Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2014, 11:08
Susteren Susteren is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2014
Berichten: 3
Susteren is on a distinguished road
Standaard Geen match met studie HRM

Maandenlang heb ik met de loopbaanbegleider gesproken voor een vervolgopleiding. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat ik communicatief en ondernemend ben. Van alle bijpassende studies stond alleen HRM me aan, maar na gister naar de matching gegaan te zijn bleek er geen match te zijn. Nog een persoonlijk gesprek met die man gehad (ik was namelijk verbaasd dat niet al te snuggere mbo'ers wel allemaal een match hadden). Nu vertelde hij dat ik geen type was voor HRM: in gesprekken nam ik vaak de leiding over, terwijl je als HRM'er juist moet adviseren en niet leiding moet geven.

Hij vertelde dat hij me meteen vond opvallen. Zo stelde ik met het kennismakingscollege hele gerichte en goede vragen, waaruit bleek dat ik al over erg specifieke kennis beschikte. Maar ook viel hem op dat ik bij andere dingen me ongeinteresseerd opstelde, ik slecht had voorbereid (moest blijkbaar een vacature meenemen maar had ik eigenlijk nieteens gezien in het vlug lezen van het mailtje). Qua communicatie zei hij dat ik erg goed was in overtuigen, maar dat juist het (vooral bij HRM) belangrijke luisteren nog tekort schoot.

Hij zei dat ik niet een hokje pas qua studies. Met sommige zijn wel enkele raakvlakken, echter zijn er een paar specifieke dingen die me voor- en tegenwerken. Zo kan ik niets leren wat me niet interesseert. Het is nieteens een questie van willen, maar echt kunnen. Als ik iets niet interessant vind maar toch een goed punt wil halen houd ik het boek voor me, leer ik maar het gaat er gewoon niet in. Echter, wanneer iets me interessant lijkt verdiep ik me er ook totaal in. Dit heeft op de middelbare school ervoor gezorgd dat ik van gymnasium naar havo ben gedaald. Sommige vakken sta ik erg hoog voor, andere weer erg laag.

Hij vond dat ik veel beter voor mezelf kon gaan beginnen in plaats van in dienstverband, en ik vertelde dus dat ik al ZZP'er ben (heb een fotostudio, vooral productfotografie). Hier nog een tijdje over gesproken, en hij zei dat ik in ieder geval niet moest stoppen met m'n bedrijf.

Nu wil/moet ik wel gaan studeren, en twijfel ik dus wat ik ga doen. Ik kan fotografie gaan studeren, echter vraag ik me af of dit wel een goede keuze zou zijn aangezien ik al erg veel kennis erover beschik na jarenlang serieus gefotografeerd te hebben. Juist de zakelijke kant (hoe ik mijn brood later kan gaan verdienen hiermee) wil ik gaan ontwikkelen. Dan lijkt een small business opleiding voor de hand te liggen, maar ik vraag me af of ik dit wel ga redden zonder wiskunde en economie gehad te hebben.

Het is gewoon erg lastig. Ik dacht een studie gevonden te hebben die bij me past (HRM), en dan blijk ik op de matchingdag gewoon een van de enige te zijn die geen match heeft.

Wat zouden jullie doen in mijn schoenen? Ik moet me toch echt voor een andere studie gaan aanmelden dus.

Studies die ik overweeg zijn sales en fotogerelateerde opleidingen (maar heb hier mijn twijfels over of dit wel een goede keuze zou zijn, beetje mosterd na de maaltijd).
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 april 2014, 13:51
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als afgestudeerd HRM'er heb ik je bericht met bovengemiddelde interesse gelezen.

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om erachter te komen dat er geen match is tussen de studie HRM en jou. Je bent er naartoe gegaan met het idee dat je nu eindelijk een passende studie had gevonden. Maar het is goed dat deze conclusie getrokken wordt nog voor je een boek hebt open geslagen, dan pas na een jaar vol frustraties.

Wat nu? Je schrijft:
Citaat:
Ik kan fotografie gaan studeren, echter vraag ik me af of dit wel een goede keuze zou zijn aangezien ik al erg veel kennis erover beschik na jarenlang serieus gefotografeerd te hebben.
Hoe oud ben je eigenlijk? Je brood verdienen met fotografie is voor slechts weinigen weggelegd. Je zult voor jezelf helder moeten krijgen of je van fotografie je broodwinning gaat maken of het als een (betaalde) hobby blijft zien. Ik begrijp dat je al heel veel kennis en ervaring hebt, maar een fotovakschool kan jouw talent ook verder verfijnen.

Je schrijft ook steeds dat je een opleiding moet volgen, maar van wie moet dit? Van jezelf of van je ouders? WIL jij dit ook?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2014, 14:10
Susteren Susteren is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2014
Berichten: 3
Susteren is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Als afgestudeerd HRM'er heb ik je bericht met bovengemiddelde interesse gelezen.

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om erachter te komen dat er geen match is tussen de studie HRM en jou. Je bent er naartoe gegaan met het idee dat je nu eindelijk een passende studie had gevonden. Maar het is goed dat deze conclusie getrokken wordt nog voor je een boek hebt open geslagen, dan pas na een jaar vol frustraties.

Wat nu? Je schrijft:


Hoe oud ben je eigenlijk? Je brood verdienen met fotografie is voor slechts weinigen weggelegd. Je zult voor jezelf helder moeten krijgen of je van fotografie je broodwinning gaat maken of het als een (betaalde) hobby blijft zien. Ik begrijp dat je al heel veel kennis en ervaring hebt, maar een fotovakschool kan jouw talent ook verder verfijnen.

Je schrijft ook steeds dat je een opleiding moet volgen, maar van wie moet dit? Van jezelf of van je ouders? WIL jij dit ook?
Bedankt voor je reactie! Een studie volgen wil ik zelf, aangezien dit een tijd is waarin je veel nieuwe mensen leert kennen (en over het algemeen wordt de studententijd natuurlijk ook als een fijne periode beschouwd).

Je brood verdienen met fotograferen is inderdaad lastig, echter zijn inkomsten behoorlijk stabieler als je je op de zakelijke markt richt (productfoto's van nieuwe producten zijn vaak redelijk vaste aantallen per maand).

Op dit moment richt ik me vooral op het fotograferen van kleding en kappersbenodigdheden, dit is voor nu prima als inkomen (verdien eigenlijk per foto waar ik met een bijbaantje meer dan een uur voor moet werken), echter is het lastig om een degelijk maandinkomen hieruit te halen zonder grote opdrachtgevers.

Ik ben 17 en heb nu iets meer dan een jaar m'n bedrijf (sinds m'n 16e).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2014, 14:32
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Op dit moment richt ik me vooral op het fotograferen van kleding en kappersbenodigdheden, dit is voor nu prima als inkomen (verdien eigenlijk per foto waar ik met een bijbaantje meer dan een uur voor moet werken), echter is het lastig om een degelijk maandinkomen hieruit te halen zonder grote opdrachtgevers.
Voor een 17-jarige is het knap dat je op die manier een zakcentje bijverdient. Wil je echter groeien en er een echte business van maken, dan zul je in jezelf moeten investeren. Maar dan zul je eerst voor jezelf helder moeten krijgen wat jij bent: ben jij een fotograaf pur sang die helemaal wild wordt van een perfecte compositie of ben je vooral een ondernemer die iets met fotografie wil doen?

Ben je al naar open dagen geweest van bijvoorbeeld de Fotovakschool en de opleiding Small Business? Tijdens zo'n dag kun je praten met docenten en studenten, sfeer proeven en kijken waar jij je het meeste thuisvoelt. Op de Fotovakschool lopen andere types rond dat op een opleiding Small Business.
Overigens word je ook niet zomaar op de Fotovakschool toegelaten. Je moet talent hebben. Ik begrijp dat je al de nodige fotografiekennis en -ervaring hebt, maar ik kan me niet voorstellen dat je met je 17 jaar al net zoveel in huis hebt als iemand die deze vierjarige hbo-opleiding heeft gedaan.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2014, 14:49
Susteren Susteren is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2014
Berichten: 3
Susteren is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhoul049
Voor een 17-jarige is het knap dat je op die manier een zakcentje bijverdient. Wil je echter groeien en er een echte business van maken, dan zul je in jezelf moeten investeren. Maar dan zul je eerst voor jezelf helder moeten krijgen wat jij bent: ben jij een fotograaf pur sang die helemaal wild wordt van een perfecte compositie of ben je vooral een ondernemer die iets met fotografie wil doen?

Ben je al naar open dagen geweest van bijvoorbeeld de Fotovakschool en de opleiding Small Business? Tijdens zo'n dag kun je praten met docenten en studenten, sfeer proeven en kijken waar jij je het meeste thuisvoelt. Op de Fotovakschool lopen andere types rond dat op een opleiding Small Business.
Overigens word je ook niet zomaar op de Fotovakschool toegelaten. Je moet talent hebben. Ik begrijp dat je al de nodige fotografiekennis en -ervaring hebt, maar ik kan me niet voorstellen dat je met je 17 jaar al net zoveel in huis hebt als iemand die deze vierjarige hbo-opleiding heeft gedaan.
Fotografeer sinds m'n 8e, heb al vaker met afgestudeerden gesproken van fotoacademie en fotovakschool, toch vraag ik me serieus af wat je op die opleidingen leert. Ze hadden minimale kennis over fotografie (zowel het technische als creatieve aspect) en eentje waarmee ik laatst sprak wist nieteens hoe je fatsoenlijk een camera vast moet pakken (onderkant van het objectief ondersteunen). Mede hierdoor betwijfel ik of een fotoopleiding een goede keus is.

Bekijk gerust eens mijn website: www.mincomedia.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als starter solliciteren op stages (met intentie tot startfunctie, geen stageperiode) markoning Loopbaanvragen 1 27 januari 2013 11:38
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Stelling: Mijn universitaire studie staat slecht op mijn cv Severn Sollicitatiebrief en cv 2 15 november 2010 21:59
Sollicitatiebrief trainee met doorgroeimogelijkheden AnoukB Sollicitatiebrief en cv 3 10 maart 2009 21:58
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon