Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 augustus 2007, 16:02
Remko Remko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 6
Remko is on a distinguished road
Thumbs down Waardeloze inwerkperiode en ontslagen!

Hallo allemaal,

Ik was 1 juli begonnen met een nwe baan. Ik zou ingewerkt worden door een manager. 1 juli was er een kennismakingsronde met mijn nwe collega's. Hier had ik gelijk een goed gevoel bij, want iedereen was even aardig en open.

Het was een buitendienstfunctie waar je veel zelfstandigheid zou gaan krijgen.
Om je functie uit te kunnen oefenen had je een bepaalde profiel nodig in het bedrijfsdatabase (bereikbaar via de bedrijfslaptop) om zodoende klanten te kunnen benaderen.

Het enige wat ik heb kunnen uitvoeren in de 3 weken dat ik daar in loondienst ben geweest, is al mijn spullen (laptop met mobiel internet, telefoon, huurauto, pda etc) halen bij een andere vestiging en 1x ben ik meegeweest met een collega naar een klantbezoek. De rest van de tijd mocht ik thuisblijven en moest ik afwachten totdat het betreffende profiel aangemaakt was voor mij. Dit duurde echter heel lang ivm vakanties en met mijn collega's kon ik niet mee omdat iedereen het ivm de vakanties TE rustig had. Ik moest thuis maar een beetje de site van het bedrijf gaan bestuderen, echt andere concrete opdrachten kreeg ik niet.

Ik heb vaak gebeld naar de manager die mij in zou gaan werken of er nog wat te doen was maar het enige wat hij mij zei was "ach doe toch rustig aan, slaap lekker uit, het is even wachten totdat je dat databaseprofiel krijgt en iedereen weer van vakantie terug komt"......

De derde week werd ik opgebeld door de mananger, die mij in zou gaan werken met de vraag of ik de volgende dag wat te doen had .... beetje rare vraag natuurlijk ...maargoed ik zei "nee tuurlijk, niet ik heb nog steeds geen profiel zodat ik met die klantendatabase (thuis) aan de gang kon" .....Geeft niet zei die mananger als je morgen even om 12.00 uur naar de hoofdvestiging kan komen, gaan we even praten en kijken hoe we je in kunnen gaan plannen.

Eureka dacht ik!! Na 3 weken vrij weinig gedaan te hebben dan afwachten, beetje meekijken met collega's, 1 klantenbezoek, en me een beetje inlezen dacht ik dat ik nu ECHT aan de gang kon gaan!

Toen ik op de afspraak kwam zat de regiomanager samen met mijn manager aan tafel. Het begon met de opmerking dat het een 'slecht nieuws gesprek' zou gaan worden. Vol verbazing hoorde ik het verhaal aan.

De manager die mij in zou gaan werken vertelde mij dat er te weinig chemie was tussen ons en dat we de werkrelatie gingen stop zetten. Net 1 week voordat mijn proefperiode af zou lopen.

Dit gevoel was onomkeerbaar aldus de manager.

Ik vond dit natuurlijk zwaar belachelijk en bijna hilarisch!

Die manager die mij zo goed zou gaan inwerken heb ik in totaal misschien 3 uurtjes gezien en een paar keer over de telefoon gesproken waarin hij mij vertelde vooral mezelf niet druk te maken en het rustig aan te doen.

Dan komt er nog eens bij dat ik geen enkele kans heb gekregen om mijn kwaliteiten te laten zien in de rol waarvoor ik was aangenomen, omdat alles zolang duurde voor dat ik ECHT aan de slag kon gaan. Ik ben ook nog nooit te laat gekomen oid omdat dit een commerciele buitendienst functie was die je vanuit je huis moest gaan uitvoeren.

Het sprookje dat het 'gevoel onomkeerbaar was' veegde ik ook zo van de tafel met een voorbeeld dat ik in het verleden wel eens met klanten had gesproken waarbij ik ook in het begin een slecht gevoel had en uiteindelijk een van de grootste klanten bleek te zijn.


Hoe kan een werkgever nu met deze conclusie komen terwijl ik mijzelf nog geen seconde heb kunnen bewijzen? Ik had wel verteld dat ik suikerziekte heb, zal dit een camouflage excuus zijn geweest om mij vanwege mijn ziekte (waar ik nooit last van heb) de laan uit te sturen?

Ik weet omdat het in de proefperiode is gebeurt weinig poten heb om op te staan, maar weet iemand wat ik nog kan ondernemen om het onderste uit de kan te krijgen? Iedereen zou kunnen begrijpen dat dit me heel erg dwars zit!


Alvast bedankt,

Remko
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 augustus 2007, 22:24
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Waardeloze inwerkperiode en ontslagen!

Beste Remko,

Ik vind het een hele vervelende situatie voor je.

Omdat je nog in je proeftijd zat konden ze je zo ontslaan. Waarom ze het op deze manier aangepakt hebben en wat de reden is weet ik natuurlijk niet, maar ik vind het niet netjes. Het is slechte reclame voor hun bedrijf en het geeft jouw een ............ gevoel.

Mogelijk helpt het je om hen een brief te schrijven waarin je hen vertelt wat je van het hele gebeuren vindt. Het enige wat je ermee wint is dat je het van je afgeschreven hebt, net zo als je hier op het forum hebt gedaan. Toch is het wel een goed idee vind ik, omdat je anders misschien steeds blijft malen over het hoe en waarom. Daar krijg je waarschijnlijk nooit een antwoord op, maar dan heb je toch het gevoel dat je wat hebt gedaan.

Ik hoop dat je wat aan dit schrijven hebt. Sterkte gewenst!
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 augustus 2007, 16:16
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Waardeloze inwerkperiode en ontslagen!

Hoi Remco,

Wat een verhaal zeg..................... Heb er geen woorden voor. Ben zelf ook eens voor een gesprek uitgenodigd, ging over de dagelijkse dingen! Het enige dagelijkse was dat ik die dag mijn laatste dag daar had gewerkt. Gelukkig had ik een contract voor onbepaalde tijd en ben daarna heel goed terecht gekomen.

In jouw geval is het helemaal zuur als je een contract voor hun hebt opgegeven. Ik zit me hier stellig af te vragen of dit berijf je zomaar zo kan behandelen. Zomaar uit het niets dit gesprek zonder vooraf te verwittigen is wel erg discutabel. Jij moet dan wel aantonen wat jij allemaal hebt gedaan om wel aan het werk te kunnen. Je zou daar toch eens naar kunnen informeren.
In ieder geval kun je beter niet bij de pakken neer gaan zitten want dat is dit bedrijf zeker niet waard. Ga aan het solliciteren en ga voor een mooie baan met een leuke uitdaging.

Succes ermee.
Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 augustus 2007, 17:57
Remko Remko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 6
Remko is on a distinguished road
Exclamation Re: Waardeloze inwerkperiode en ontslagen!

Ik heb ondertussen even wat jurispredentie erop nagetrokken.

Deze werkgever is in strijd met het beding "handelen van goed werkgeverschap" art 7:611 BW

Dit beding is ook geldig tijdens een proefperiode.

Feiten:

1) De werkgever heeft geen steekhoudende argumenten om mij te ontslaan (kan je gewoon afdwingen, ook in een proefperiode)

2) de proeftijd is bedoeld om de werkgever in
staat te stellen inzicht te krijgen in de hoedanigheden van de werknemer
en zijn geschiktheid voorde bedongen arbeid.


Nav. bovenstaande voorwaarde heeft de werkgever sterk gedwaald!

Ik ben nog steeds geen "wegwerpartikel" natuurlijk!

Deze werkgever heeft zich sterk vergist in deze werknemer. Hangen zal die!!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 augustus 2007, 18:09
Remko Remko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 6
Remko is on a distinguished road
Angry Re: Waardeloze inwerkperiode en ontslagen!

Mogelijk helpt het je om hen een brief te schrijven waarin je hen vertelt wat je van het hele gebeuren vindt. Het enige wat je ermee wint is dat je het van je afgeschreven hebt, net zo als je hier op het forum hebt gedaan.

Ga ik ook zeker doen, ik zal de manier van "inwerken van personeel" van mijn directe manager even doorspelen aan de hoogste baas van dit bedrijf!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon