Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2012, 16:23
JLK JLK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2012
Berichten: 1
JLK is on a distinguished road
Standaard Diploma Journalistiek, maar de wens om in t sociale werkveld terecht te komen. Hoe?

Beste lezers,

Ik heb HBO-Journalistiek gedaan en ik wil nu dolgraag een baan in de verslavingszorg, psychiatrie of jeugdzorg. Niet logisch inderdaad. Maar ik hoop toch wat tips van jullie te ontvangen hoe ik een en ander het beste aan kan pakken.

Uiteraard is dit niet iets wat van de één op de andere dag is besloten. Al sinds ik mijn studie in 2009 afrondde (en eigenlijk er al ver voor), kwam ik er op subtiele wijze achter dat mijn kwaliteiten en mijn interesse vooral liggen in het het werken met mensen in directe zin. Portretten en interviews over de levens van mensen zelf gingen me dertig keer gemakkelijker af dan artikelen over 'zaken' of 'gebeurtenissen'.

Na mijn afstuderen kwam ik in de (commerciële) journalistiek terecht en knapte er keihard op af. Zo hard dat ik het afgelopen jaar bewust geen baan in de journalistiek meer wilde en genoegen nam met banen die intellectueel ver onder mijn niveau liggen. Prima voor een tijdje, maar nu wil ik echt weer aan de slag met iets wat ik leuk vind en goed kan. Mede via vrijwilligerswerk ben ik erachter gekomen dat een sociaal beroep mij het beste ligt en dat ik er blij van word.

Enige obstakel: ik heb geen vooropleiding SPH of MWD. Uiteraard zou ik één van die opleidingen nog 'even' kunnen doen, maar omdat ik 31 ben en een aardige studieschuld heb, ligt dat beslist niet voor de hand.

Weten jullie alternatieve routes of kennen jullie mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en zich er succesvol doorheen gewerkt hebben? Hoe hebben ze dat gedaan? Ook andere tips of opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Alvast bedankt.

Groeten,
Jelte
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 augustus 2012, 19:51
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: Doe werkervaring op middels vrijwilligerswerk.
2: Begin toch aan een relevante (reguliere deeltijd) MBO of HBO binnen dit vakgebied.
3: Ga met werkervaring en een gedeeltelijke opleiding solliciteren.
Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 augustus 2012, 15:20
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Jelte,

Aan de tip van Beppie wil ik er nog eentje toevoegen. Ga praten met de professionals die je vraag kunnen beantwoorden. Je hebt al vrijwilligerswerk gedaan in de sector waarin je een baan wenst? Vraag om een gesprek met de directeur of andere manager en leg je situatie voor. NIET met het doel dat diegene je een baan aanbiedt, maar wel om hem/haar te helpen brainstormen over je mogelijkheden. Zorg wel dat je van tevoren goed weet wat je kwaliteiten en competenties zijn, en vraag dan gewoon rechtstreeks of deze bruikbaar zouden kunnen zijn binnen de instelling. Zo niet, vraag dan wat ontbreekt, dan krijg je daar een helder beeld van.

Vraag ook altijd om namen van anderen die mee zouden kunnen denken, liefst ook dus van managers, zij hebben er het meeste zicht op wat een organisatie nodig heeft. En ga dan weer op gesprek bij die ander.

Houd dit een tijdje vol en je krijgt een heel goed beeld van jouw mogelijkheden in de branche. Wees niet bang om te bellen en te vragen om zo'n gesprek, de meeste mensen vertellen graag over hun werkveld en zijn nieuwsgierig naar de motivatie van degenen die zich melden voor zo'n netwerkgesprek.

Doen hoor! Je wordt er alleen maar wijzer van.

Vriendelijke groeten,

beewee

Laatst gewijzigd door Beewee; 21 augustus 2012 om 15:21 Reden: taalfout corrigeren
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Journalistiek gestudeerd maar wil geen journalist worden Jimi Loopbaanvragen 3 4 november 2011 15:33
Zit in 2e jaar mbo, niveau voor mij te laag, hoe naar hbo Journalistiek? MHN Opleiding kiezen en volgen 5 26 september 2011 16:53
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
Baan achter de schermen van een tv-programma, maar hoe? vieffan Loopbaanvragen 10 10 maart 2009 22:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon