Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 januari 2011, 07:54
Randy Randy is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 54
Randy is on a distinguished road
Question CV opbouw

Ik heb een vraag over de opbouw van het CV. hieronder vindt je mijn opbouw. Mijn vraag is wordt mijn CV zo, als alles is ingevuld niet te lang?

Curriculum Vitae

Persoonlijke gegevens:

Achternaam:
Roepnaam:
Voorletters:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Geboortedatum:
Geboorteplaats:
Nationaliteit:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:

Opleidingen:

Opleiding:
Onderwijsinstelling:
Plaats:
Periode

Cursussen:

Cursus:
Onderwijsinstelling:
Plaats
periode:

Werkervaring:

Werkgever:
Functie:
Plaats:
Periode:

Taalvaardigheid:

Nederlands: Moedertaal

Computervaardigheden:

Grondige praktische kennis van Microsoft office pakketen 2003, 2007 en 2010.
In hoge mate bekend met internetmiddelen en -gebruik.
Uitstekende kennis van Wi0ndows XP, Windows Vista en Windows 7.

Eigenschappen:

Besluitvaardig, doorzettingsvermogen, goed kunnen anticiperen, flexibel, eigen initiatief nemen, teamspeler
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 januari 2011, 23:33
xxx
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Richtlijn voor CV (van starter) is 2 A4 (later evt. 3 A4, langer is af te raden).
Een CV is redelijk dynamisch, vlak na de middelbare school had ik mijn vakkenpakket erop staan (oude stijl:heb studiehuis/profiel-kiezen gemist), inmiddels niet meer.
Ook kan de CV enigszins varieren per vacature.

Ik denk dat jouw opbouw geen te lange cv oplevert. Mijn opbouw lijkt er veel op (heb hem niet bij de hand) en blijft met meerdere opleidingen en cursussen binnen 2A4.

Ooit heb ik de tip gekregen PC-vaardigheden wat betreft office/windows niet te benoemen omdat dit standaard is/zou moeten zijn (als je onder de 60 bent )

Zelf heb ik voornaam/achternaam in 1 regel. Heb alleen een roepnaam. Waarschijnlijk zou ik met meer voorletters iets als: A.P.P. (Piet) Jansen op die regel invullen.
Geboorteplaats heb ik een keer van mijn cv geschrapt, denk je dat dit iets toevoegt voor de potentiele werkgever?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 januari 2011, 13:31
Sproet Sproet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2011
Berichten: 31
Sproet is on a distinguished road
Standaard

Het ligt er inderdaad een beetje aan hoe lang je CV al is.
Zelf heb ik 2 verschillende gemaakt. eentje kort en bondig en de ander met een veel uitgebreidere omschrijving van de werkzaamheden die ik heb verricht. Afhankelijk van wat er gevraagd wordt, kies ik dan welke cv ik mee stuur.

Op de mijne heb ik bij persoonsgegevens inderdaad ook mijn naam gewoon op 1 regel, zoals xxx al zei; mijn voorletters dan mijn roepnaam tussen haakjes en dan mijn achternaam. Verder heb ik nationaliteit en geboorteplaats ook geschrapt.

De periode en de opleiding (of de functie) heb ik ook op 1 regel met daaronder de onderwijsinstelling of werkgever. En daaronder dan de werkzaamheden. De plaats waar dat heeft plaats gevonden vind ik persoonlijk niet echt van belang.
Probeer je wel tot 2 A4-tjes te beperken. Heb je nog niet zoveel ervaring dan zou ik uitgebreider schrijven over de werkzaamheden die je hebt gedaan (bladvulling)
Heb je een lange CV dan omschrijf je wat bondiger. En mijn bijbaantjes van lang lang geleden heb ik verder helemaal geen werkzaamheden vermeld omdat die totaal niet meer van belang zijn voor de werkzaamheden die ik nu verricht. (Bovendien omschrijft verkoopster in een bakkerij wel voldoende)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 januari 2011, 15:57
Choqomel Choqomel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 11
Choqomel is on a distinguished road
Standaard

Mijn CV is net iets anders naar mijn persoonlijke gegevens start ik juist met mijn werkervaring om de wergver zo direct te tonen dat ik bekend ben met de werkzaamheden.

vervolgens loop ik de rij af zoals in het vorbeeld
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 januari 2011, 14:18
Brain Brain is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2011
Berichten: 3
Brain is on a distinguished road
Standaard

Volgens mij maak je jouw CV onnodig lang.

Dingen zoals Roepnaam, Voorletters zijn nutteloos en hebben niets in een cv te zoeken. Met je Brief en je cv moet je jou zo goed mogelijk kunnen verkopen. Gelijk wat je Roepnaam ook is, er is een kans dat dit een slechte indruk gaat maken. Stel je voor je Roepnaam is iets 'delicater' en je heet chocomousse. Wat gaat de personeelsleider van je denken als dat in je CV staat?

"Adres: - Postcode: - Woonplaats:" kun je korter maken als je alles onder Adres zet.

Ook de Eigenschappen zou ik weglaten. Het is mooi als je dat alles bent wat daar staat. Maar daar kan iedereen alles neerzetten wat hij wil.

In een Sollicitatiebrief is iedereen flexibel en een teamspeler. Als je niet kunt bewijzen dat je dat echt bent (door (werk)ervaringen, stages, etc.) zou je ook perfect kunnen schrijven - ik ben een blauwe olifant.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 januari 2011, 11:48
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Het hangt ook af van de sector waarin je solliciteert. Zo zijn in de IT vaardigheden van het grootste belang. Een CV wordt daardoor al weer ietsje langer naarmate je meer ervaring hebt. Zo heb ik een CV van 4 pagina's die ruim 20 jaar beslaan. Ik hanteer consequent de regel dat alles wat langer dan 7 tot 10 jaar geleden is, niet langer relevant is. Dat geldt voor ervaring opleiding en vaardigheden. Kennis verouderd snel in de IT.

De opbouw van mijn CV is als volgt:

Blad 1:
1. NAW (zeer bondig: Naam, woonplaats, adres en geboortedatum)
2. Korte persoons- en ervaringsbeschrijving (max. 10 regels)
3. Korte opsomming werkverleden(1 regel per baan/opdracht van mijn hele carrière)

Blad 2:
Vaardigheden (erg belangrijk in de IT)

Blad 3
Ervaring laatste 7 tot 10 jaar of laatste 3 tot 5 opdrachten (ZZP) met korte inhoudsbeschrijving

Blad 4
1. Opleiding
2. Losse cursussen (feitelijk alleen de certificaten)

Van andere mensen heb ik wel eens CV's van 12 à 13 pagina's voorbij zien komen. Ze somden alles wat ze sinds de lagere school hadden gedaan aan werkzaamheden en opleidingen (tot typediploma toe) op. Ze werden door recruiters aangemerkt als "boekwerken" en niet serieus bekeken. Je moet een balans vinden tussen bondig voldoende informatie geven en toch niet te uitgebreid proza aanleveren. Vaste regels omtrent lengte zijn niet hard, maar hangen af van gezond verstand. De vraag is: wat wil je de werkgever vertellen? Aan welke informatie heeft die behoefte? Daar moet je boodschap op gebaseerd zijn.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 januari 2011, 16:53
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik zou eigenschappen ook weg laten.
Uiteindelijk vind ik dat CV gaat om objectieve dingen die direct zijn te controleren.

Die eigenschappen kan een werkgever niet controleren dus waarom zou je het erin zetten.
Bovendien als je voor een bepaalde functie solliciteert zul je bepaalde vaardigheden moeten bezitten anders ben je gewoon niet geschikt voor die functie.

Als je bijvoorbeeld voor een leidinggevende functie solliciteert heb je er niks aan als je erin zet dat je besluitvaardig bent en eigen initiatief neemt want dit is praktisch een vereist van de functie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag Feedback op cv Mandy81 Sollicitatiebrief en cv 1 9 februari 2011 08:55
Feedback op CV verzocht; specifiek chronologische opbouw Katadreuffe Sollicitatiebrief en cv 1 12 november 2010 14:31
Herintreder met 'gat in cv': welk soort cv? tilly Sollicitatiebrief en cv 2 7 maart 2009 18:09
Sollicitatiebrief en/of alleen cv? appie Sollicitatiebrief en cv 2 27 augustus 2008 22:56
CV hulp? Hoeveel details? knijtert Sollicitatiebrief en cv 1 3 februari 2007 20:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon