Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 oktober 2009, 19:42
Randy Randy is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 54
Randy is on a distinguished road
Standaard 21+ Toets haalbaar met alleen mbo niveau 1 en 2?

Beste Carrièretijgers,

Ik heb bijna mijn leeftijd van 21 behaald, en zou graag willen studeren in het hbo. Ik voldoe niet aan de toelatingseis, dus moet ik de 21+ toets maken.
Ik heb dan wel geen voorgezette opleiding zoals vmbo, havo of vwo alleen mbo Niveau 1 en 2.

Hoe groot is de kans van slagen met mijn vooropleiding?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 oktober 2009, 21:03
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: 21+ Toets haalbaar met alleen mbo niveau 1 en 2?

Hoi Randy,

Op deze vraagstelling zal niemand een antwoord kunnen geven.

Hoe kijk je er zelf tegenaan?
Als je nu al twijfelt, waar ik vanuit ga omdat je deze vraag stelt, denk ik dat je jezelf op alle vlakken moet ontwikkelen om je twijfel weg te halen.
Zoals ik het heb gezien op internet gaat het niet om schoolse kennis maar meer om algemene kennis, snelheid en diverse vormen van inzichten.
Zorg dus dat je uitgerust aan de toets begint.

Succes ermee.
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2009, 14:29
Emmeline Emmeline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 3
Emmeline is on a distinguished road
Standaard Re: 21+ Toets haalbaar met alleen mbo niveau 1 en 2?

Mbo Niveau 1,2 is gelijk aan Vmbo- Basis, Vmbo Kader.
Echter moet je een Vmbo-Theoretisch leerweg diploma hebben of niet afgeronde havo hebben gedaan, mocht je in aanmerking komen voor de HBO.

In jouw geval kom je er dus niet voor in aanmerking en zou je gewoon mbo moet afmaken
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2009, 13:53
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: 21+ Toets haalbaar met alleen mbo niveau 1 en 2?

Dat is niet juist, Emmeline. Het klopt dat je om toegelaten te worden tot een hbo-opleiding moet beschikken over een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Voor havo en vwo-diploma's geldt bovendien dat eisen gesteld kunnen worden aan de examenvakken en/of het vakkenprofiel.

Maar, beschik je niet over één van deze diploma's, haal je ook op korte termijn niet een van deze bovengenoemde diploma's en ben je 21 jaar of ouder bij aanvang van je studie op 1 september, dan kun je in dat geval deelnemen aan de 21+ toelatingstoets. Slaag je voor deze toets, dan kun je aan de opleiding beginnen.

En nu jouw vraag, Randy. Gezien je vooropleiding denk ik wel dat zowel de toets als de opleiding zelf een flinke kluif wordt. Waarom wil je eigenlijk zo graag naar het hbo?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 juli 2010, 14:47
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: 21+ Toets haalbaar met alleen mbo niveau 1 en 2?

Hoi,

Het gaat niet alleen om het halen van de 21+- toets, maar ook om de opleiding daarna.

Hoe waren je cijfers op MBO1 en 2? Had je makkelijk MBO 4 kunnen doen? Met die laatste opleiding kun je wel naar het HBO

Eventueel kun je informeren bij de school van je keuze wat voor onderwerpen er gevraagd gaan worden en of ze eventueel een boekenlijst hebben ter voorbereiding. Ik heb dit wel eens gezien bij een universitaire toelatingstoets.

Succes in ieder geval!

Gr,
Rosina
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 juli 2010, 17:47
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: 21+ Toets haalbaar met alleen mbo niveau 1 en 2?

Een 21+ plus toets wordt door iedere instelling naar eigen inzicht vormgegeven voor zover mij bekend. De ene keer is het een gesprek, de andere keer een echte toets. Dus even informeren bij de instelling.

Realistisch gezien wordt het echter zeer moeilijk om HBO te doen als je niet al op een andere wijze voldoende theoretische ondergrond hebt. Alléén de toets halen is zeker geen garantie voor succes.

Bedenk goed wat je wilt en waarom. Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 januari 2011, 22:06
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard vmbo

Hello peeps,

Vraagje he..

Ik wilde die 21+ test ook doen, heb alleen een vmbo-k diploma maar wilde niveau 4 doen verpleegkundige.
Maar is die 21+ test wel geschikt voor niveau 4 of alleen voor hbo-v.
Want er is een kleine op komst maar wil daarna niv.4 gaan doen. want hbo-v is op dat moment te zwaar om een kind op te voeden plus studeren.

hoop dat ik duidelijk antwoord kan krijgen en graag als het kan ook andere opties.

gr, mone
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 januari 2011, 09:48
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Het ziet er naar uit dat dit mogelijk is, maar ik weet niet wanneer de sluitingsdata voor aanmelden zijn. Kijk eens op http://www.inholland.nl/studiekeuze/...1plustoets.htm of bel desnoods met het nummer van die pagina voor meer informatie.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 januari 2011, 11:57
beike beike is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2011
Berichten: 15
beike is on a distinguished road
Standaard

De toets gaat er niet van uit dat je al HBO-niveau hebt. De test is bedoeld om te testen of je het niveau aankan. Dus je hoeft echt niet alles te weten.

Ik heb destijds de test ook gedaan met een VMBO achtergrond en ben toegelaten. En met hele mooie cijfers ook
Ik zou me inderdaad wel goed voor laten lichten over hoe de studie eruit ziet, zodat je goed weet waar je voor kiest. Maar laat je ook noet afleidden door teveel dikdoenerij. Als je begint met HBO gaan we ervan uit dat je nog geen HBO-er bent. Je gaat er een worden, dus je gaat heel veel leren. En als je vanaf de HAVO komt weet je ook nog niet zoveel.....

Wat betreft toelating voor niveau vier.... daar ben ik niet zo bekend mee. Denk dat je het beste contact op kunt nemen met de opleiding van je keuze.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 mei 2015, 16:15
sanroen sanroen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Berichten: 1
sanroen is on a distinguished road
Standaard

Het laatste bericht is uit 2011, maar ja ik vond het jammer om weer een nieuwe 'discussie' te starten.

Eergisteren ben ik opgebeld en uitgenodigd om de 21 + toelatingstest te ondergaan. Ik ben erg benieuwd en ik heb er super veel zin in
Ik neem aan dat ze de eerste keer je 'het ei uit de kont vragen' en wat jou motivatie is etc.

Mijn motivatie is heel hoog, verder weet ik niet zo goed hoe ik mij moet voorbereiden behalve dat je moet weten wat de opleiding inhoud en welke vakken je gaat krijgen, etc.
Ik was/ben benieuwd of er meerdere mensen hier op dit forum zitten anno 2015 die toevallig ook rond de 25 jaar zijn en weer gaan leren.
Op de HAN in Arnhem heb ik deze toelatingstoets voor de opleiding Communicatie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO psychologie met MBO mode & kleding niveau 4? ankie Opleiding kiezen en volgen 10 31 mei 2011 20:02
Baan met weer(meteoroloog), maar MBO niveau Alexio85 Loopbaanvragen 3 14 juli 2008 10:39
Opleiding volgen met een MBO niveau 3 achtergrond?! Danielle Opleiding kiezen en volgen 3 4 juni 2008 00:26
MBO Administrateur Niveau 4 _mike_ Opleiding kiezen en volgen 0 28 februari 2006 12:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon