Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 december 2008, 09:39
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2008
Berichten: 7
jpl1982 is on a distinguished road
Standaard Bespreking arbeidsvoorwaarden

Beste,

Na mijn HBO commerciele economie, 9 maanden werken bij een internationaal telecombedrijf en een pre-master studie marketing management is de tijd voor mij gekomen om te gaan solliciteren.

Aangezien ik de pre-master opleiding te theoretisch vond en ik graag praktischer bezig wilde zijn met marketing, heb ik in overleg met mijn studiebegeleider besloten om te stoppen met mijn opleiding en te gaan solliciteren.

Dat was de inleiding tot zo ver...

Onlangs heb ik gesolliciteerd op een bedrijvenadvies-functie bij een Nederlandse bank. Naar aanleiding van mijn sollicitatie en met name mijn marketingachtergrond werd ik gebeld of ik interesse had in een andere vacature, namelijk adviseur kanaalmanagement. Deze vacature sloot vrijwel naadloos aan op mijn adstudeerproject van het HBO, welke ik bij een andere Nederlandse bank heb afgerond.

Het verschil met mijn afstuderen en de huidige vacature is dat ik nu voor een gehele lokale bank een plan moet opstellen en dit ook daadwerkelijk moet implementeren. Het liefst binnen een half jaar tot een jaar. Bovendien betreft dit een nieuwe functie bij desbetreffende bank, waardoor zij nog niet echt weten of dit een vaste functie of slechts een tijdelijke functie moet worden.

28 november jongstleden heb ik mijn eerste gesprek gehad met de HR-manager. De HR-manager meldde mij dat er intern eigenlijk al was besloten een andere kandidaat aan te nemen, maar toen men mijn cv zag wilde men graag zo snel mogelijk een gesprek plannen. Dit gesprek heeft dan ook de 28e november plaatsgevonden en was dermate positief dat ik werd uitgenodigd voor het tweede en laatste gesprek, dat op 2 december heeft plaatsgevonden.

Aan het eind van 2 december werd ik gebeld met het bericht dat ik de opdracht zou krijgen. Gezien mijn ambitie, eigen initiatief en mijn ervaring uit mijn afstudeerperiode hebben de doorslag gegeven.

16 december gaan we de arbeidsvoorwaarden bespreken en mijn vraag is dan ook hoe ik dit het beste kan aanpakken?

- Wat zou een reeel startsalaris zijn voor deze functie?

+ In feite is het zo dat ik het management ga adviseren en na goedkeuring door het management dien ik mijn aanbevelingen te implementen. Er komt dus een hoop verantwoordelijkheid bij kijken.
+ Zou het feit dat het een half jaar contract betreft, en er dus redelijk veel onzekerheid is voor de toekomst, uitgedrukt kunnen worden in geld?
+ In feite hebben de kennismakingsgesprekken binnen 3 werkdagen plaatsgevonden. Hierdoor is mijn indruk dat deze bank nogal gretig is en mij graag wil hebben. Hoe kan ik hier mijn voordeel uit halen, zonder arrogant/hebberig over te komen?

- Enkele belangrijke punten betreffende het reizen:
+ De enkele reisafstand betreft 90 km. Met de auto doe ik hier een uur over, met de trein 2 uur, enkele reis. Gezien deze afstand zou ik de reiskosten graag volledig vergoed hebben.
+ Aangezien de functie in feite voor een half jaar is en ik wellicht een auto krijg bij mijn volgende baan, gaat mijn voorkeur in deze uit naar een (gebruikte) leaseauto.

- Zijn er verder nog aanbevelingen waar ik rekening mee dien te houden?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 december 2008, 12:56
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Dergelijke grote organisaties hebben loonschalen en reiskostenregelingen waar ze nauwelijks van kunnen afwijken. Wanneer een bedrijf dat toch doet voor het binnenhalen van een -weliswaar veelbelovende- starter, dan krijgen ze de rest van het personeel op hun dak. Gaan ze echt niet doen. Misschien dat je een treedje erbij kunt onderhandelen, omdat je met het afstudeerproject al wel wat relevante ervaring hebt.

Hoewel je niet voor een minimaal loontje aan de slag moet, past enige bescheidenheid jou wel. Het is inderdaad heel erg lastig om in jouw positie eisen te stellen zonder hebberig over te komen (want dat ben je natuurlijk wel een beetje, wees eerlijk!). Wees blij met een prachtige opstap van jouw carriere en maak het eerst maar eens waar. De bank is gretig vanwege de potentie die ze in je zien, maar niet vanwege de prestaties die je in de loop van jaren hebt geleverd.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 december 2008, 13:35
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Hallo Jpl982,

Als er in eerste instantie een interne kandidaat aangesteld zou worden, dan zou de gretigheid van de bank er weleens uit kunnen bestaan dat jij goedkoper bent.

Dat neemt niet weg, dat ze toch ook minstens onder de indruk moeten zijn van jouw potentieel. Ik denk dat het verstandig zou zijn om niet meteen op het hoogste paard te wedden, waarbij ik me aansluit bij de woorden van Catbert.

Omdat de duur van het project niet vaststaat en het een halfjaar contract betreft, zou (eventuele) verlenging van het contract een goed moment kunnen zijn om de arbeidsvoorwaarden wat op te schroeven. In dat halfjaar kun je je bewijzen en daarna kun je opnieuw gaan onderhandelen. Of solliciteren op een interne vacature zo die zich aandient. Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 december 2008, 09:29
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2008
Berichten: 7
jpl1982 is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Graag wil ik even enkele onduidelijkheden uit de lucht helpen:
  • In eerste instantie was intern al het besluit genomen om een andere externe kandidaat aan te nemen. Tot dat men cv tegen kwam. Toen wilden ze graag zo snel mogelijk een gesprek met mij voeren, hetgeen uiteindelijk tot een aanstelling heeft geleid.
  • Ik ben mij er wel degelijk van bewust dat dergelijke organisaties loonschalen en reiskostenregelingen hebben die min of meer vaststaan. Ik wil echter voorkomen dat, indien mij de vraag wordt gesteld wat zou mij volgens mij zouden "moeten" betalen, ik te hoog of te laag inzet in de onderhandeling. Vandaar mijn vraag wat een gangbaar salaris zou zijn voor deze functie, gezien de verantwoordelijkheden, duur en de gretigheid van de bank. Ik denk dat iedereen bij een nieuwe aanstelling/baan enigzins gretig is, echter ben ik mij er ook van bewust dat ik het komend (half)jaar een dermate grote brok ervaring op kan doen die natuurlijk ook heel wat waard is voor de toekomst. Zodoendee besef ik dat enige bescheidenheid gepast is.

Ik hoop dat bovenstaande punten een beetje opheldering hebben gegeven.
Wellicht dat een indicatie voor een startsalaris nu makkelijker te geven is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 december 2008, 13:40
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Citaat:
  • In eerste instantie was intern al het besluit genomen om een andere externe kandidaat aan te nemen. Tot dat men cv tegen kwam. Toen wilden ze graag zo snel mogelijk een gesprek met mij voeren, hetgeen uiteindelijk tot een aanstelling heeft geleid.
  • Ik ben mij er wel degelijk van bewust dat dergelijke organisaties loonschalen en reiskostenregelingen hebben die min of meer vaststaan. Ik wil echter voorkomen dat, indien mij de vraag wordt gesteld wat zou mij volgens mij zouden "moeten" betalen, ik te hoog of te laag inzet in de onderhandeling. Vandaar mijn vraag wat een gangbaar salaris zou zijn voor deze functie, gezien de verantwoordelijkheden, duur en de gretigheid van de bank. Ik denk dat iedereen bij een nieuwe aanstelling/baan enigzins gretig is, echter ben ik mij er ook van bewust dat ik het komend (half)jaar een dermate grote brok ervaring op kan doen die natuurlijk ook heel wat waard is voor de toekomst. Zodoendee besef ik dat enige bescheidenheid gepast is.
Het eerste punt is vanaf het begin af aan duidelijk.
Ten aanzien van het tweede zou ik aan hun vragen of er loonschalen zijn en hoe deze werken. De baan en de instelling is volstrekt uniek, dus het is nauwelijks te doen om het te vergelijken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 december 2008, 15:51
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2008
Berichten: 7
jpl1982 is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties. Deze zijn zeker bruikbaar in mijn voorbereiding op het gesprek van dinsdag aanstaande.

Graag wil ik nog even iets toevoegen:

De functie waar ik in eerste instantie op solliciteerde betrof een functie waarbij ik advies zou uitbrengen aan startende ondernemers met als doel financiële producten te verkopen. Deze functie was, afhankelijk van ervaring en kennis, ingeschaald op schaal 5/6.

De schalen zijn als volgt ingedeeld:

5: 1.878,66 - 2.683,04

6: 2.176,65 - 3.108,43

7: 2.546,99 3.637,48

De functie waarvoor ik benaderd ben bevat een vele grotere verantwoordelijkheid, heeft naar mijn idee een hogere prioriteit bij de managers en heeft een grote impact voor de gehele organisatie.

Is het verstandig om met het oog op het aanstaande gesprek te bellen en te vragen welke schaal men voor desbetreffende functie in gedachten had? Waarom vraag ik dit?
  • Voor de functie waarop ik solliciteerd was dit al aangegeven, het is dus in feite een normale vraag om in een gesprek te stellen. Is het ook een normale vraag indien ik hier naar telefoneer?
  • Indien ik weet welke schaal men in gedachten heeft weet ik welk salaris ik ongeveer kan verwachten, hetgeen mij een betere voorbereiding op het gesprek geeft en wellicht ook een geruster gevoel, aangezien ik dan weet wat de beneden en bovengrens zal zijn.

Persoonlijk zat ik te denken aan eind schaal 6/begin schaal 7.

Alvast bedankt voor jullie reacties op bovenstaande.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 december 2008, 16:12
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Reken op het allereerste begin of misschien de eerstvolgende trede van schaal 5. Prima startsalaris voor een hbo-er, overigens, zeker als er een auto en/of een bonusregeling aan vast zit. Eind schaal 6 is volstrekt irreeel. Heel misschien - alleen als ze je gelijk extra taken erbij geven - kom je binnen op het begin van schaal 6. Een beginner als jij stroomt nooit gelijk in op het einde van een schaal. Daarom: Kom van het voetstuk af waar je jezelf bij voorbaat op gezet hebt en laat eerst maar eens verkoopresultaten zien.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 december 2008, 16:42
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2008
Berichten: 7
jpl1982 is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Uiteraard ga ik uit van het begin van schaal 5. Maar tegelijkertijd ben ik van mening dat er onderscheid is tussen een verkoopfunctie en een adviesfunctie, welke invloed heeft op de gehele organisatie.

Een auto en een bonus is voor zover ik weet niet van toepassing.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 december 2008, 17:47
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Verkoper = Adviseur.
Tot slot: Wees bescheiden, vriend! Ik kan het niet genoeg benadrukken, zeker in jouw geval.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 december 2008, 17:51
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2008
Berichten: 7
jpl1982 is on a distinguished road
Standaard Re: Bespreking arbeidsvoorwaarden

Uiteraard ben ik mij er van bewust dat ik bescheiden moet zijn, maar tegelijkertijd wil ik natuurlijk ook een zo goed mogelijk salaris ontvangen.

Ook al zie je een verkoper ook als een adviseur, dan nog is er naar mijn idee onderscheid in:
  1. Een adviseur met als doel zoveel mogelijk producten aan een consument/ondernemen te verkopen
  2. Een adviseur die aan de hand van zijn bevindingen het management adviseert, met als uiteindelijk doel de organisatie te veranderen en deze verandering aan de hand van een plan van aanpak te implementeren.
een adviseur.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
arbeidsvoorwaarden, salarisindicatie, salarisonderhandeling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Droombaan maar slechtere arbeidsvoorwaarden prolin Alle andere carrièreonderwerpen 3 28 juli 2008 12:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon