Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juli 2007, 12:51
Janssen Janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2007
Berichten: 5
Janssen is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Hallo,

Graag zou ik feedback krijgen op mijn onderstaande sollicitatiebrief. Het was lastig de goede woorden te vinden omdat ik eigenlijk ondergekwalificeerd ben, maar wel heel graag de baan wil. Ik heb de brief nog niet opgemaakt, het gaat mij vooral om de toon en inhoud.

Alle commentaar is welkom!

Vriendelijk bedankt.

__________________________________

Geachte XXXX,

Via een medewerker van XXXX, de heer XXXX, vernam ik dat u op zoek bent naar inburgeringsconsulenten. Mensen die nieuwkomers helpen een plek te vinden in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. De functiebeschrijving maakte mij zo enthousiast, dat ik graag solliciteer op deze functie.

Momenteel studeer ik af in journalistiek en oriënteer ik mij op de arbeidsmarkt. Een intensief contact met mijn medemens is een voorwaarde voor mijn arbeidsvreugde. Dat contact denk ik in de functie van inburgeringsconsulent te hebben gevonden. XXXX is voor mij het juiste bedrijf om mijn sollicitatie aan te richten, vanwege haar innovatieve karakter, en haar leidende rol binnen het vakgebied.

De functie van inburgeringsconsulent biedt de mogelijkheid mij verder te ontwikkelen in de richting waar mijn hart ligt, in een vakgebied dat volop in beweging is. Door mijn achtergrond heb ik een goede kennis van de Nederlandse taal en samenleving.

De baan is in mijn ogen een positieve bijdrage aan het leven van migranten voor de samenleving als geheel. Daarbij erken ik als uiteindelijke doel van de inburgering het vinden van een geschikte baan voor de migrant. Een baan die aansluit bij zijn of haar capaciteiten. Daar hoort ook begeleiding bij die daar vanuit gaat: Wat kunnen mensen wel.

Vanzelfsprekend heb ik de bereidheid een cursus of opleiding te volgen voor een betere invulling van de functie. Ik licht mijn enthousiasme graag toe in een persoonlijk gesprek. Nadere gegevens over mijn opleidingen en werkervaring staan in mijn bijgevoegd curriculum vitae.

Met vriendelijke groet,



XXXX

Laatst gewijzigd door Janssen; 27 juli 2007 om 01:13 Reden: interpunctie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juli 2007, 23:10
Zomer
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Hoi,

ik zag dat al 53 mensen je brief hadden gelezen, maar dat nog niemand de moeite had genomen om te reageren. Ik ben niet zo ervaren met sollicitatiebrieven, maar ik heb als inburgeringsdocent gewerkt. Ik kan zeggen dat ik het ook een erg leuke doelgroep vind om mee te werken.

Je vraagt voornamelijk advies over de toon en inhoud. Qua toon kan ik zeggen dat ik vind dat je erg enthousiast overkomt. Je hebt er goed over nagedacht waarom je die richting ambieert en niet verder wil met je journalistieke opleiding.
Helaas komt je brief wel een beetje rommelig op me over. Ook moet je misschien iets duidelijk zijn over waarom jij de geschikte kandidaat bent. Het gaat nu heel erg over wat je leuk vindt aan de functie. Over je eigen kwaliteiten zeg je eigenlijk alleen dat je door je journalistieke achtergrond een goede kennis hebt van de Nederlandse taal en samenleving. Of misschien is dat voldoende volgens de functieomschrijving?? Dat weet ik natuurlijk niet.
Verder zou ik inburgeringsconsulent en journalistiek met een kleine letter schrijven.

Dit was even wat mij het eerste opviel. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juli 2007, 23:13
Zomer
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Dit is niet bedoeld om je brief af te kraken hoor! Want ik ben zelf ook helemaal niet goed in sollicitatiebrieven schrijven!! Dus ik hoop dat je er iets aan hebt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 juli 2007, 01:11
Janssen Janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2007
Berichten: 5
Janssen is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Hey Zomer, bedankt voor je reactie en de moeite die je hebt genomen. Je hebt zeker gelijk in wat je zegt en ga proberen de structuur wat aan te passen. Omdat ik geen leservaring hebt, vind ik het moeilijk mijn opleiding/ervaring te koppelen aan de functieomschrijving.

Nogmaals bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juli 2007, 09:32
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Gaat de vacature over NT2 en een stukje loopbaanbegeleiding?

Heb je een functieprofiel van de vacature? Dan kunnen we je gerichter helpen.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juli 2007, 11:55
Janssen Janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2007
Berichten: 5
Janssen is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

"Gaat de vacature over NT2 en een stukje loopbaanbegeleiding?"

Dit is exact waar het om gaat. Een combinatie van taallessen, lessen over de samenleving, en mensen naar een einddoel toe begeleiden (werk). Een kant-en-klare beschrijving is er niet.

Wel heb ik gebeld met een medewerker, van hem heb ik begrepen dat dit precies de functie 'omschrijft'. Het doel is de migranten uiteindelijk te begeleiden naar een werkomgeving. Dit via kennisoverdracht over de samenleving, de taal en een persoonlijk plan dat is toegespitst op de capaciteiten van de migrant.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 juli 2007, 12:15
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Je wordt in deze functie taaldocent, geeft een stukje info over onze samenleving en je denkt mee hoe de migrant aan het werk kan komen.

Voor jou is het dus zaak om in je schrijven duidelijk te maken dat je Nederlandse les kunt geven aan volwassenen. Dat je goed grammatica kunt uitleggen op allerlei niveau's en dat je het lesmateriaal kunt aanpassen op het niveau van de migrant. Dat je kunt beoordelen hoe de vorderingen van de migrant zijn en dat je verslagen kunt schrijven over deze vorderingen. Ook zul je waarschijnlijk toetsen moeten nakijken en afnemen.

Ik hoop dat je wat met deze info kunt.

P.S. Ik ken iemand die dit werk gedaan heeft, vandaar dat ik op de hoogte ben.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 juli 2007, 13:43
Janssen Janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2007
Berichten: 5
Janssen is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Ik heb de brief een beetje aangepast en wil jullie bedanken voor de tips. Mocht er iets zijn wat er absoluut nog bijgevoegd moet worden, of iets dat ik beter zou kunnen weghalen, schroom dan niet mij dit nog te vertellen.

Wat ik me afvraag is of ik de paragraaf tussen de sterretjes misschien moet weglaten.

Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen.

__________________________________________

Geachte XXXX,

Via een medewerker van XXXX, de heer XXXX, vernam ik dat u op zoek bent naar Inburgeringsconsulenten. Mensen die nieuwkomers helpen een plek te vinden in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Het gesprek met XXX is voor mij aanleiding te solliciteren voor de functie.

Momenteel studeer ik af in Journalistiek en oriënteer mij op de arbeidsmarkt. Een intensief contact met mijn medemens is een voorwaarde voor mijn arbeidsvreugde. Dat contact denk ik in de functie van Inburgeringsconsulent te hebben gevonden. XXXX is voor mij het juiste bedrijf om mijn sollicitatie aan te richten, vanwege haar innovatieve karakter, en haar leidende rol binnen het vakgebeid.

De functie van Inburgeringsconsulent biedt de mogelijkheid mij verder te ontwikkelen in de richting waar mijn hart ligt, in een vakgebied dat volop in beweging is. Door mijn achtergrond heb ik een goede kennis van de Nederlandse taal en samenleving. Ik ben bedreven in het uitleggen van zaken en doe dit met enthousiasme.

*De baan is in mijn ogen een positieve bijdrage aan het leven van migranten en voor de samenleving als geheel. Daarbij erken ik als uiteindelijke doel van de inburgering het vinden van een geschikte baan voor de migrant. Een baan die aansluit bij zijn of haar capaciteiten. Daar hoort ook begeleiding bij die daar vanuit gaat: Wat kunnen mensen wel.*

Vanzelfsprekend heb ik de bereidheid een cursus of opleiding te volgen voor een betere invulling van de functie. Ik licht mijn enthousiasme graag toe in een persoonlijk gesprek. Nadere gegevens over mijn opleidingen en werkervaring staan in mijn bijgevoegd curriculum vitae.

Met vriendelijke groet,



XXXX
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 juli 2007, 17:33
Zomer
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Hoi Jansen,

heb je je brief al opgestuurd? Mijn excuses voor de late reactie. Ik ging ineens onverwacht een weekendje weg.

Ik heb je brief gelezen en ik zou die ene paragraaf zeker laten staan. Ik vind dat uit die paragraaf duidelijk je betrokkenheid met de doelgroep naar voren komt. Verder gewoon een goede brief!

Veel succes en ik ben benieuwd of je op gesprek mag komen!

groetjes, zomer

PS. Ik heb zelf als inburgeringsdocent gewerkt, dus mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 juli 2010, 15:24
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief inburgeringsconsulent

Eventjes een reactie op de laatst gegeven reactie. Ik ben beleidsmedewerker inburgering bij een gemeente, daarnaast hebben we ook inburgeringsconsulenten in dienst. Mijn taak is nieuw beleid te maken. De inburgeringsconsulent zorgt voor motivatie van de nieuw- of oudkomer die vrijwillig of verplicht een inburgeringscursus gaat volgen. Om de juiste cursus en richting te kunnen bepalen zul je erachter moeten komen waar de persoon in geinteresseerd is en in welke branche hij/zij wil gaan werken. Vervolgens begeleid je hem/haar naar het instituut wat de inburgeringscursus geeft en daar werken de docenten NT2(nederlands als tweede taal) en KNS (kennis nederlandse samenleving). Daar heb je als consulent regelmatig overleg mee over de vorderingen van de kandidaat. Mocht dat niet naar wens gaan dan zul je eventueel ook maatregelen moeten nemen richting kandidaat.
Het belangrijkste in zo'n functie als consulent is dat je goed om kunt gaan met mensen van verschillende culturen en hen weet te motiveren (indien nodig) om de inburgeringscursus te gaan volgen en werk te zoeken. Het traject kan best lang duren, maximaal 3,5 jaar dus het valt niet altijd mee om als kandidaat zelf gemotiveerd te blijven als het moeilijk is en je bijvoorbeeld nog nooit op school gezeten hebt!
Als journalist zul je neem ik aan ook goed met mensen om kunnen gaan en over voldoende communicatietechnieken beschikken om er achter te kunnen komen wat mensen willen en hen te motiveren. Daarnaast zijn er aardig wat administratieve taken, als verslaglegging over de vorderingen en gespreksnotities. Dus ook het schrijven zul je nodig hebben!
Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes in ieder geval.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Sollicitatiebrief voor PolitieMedewerker Erik Sollicitatiebrief en cv 4 5 oktober 2007 20:27
(Eerste) Sollicitatiebrief Hackfleisch Sollicitatiebrief en cv 2 7 juli 2007 21:54
Sollicitatiebrief office manager Engelina Sollicitatiebrief en cv 1 2 mei 2006 14:18
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon