Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 mei 2009, 20:50
jim jim is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 mei 2009
Berichten: 1
jim is on a distinguished road
Standaard HBO/WO studiekeuze lastig

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier gebruikelijk is iemand te helpen zoeken naar de juiste studie, maar ik zou het erg waarderen.
Mijn situatie is als volgt. Ik heb 3 jaar geleden een havo (profiel E&M) diploma behaald. Sindsdien ben ik eigenlijk zoekende naar een geschikte opleiding dat past bij mijn wensen. De laatste paar maanden intensief.

Ik wil namelijk graag naar de VS emigreren na het behalen van een HBO en WO diploma. Op school was ik erg goed in Geschiedenis, Aardrijkskunde, Maatschappijleer en Engels.
(Het liefst studeer ik een studie dat een combinatie biedt van deze vakken.)
Maar ik was erg matig in Economie en Wiskunde A. Gezien het feit dat ik erg matig ben in deze vakken ben ik opzoek naar een studie(s) dat mij toch goede carriereperspectieven biedt in de VS.

Als ik kijk naar de hbo opleidingen in nederland valt er niet veel te kiezen buiten de Economische opleidingen om.
Ook heb ik geen flauw idee wat voor een beroep mij zou aantrekken. Ik weet alleen waar ik goed in was (en mij interesseerde) op de middelbare school(namelijk het bovenstaande).

Wat betreft mijn persoonlijkheid;
Ik ben onderzoekend en creatief ingesteld.Ik vind het overigens wel belangrijk in mijn toekomstige beroep op pad te zijn.Alleen maar binnen zitten lijkt me ook niks. Afwisseling in mijn latere beroep vind ik van groot belang. En het salaris en intellectuele groei speelt bij mij ook een grote rol. Ook wil ik graag zelfstandig zijn.

Als jullie adviezen, tips en/of suggesties hebben dan hoor ik het graag!!

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 mei 2009, 00:03
Madelon Madelon is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 7
Madelon is on a distinguished road
Standaard Re: HBO/WO studiekeuze lastig

Hoi hoi,

Ik heb ook een tijdje gezocht naar een HBO opleiding en kwam inderdaad veel HBO's tegen die een economie gerelateerde opleiding aanbieden.(maar er is zeker meer dan alleen economie!)
Het is meestal wel zo dat deze opleiding erg breed zijn en dat de kans op een baan wel groot is.

Heb je al bedacht in welke branche je zou willen werken?
Binnen een bedrijf of in de toeristische branche?
Als onderwijzer of meer als zelfstandig ondernemer?
Zou je in een team willen werken of liever alleen?

Dit soort dingetjes hielpen mij enorm om de HBO's te filteren.
Ik kan je zowiezo aanraden om een paar studiegidsen aan te vragen en op internet te kijken voor open dagen.

Lang verhaal, maar hoop dat je er iets aan hebt!

groetjes,

madelon
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2009, 13:49
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: HBO/WO studiekeuze lastig

Ik zou in ieder geval een opleiding kiezen die jou zelf aanspreekt en niet eerst kijken naar de kansen in de VS, meestal kom je namelijk vanzelf mogelijkheden tegen op de universiteit om een verblijf in het buitenland te doen om daar te kunnen netwerken, ook zijn er tegenwoordig verschillende instanties die jou daar wel mee op weg kunnen helpen. Ik ken mensen die HBO museologie gestudeerd hebben en in de VS zijn gaan werken maar zelf in Italië en Denemarken, maar ik ken ook iemand die nota bene na zijn studie Nederlands in de VS terecht is gekomen. Loop dus gewoon eens een hele zooi open dagen af en kijk vooral eerst eens naar welek studies je gewoon leuk vind.. is erg moeilijk maar dat blijft het ook!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 mei 2009, 23:39
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO/WO studiekeuze lastig

Hoi Jim,

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is een keuze te maken. En soms als je denkt dat je het weet en je aan de opleiding begint, kan het alsnog tegenvallen.

Je geeft aan dat er op hbo gebied niet veel keuze is waar jouw interesse naar uitgaat. Wat je zou kunnen overwegen is eerst je propedeuse te halen en na dat jaar je aan te melden voor een universitaire studie. Je kan op hbo-niveau denken aan HEBO (Hogere Europese Beroepen Opleiding) of Communicatie. Als je een beetje handig bent met de Nederlandse taal en je van presenteren houdt is communicatie misschien een optie. Als je de nadruk op Engels wilt leggen is HEBO misschien aan te bevelen omdat ze die opleiding volledig in het Engels geven. Als je kijkt naar je ambitie om naar Amerika te emigreren is een opleiding in het Engels natuurlijk wel mooi meegenomen. Wiskunde heb je bij de opleiding Communicatie in ieder geval niet en volgens mij bij de HEBO ook niet.

Misschien moet je je ook realiseren dat een hbo-opleiding totaal iets anders is dan een universitaire studie. Hbo is praktisch van opzet en bij wetenschappelijk onderwijs ligt de zwaarte op onderzoeksvaardigheden. Dat moet je liggen. Ken mensen die wetenschappelijk onderwijs niets vonden en het prima naar de zin hadden op hbo-niveau.

Ondanks dat dromen en ambities hebben gezond is, zou ik me eerst focussen op je studie en dan met name een die je leuk vindt/lijkt. Door de economische crisis is Amerika op dit moment het laatste land waar je moet zijn als het om werk gaat. Maar goed dat trekt met de jaren ook wel weer aan. Heb jij mooi de tijd om hier je opleiding(en) te doen.

En ga inderdaad open dagen langs en laat je informeren. Misschien zit er wel iets tussen waar je nu helemaal niet aan hebt gedacht.

Als je je hbo-propedeuse hebt gehaald, kan je als het je leuk lijkt, na dat jaar ook Geschiedenis gaan studeren aan de universiteit.

Ik hoop dat je eruit komt en dat je de juiste keus maakt.

Groetjes,
Bobby
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp met studiekeuze! asiam Opleiding kiezen en volgen 0 14 januari 2009 23:59
Twijfel over studiekeuze ivrh Opleiding kiezen en volgen 0 7 september 2008 11:13
Studiekeuze / toekomst MB21 Opleiding kiezen en volgen 1 10 juni 2008 17:49
Lastig. Sollicitatiebrief publiciteitsmedewerker zonder ervaring Brigitte Sollicitatiebrief en cv 3 2 november 2006 22:10
Tips en links over opleidingen, studiekeuze en persoonlijke ontwikkeling forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 11 augustus 2005 02:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon