Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juni 2013, 18:49
Neftas Neftas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2013
Berichten: 6
Neftas is on a distinguished road
Smile Afgestudeerd slavist wil programmeur worden, hoe kan dat het beste?

Beste forumlezers!

Ik (man, 27) ben net afgestudeerd als slavist (Russisch) aan de universiteit. Toen ik dit begon te studeren, trok mij voornamelijk de uitdaging van het leren van een ‘moeilijke taal’ aan: het cyrillisch alfabet, vreemde klanken, veel onbekende woorden, etc., dus het feit dat je echt helemaal vanaf nul kon gaan leren. Nu jaren later ben ik afgestudeerd en op zoek naar een baan. Helaas is het zo dat je als ‘pure’ slavist (zonder andere opleiding) niet direct een baan vindt: vooral bij Russisch is het zo dat, als er een baan beschikbaar is waar kennis van het Russisch wordt gevraagd, de voorkeur vaak uitgaat naar een native speaker. Ik ben daarom na enige frustrerende ervaringen naar een loopbaanadviseur gegaan. Die heeft mij een aantal opdrachten gegeven om beter in kaart te brengen wat ik leuk vind om te doen. Uit die opdrachten kwam naar voren dat ik graag met computers bezig ben. Ik ben onlangs ook begonnen met programmeren, en ik ben daar erg enthousiast over. Het liefst zou ik bij gaan leren om als programmeur aan de slag te kunnen, maar dat is lastig wanneer je al een andere opleiding op WO-niveau afgerond hebt, want dan betaal je aan HBO of universiteit instellingscollegegeld (meer dan € 7000 per jaar). Ook is het nodig om in mijn levensonderhoud te voorzien, en daarom moet ik ergens werken. Het zou ideaal zijn als ik iets zou kunnen vinden dat mijn twee interesses zou combineren (Russisch en programmeren), maar dat is wellicht te hoog gegrepen. Ik zou echter wel graag wat nader kennis willen maken met de ICT om ervaring op te doen.

Mijn vraag is tweeledig:

- Is het mogelijk (en realistisch) om als beginnend programmeur (zonder passende opleiding) bij een ICT-bedrijf te gaan werken? Worden er een soort van leer-werk-trajecten aangeboden of is dit alleen voor mensen met een afgeronde informatica-opleiding?

- Ik wil me ook bijscholen in de informatica. Zoals gezegd is (parttime) verder studeren aan een universiteit of HBO te duur (instellingscollegegeld). Wel zou ik via de LOI of iets dergelijks een opleiding kunnen volgen. Is dit aan te raden in mijn situatie? Of kan ik beter zelf mijn programmeervaardigheden via zelfstudie vergroten omdat zo’n opleiding aan LOI geen duidelijke meerwaarde heeft?

Alvast hartelijk dank voor jullie bijdragen!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juni 2013, 22:42
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Tips:

Vraag 1: Kijk eens bij Cap Gemini, Sogeti en de andere grote IT dienstverleners. Zij nemen mensen vooral aan op hun diploma, niet op hun vaardigheden als programmeur. Opleiding verzorgen ze zelf. Moet je wel in de detachering willen werken natuurlijk.

Vraag 2: De Open Universiteit biedt b.v. een CPP aan voor programmeur. Het is betaalbaarder dan een volle informatica studie en een stuk aansprekender dan een LOI cursus.

Misschien een idee om specifiek te zoeken naar bedrijven die IT outsourcen? De banken outsourcen heel veel naar het buitenland. Hoewel je misschien niet direct de juiste taal spreekt heb je wel duidelijk affiniteit met talen. Dat kan je een voorsprong geven.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2013, 18:45
Neftas Neftas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2013
Berichten: 6
Neftas is on a distinguished road
Standaard

Beste ajhoff, dank voor je reactie!

Dus jij denkt dat (grote) ICT-bedrijven wel bereid zijn om mensen aan te nemen die geen opleiding in de ICT hebben, maar wel het vereiste denkniveau? Als wat zou je dan mogelijk aangenomen worden, welke functies zou je kunnen bekleden? Is enthousiasme, inzet en zelfstudie dan voldoende?

Ik heb op jouw aanraden ook gekeken naar CCP's aan de Open Universiteit. Mij valt op dat het best wel dure (€ 6000-7000) trajecten zijn, dat is helaas voor een werkzoekende, net afgestudeerde student niet echt betaalbaar. Tenzij een werkgever meebetaalt, maar dat is net het probleem, natuurlijk, het niet hebben van een werkgever.

Bedoelde je met outsourcen dat ik mogelijk in het buitenland kan werken? Dat ben ik niet echt van plan. Of bedoelde je dat je dan contacten kan onderhouden met de geoutsourcete deel van het bedrijf in het buitenland? Aangezien Rusland vrij ontwikkeld is in de IT-sector zou dat wel een optie kunnen zijn.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2013, 19:55
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Vroeger namen ze wel mensen aan op die voorwaarde. Of het nog zo is moet je even uitproberen. Als ze je aannemen krijg je een volledig opleidingstraject. Functies waarin je begint zijn veelal technisch als programmeur, etc. Naarmate je meer ervaring opdoet kun je doorgroeien naar heel diverse functies als business consultant, projectmanager, etc. Net wat je wilt en kunt.

Of een studie betaalbaar is kan ik niet voor jou beoordelen. Het is een kip en ei situatie waar je in zit. Niet investeren is (mogelijk) geen werk, maar geen werk maakt het moeilijk om te investeren. Je moet je afvragen of niet investeren wel een optie is? Ik heb zelf besloten in een tijd zonder werk om wel te investeren op eigen kosten en ten koste van hobby's, vakantie, etc. Heb het al ruim terugverdiend. Aan jou om te besluiten wat je wilt.

Ik bedoelde me outsourcen inderdaad het laatste.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juni 2013, 17:27
Neftas Neftas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2013
Berichten: 6
Neftas is on a distinguished road
Standaard

Er zijn meer mensen in mijn omgeving die zeggen dat je het er gewoon op moet wagen en solliciteren bij ICT-bedrijven, terwijl je met zelfstudie probeert je kennis bij te spijkeren. Dat lijkt me dan het beste. Er zijn weinig mensen heel enthousiast over het volgen van een extra opleiding Informatica, voornamelijk omdat het meeste op eigen houtje (via ervaring) te leren is en zo'n opleiding dan weinig meerwaarde heeft. Dus ajhoff, bedankt voor je antwoorden, ik zal gewoon de stoute schoenen aantrekken en eens kijken welke mogelijkheden er zijn. Misschien dat een studietraject zoals jij dat voorstelde er wellicht in de toekomst nog in zit.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juni 2013, 18:49
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neftas Bekijk bericht
Er zijn weinig mensen heel enthousiast over het volgen van een extra opleiding Informatica, voornamelijk omdat het meeste op eigen houtje (via ervaring) te leren is en zo'n opleiding dan weinig meerwaarde heeft.
Daarom wordt er zeker zo weinig bijgeschoold in de informatica Als er één sector is waar bijscholing noodzakelijk is en heel veel plaatsvindt, is het de informatica. Het idee van vroeger dat je al programmeur was als je een computer herkende is echt achterhaald.

Een studie informatica is weer een ander verhaal. Je hoeft inderdaad geen informatica studie gedaan te hebben om toch succesvol te zijn in de informatica.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 juni 2013, 18:55
Neftas Neftas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2013
Berichten: 6
Neftas is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Een studie informatica is weer een ander verhaal. Je hoeft inderdaad geen informatica studie gedaan te hebben om toch succesvol te zijn in de informatica.
Dat bedoelde ik.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 juni 2013, 17:11
Tommy Tommy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 juni 2013
Berichten: 2
Tommy is on a distinguished road
Standaard

Ik ben zelf programmeur en er is maar 1 ding belangrijk om werk te vinden als programmeur : portfolio.

Wat ik tot nu toe merk is dat ze altijd vragen om een ICT related diploma maar dat, op een uitzondering na, het er eigenlijk niet toe doet als je portfolio hebt.
Als je gewoon kan voorleggen dat je kan programmeren, heb je helemaal geen diploma nodig.
Leer op zelfstandige basis een programmeertaal, maak enkele kleinere projecten en je geraakt echt wel aan de slag!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 juni 2013, 12:05
Neftas Neftas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2013
Berichten: 6
Neftas is on a distinguished road
Standaard

Hee Tommy, bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren!

Ik heb van de week toevallig een game designer gesproken over hetzelfde onderwerp, en ook hij benadrukte het belang van portfolio. Ik ben nu anderhalve maand bezig met leren programmeren (Python).

Hoe lang denk je dat het ongeveer duurt voordat je een bepaalde taal goed (genoeg) onder de knie hebt? Jaar, twee jaar..?

En zijn er bepaalde talen te verkiezen boven andere? Welke zou jij aanraden als commercieel handig?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 juni 2013, 12:13
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neftas Bekijk bericht
En zijn er bepaalde talen te verkiezen boven andere? Welke zou jij aanraden als commercieel handig?
Waar mik je op? Websites, games, grote organisaties?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
carriere switch, loopbaanadvies, opleiding, opleidingkeuze

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leuke niet-kantoorbanen? Roque Santa Cruz Loopbaanvragen 203 21 november 2021 14:13
Ongelukkig op werk mikmak1 Loopbaanvragen 11 6 februari 2016 15:13
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal? janetjuh85 Sollicitatiebrief en cv 1 26 januari 2010 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon