerd en zitten vervolgens 2 of 3 jaar zonder werk. Nu is solliciteren leuk, maar wat ik mij altijd afvraag: Stel je krijgt een baan.....wat dan? Hoe weet je of je dat wel kan? Sowieso zal niet al je kennis intact zijn na 2 jaar thuiszitten of bij de supermarkt werken.

Ik ben zelf nog maar pas afgestudeerd (rechten), en als ik nu wat vacatures bekijk

Bijvoorbeeld:

Juridisch adviseur:

Eisen
Minimaal afgeronde WO-opleiding op juridisch gebied, met kennis van publiek en- privaatrecht;
Wetgeving kunnen vertalen naar bedrijfsvoering;
Kennis van ICT;
Kennis en affiniteit met de zorgwereld is een pré.

http://www.intermediair.nl/vacature/...isch+adviseur/

Ik mag dan wel met een 8 gemiddeld voor mijn master Strafrecht zijn afgestudeerd, maar die kennis van publiek en- privaatrecht heb ik echt niet meer hoor. En wetgeving vertalen naar bedrijfsvoering 8)7 Hoe doe ik dat?

Mijn vraag is dus: Hoe kan je ooit werken na je studie? De kennis vergeet je grotendeels en vaak is het na 2 jaar een baan zoeken ook nog eens verouderd.

Bij voorbaat dank,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 augustus 2014, 11:28
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Nu is solliciteren leuk,
Ik vind het prettig om te lezen dat je er geen hekel aan hebt, maar ik kan je verzekeren dat dit niet voor het gros van de sollicitanten geldt. En zeker bij sollicitanten die al een heel lange tijd op zoek zijn en alleen maar afwijzingen moeten incasseren, moet ik alle zeilen bijzetten om ze positief gestemd te blijven houden. Hoe verbitterder en knorriger je immers als sollicitant wordt, hoe minder je jezelf kunt verkopen en hoe minder kans je maakt bij een potentiële werkgever.

Citaat:
Stel je krijgt een baan.....wat dan? Hoe weet je of je dat wel kan?
Ja, stel dat je de baan krijgt. Maar als het goed is, heb je dan al een brief geschreven en een gesprek gehad waarin je hebt aangetoond dat jij de juiste persoon bent. Je krijgt de baan niet 'zomaar'. Je potentiële werkgever moet ervan overtuigd zijn dat hij met jou iemand heeft die de functie naar behoren uitoefent. En vergeet niet: het gaat niet alleen om kennis en kunde, maar ook om hoe jij als persoon bent. Of je leuk bent om mee samen te werken en of je qua karakter bij de andere teamleden past. Natuurlijk moet je het in de praktijk dan nog waarmaken, maar je hoeft echt niet mrs. Perfect te zijn.
Ik krijg nu het idee dat je de lat voor jezelf veel te hoog legt. Bedrijven zijn altijd op zoek naar het schaap met de vijf poten, laat je daar niet te veel door afschrikken.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 augustus 2014, 19:15
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

De meeste kennis vergaat uiteindelijk als je er weinig mee bezig bent. Het is ondoenlijk om 240 EC aan kennis 'te onthouden'. Daartoe is het menselijk brein zelfs niet eens in staat.

Beter is om uit te gaan dat je de kennis 'passief' bezit. Als je het leest weet je (grotendeels) waar het over gaat. Als je ermee te maken hebt kan je er over mee praten. En weet je het niet (meer), dan weet je in ieder geval waar je moet zoeken. Zoals in een wettenbundel of op internet.

Kennis is tegenwoordig goedkoop, je tikt de termen in Google, en je hebt zo een waslijst aan websites met informatie. Je denk- en handelswijze zijn belangrijker, die zijn persistenter dan kennis.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[IBMS] wel of niet doen? InspirAzn Opleiding kiezen en volgen 25 9 maart 2016 21:52
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
weer op een belangrijk punt gekomen: carriereswitch nr. 3 (0f 4?) thor2002 Loopbaanvragen 1 26 augustus 2007 23:43
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon