Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 september 2013, 23:10
chantalD chantalD is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 september 2013
Berichten: 2
chantalD is on a distinguished road
Standaard Twijfels over het bedrijf

Hallo. Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb al het een en ander gelezen en er veel tips uit kunnen gebruiken.

Ik heb nu iets waar ik wel graag wat advies voor kan gebruiken.
Ik heb nu twee sollicitatiegesprekken gehad bij een bedrijf, maar ik heb er niet zo'n goed 'gevoel' bij.
Tijdens mij eerste gesprek kreeg ik tegenstrijdige informatie en vage antwoorden. Die zelf bij doorvragen niet echt beantwoord werden. Om ze de voordeel van de twijfel te geven ben ik naar het tweede gesprek gegaan.
Net als bij het eerste gesprek moest ik bij de tweede ook dik 20 minuten wachten voordat er tijd voor me was. Het tweede gesprek begon een stuk beter en ik vond het een aardig gesprek. Maar toen het op de arbeidsvoorwaarden kwam werd het bot.
Hij vroeg me wat ik wilde verdienen. Altijd een lastige vraag. Ik had als voorbereiding op het gesprek gekeken naar het gemiddelde salaris voor deze functie. Dit kwam ook ongeveer over een met mijn salaris in mijn vorige functie. Naar aandringen heb ik dat bedrag genoemd waarbij ik het nog laag had aangehouden.
Zijn antwoord was: "Dat gaan we niet doen." en kwam met een voorstel dat tweederde was van dit. Nou is het salaris niet het belangrijkste, maar het verbaasde me wel. Dat was gewoon het bedrag dat zij er voor over hadden, werd me meegedeeld.
Verder vroeg hij vragen als, ben je getrouwd en wil je kinderen? Ik had volgens hem tenslotte de leeftijd waarop je aan kinderen ging denken. Persoonlijke vragen dus. Ik heb hierop geantwoord dat je tegenwoordig nog tot je 60 kinderen kunt krijgen, dus de leeftijd maakt niet meer uit.
Ook had hij het over een gezondheidsverklaring zodat hij wist dat ik gezond genoeg was om tegen de stress te kunnen. Dit alles vond ik dus erg vreemd.

Het gaat hier dus om een functie die niet geheel op mijn vakgebied aansluit maar wel veel raakvlakken heeft. Daarbij denk ik dat ik de functie wel goed aan kan. Echter heb ik dus mijn twijfels bij het bedrijf en weet nu niet goed wat ik er mee moet doen.
Ga ik voor de baan terwijl ik twijfels heb bij over het bedrijf. Of zoek ik verder met het risico dat ik een langere periode werkloos ben.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 september 2013, 23:20
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Chantal,

Ik krijg kippenvel van je schrijven en ik wil je adviseren om op je gevoel af te gaan.

Als het nu al dubieus klinkt en voelt, dan voorspelt de toekomst niet veel goeds. Je loopt het risico om ziek te worden van een dergelijke werkgever en dan kun je beter gezond en werkloos zijn.

Die baan komt er wel! Heb vertrouwen en blijf je gevoel volgen.

Sterkte en succes!

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 september 2013, 11:09
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik begrijp jouw standpunt Hetty, maar ik kan me voorstellen dat de vraagstelster graag aan het werk wil.

Waarom vraag je niet of je een dag kunt meelopen om te kijken wat jouw functie zal gaan inhouden. Voor jou is het nieuw en zo kun je de sfeer van het bedrijf op de werkvloer proeven. Aan de hand van deze meeloopdag kun je beslissen of deze werkgever wel echt bij je past.

En ja, ik heb ook twijfels bij het gevoerde gesprek en de vragen, maar dit lijkt erop dat je geen professionele HR-man tegenover je had.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 september 2013, 13:07
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Rens,

Bedankt voor je bericht en ik vind het een goede tip!
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 oktober 2013, 18:04
chantalD chantalD is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 september 2013
Berichten: 2
chantalD is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de tips.
Ik heb ondertusssen vandaag een derde gesprek gehad. Ik heb mijn twijfels uitgelegd. Ze wilden de kans om de twijfels weg te nemen.
Helaas maar een half excuses gekregen voor de verboden vragen. Hij is van mening dat je thuissituatie wel mee telt of je wel of niet geschikt ben. Daar ben ik dus niet mee eens.
Dit keer zat er ook een mevrouw bij die eerder aan de telefoon wel een excuses aanbood. Met haar had ik een betere klik. Ook heb ik met een medewerker gesproken waar ik ook wel weer een klik mee had.
Ik denk dus dat mijn twijfels komen door de eigenaar. Ik sta nu wel positiever tegenover de functie en organisatie, maar er zijn nog wel een paar twijfels. Ook omdat ik nu geen baan heb en dit wel graag zou willen. Als ik dit afwijs, wanneer krijg je dan weer een kans?


We hebben nu afgesproken dat we er over na gaan denken. Als we beiden positief zijn dan kan ik een halve dag meelopen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 oktober 2013, 12:09
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Mijn ervaring is - zowel voor wat mijzelf als mijn klanten betreft- bij twijfel niet verder gaan. De klik is er of niet. Ik heb het idee dat je deze baan nu aan zou nemen omdat je bang bent dat er er anders niets meer voorbij komt. Ik weet inderdaad ook niet of je binnen afzienbare iets zult vinden, maar stel nu dat je binnenkort wel een hele leuke vacature ziet, dan zit je wel aan deze baan vast. Natuurlijk heb je dan altijd nog de proeftijd en een opzegtermijn, maar het maakt het wel lastiger.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 oktober 2013, 01:46
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat, wat je hebt besloten en wat je bent gaan doen.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ongelukkig op werk mikmak1 Loopbaanvragen 11 6 februari 2016 15:13
Heeft iemand nog tips of opmerkingen voor mijn sollicitatiebrief? Mark van der Linden Sollicitatiebrief en cv 6 30 april 2014 19:45
Sollicitatie Winkel Account Manager RichWes Sollicitatiebrief en cv 7 21 mei 2013 20:01
CV, grondig verbouwd, niet zeker of het goed is aafje87 Sollicitatiebrief en cv 1 2 mei 2011 16:32
Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal? janetjuh85 Sollicitatiebrief en cv 1 26 januari 2010 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon