Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 juli 2013, 21:14
Jaran Jaran is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 juli 2013
Berichten: 2
Jaran is on a distinguished road
Standaard Advies bij/omscholen i.v.m. aflopend contract

Beste lezers,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me allereerst voorstellen: ik ben een 27-jarige man uit het noorden van het land. Momenteel werk ik rond de drie jaar als medewerker documentaire informatievoorziening bij een overheidsinstelling.

Dit is een baan op MBO-niveau en een vrij logisch gevolg van mijn voltooide MBO niveau-4 opleiding Medewerker Informatiedienstverlening. Helaas loopt mijn contract eind dit jaar af en er is geen optie tot verlening. Met het oog op baangarantie zou ik me graag willen bij/omscholen.

In het verleden heb ik al eens de propedeuse van de lerarenopleiding geschiedenis gehaald, maar het wegens persoonlijke omstandigheden niet afgemaakt. Aangezien ik geen studiefinanciëring meer ontvang, wordt het te prijzig om hiervan alsnog het diploma te behalen. Een baan op HBO werk- en denkniveau heeft wel mijn voorkeur.

De LOI biedt korte HBO deelprogramma's aan. Dat zou op zich een goede oplossing zijn, want dan kan ik in korte tijd mijn kennis op een specifiek terrein bijspijkeren. Ik zit aan de volgende opleidingen te denken:

1. HBO-deelprogramma Kennis- en informatiemanagement (Onderdeel van de HBO-bacheloropleiding Bedrijfskundige Informatica); Duur: 3 maanden.

2. HBO-deelprogramma Strafrecht, forensische psychiatrie en criminologie
(Onderdeel van de HBO-bacheloropleiding Rechten). Duur: 6 maanden.

3. -HBO-deelprogramma Inleiding Recht thuisstudie of klassikaal. Duur: 3 maanden.

Van dit rijtje gaat mijn voorkeur uit naar nummer 2: dat vind ik écht leuk. Helaas vrees ik dat de baangarantie niet bepaald groot is? Bovendien duurt de opleiding 6 maanden. De kans bestaat dat ik dan nog studeer als ik werkloos ben. Financieel kan dit nadelig zijn.

Nummer 1 zou op zich een logisch vervolg van mijn carriere zijn. Het feit dat dit een ICT gerelateerde opleiding is spreekt me ook aan. Ik mag wel graag met computers werken.

Nummer 3 vind ik ook interessant en het biedt een klassikale optie.

Natuurlijk zou ik ook aan een combi kunnen denken: 2 en 3, omdat ze beide deel uitmaken van de HBO bachelor recht. Maar ja, dan ben ik wel 9 maanden bezig...

Het mag duidelijk zijn: ik ben er nog niet uit. Kunnen jullie mij adviseren?

Met vriendelijke groet,

Jaran
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 juli 2013, 17:17
Bo112
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je wilt werken op HBO-niveau zul je een HBO-opleiding moeten afronden. Een deelprogramma is leuk om je kennis mee op te schroeven, maar door slechts een deelprogramma te volgen, kun je bij werkgevers niet aantonen dat je op HBO-niveau functioneert. Sommige cursussen gaan ook een hele andere richting op. Door het volgen van een deelprogramma kun je onmogelijk een baan krijgen waarbij je een compleet afgeronde opleiding nodig hebt.

Ik zou zelf gewoon verder zoeken naar werk. Je kunt in de tussentijd wel een opleiding of deelprogramma gaan volgen, voor naast je werk. Je kunt dan op lange termijn kijken naar ander werk of instromen in een hogere functie. Het lijkt mij handig om je te verdiepen in de sector waar je nu werkzaam in bent geweest, tenzij je hier niet verder in wilt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juli 2013, 17:45
Jaran Jaran is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 juli 2013
Berichten: 2
Jaran is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bo112 Bekijk bericht
Als je wilt werken op HBO-niveau zul je een HBO-opleiding moeten afronden. Een deelprogramma is leuk om je kennis mee op te schroeven, maar door slechts een deelprogramma te volgen, kun je bij werkgevers niet aantonen dat je op HBO-niveau functioneert. Sommige cursussen gaan ook een hele andere richting op. Door het volgen van een deelprogramma kun je onmogelijk een baan krijgen waarbij je een compleet afgeronde opleiding nodig hebt.

Ik zou zelf gewoon verder zoeken naar werk. Je kunt in de tussentijd wel een opleiding of deelprogramma gaan volgen, voor naast je werk. Je kunt dan op lange termijn kijken naar ander werk of instromen in een hogere functie. Het lijkt mij handig om je te verdiepen in de sector waar je nu werkzaam in bent geweest, tenzij je hier niet verder in wilt.
Bedankt voor je advies Bo112. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de deelprogramma's: het is geen bewijs van HBO-niveau. Solliciteren blijven ik zeker doen. Ik ben er nog niet over uit of ik in dezelfde sector wil blijven werken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Vast contract opgezegd, daarna 6 maanden tijdelijk contract, recht op ww? chinda Je rechten en plichten als werknemer 5 13 april 2012 12:58
3e contract niet wat beloofd is Faatje Je rechten en plichten als werknemer 7 7 juli 2009 14:59
Uiteindelijk toch geen vast contract, wat nu? Prissesje Je rechten en plichten als werknemer 2 16 maart 2009 15:11
Beëindiging halfjaar contract Verwijderd account Je rechten en plichten als werknemer 19 25 juli 2008 13:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon