Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juni 2010, 02:01
WendyP WendyP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 juni 2010
Berichten: 4
WendyP is on a distinguished road
Standaard Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik ruim 2 jaar werkzaam bij een verzekeringsmaatschappij op detacheringsbasis. Sinds vorige week ben ik in de gelegenheid gekomen om een vaste aanstelling binnen het bedrijf te krijgen. Ik heb het daar erg naar mijn zin, ben goed in wat ik doe en het is een fijn bedrijf om bij te werken. Zeker in deze economische tijden voel ik me zeer gelukkig dat een vaste aanstelling tot de mogelijkheden behoort. Ik heb dus eigenlijk het geluk dat ik mag solliciteren op mijn eigen functie.

Het eerste gesprek is aanstaande dinsdag met mijn afdelingsmanager en iemand van personeelszaken. Het gesprek daarna zal plaatsvinden met het hoofd van het bedrijfsonderdeel. Sollicitatiegesprekken zijn bij mij echter nog steeds getekend door ervaringen uit het verleden. Vooral als het gaat om gesprekken met mensen van personeelszaken. Toen ik net begon met werken was ik nog een onzeker jong ding met weinig zelfvertrouwen en diverse personeelsfunctionarissen hebben gehakt van me gemaakt. In het verleden is het zelfs zo ver gekomen dat ik, als ik een functie zag waarbij ik op gesprek moest bij personeelszaken, ik er niet eens meer een sollicitatie op losliet maar verder zocht naar iets anders.

Ik heb hierin al een enorme vooruitgang geboekt en ben de afgelopen jaren wel gegroeid in zelfvertrouwen, lef en heb wat dat betreft een enorme ontwikkeling laten zien. Het liefst zou ik echter nog steeds hard wegrennen voor het aankomende gesprek. Inmiddels ook gekleurd met goede sollicitatie ervaringen (anders had ik mijn huidige baan 2 jaar geleden ook niet gekregen en de banen daarvoor ook niet gehad) had ik verwacht dat dit geen probleem meer op zou leveren. Na het versturen van mijn CV ontving ik het mailtje met de genodigden voor het gesprek en bij het zien van HR ben ik volledig in de stress geschoten en voelt het weer als vanouds. Met enige schaamte voor mijn "faalangst" heb ik het probleem meteen kenbaar gemaakt bij mijn leidinggevende en op zijn advies ben ik afgelopen vrijdag nog een gesprek aangegaan met mijn afdelingsmanager, die samen met iemand van HR het gesprek zal gaan voeren. Ik weet hoe het gesprek zal gaan verlopen, ik weet wat ze willen weten en wat als belangrijk word beschouwd voor een vaste aanstelling. Sommigen zeggen dat deze gesprekken slechts kennismaking en formaliteit zijn, maar daar geloof ik zelf weer niet zo in en de zenuwen worden er ook niet minder van.

Het wees gewoon jezelf verhaal en doe enthousiast klinkt zo simpel, maar niet als zenuwen verlammend werken en je daardoor niet meer bij je eigen kern kan komen. Ik ben al dagen aan het voorbereiden maar het is een grote warboel aan het worden in mijn hoofd. Misschien probeer ik het ook wel te goed te doen. Ik heb geen idee hoe ik mezelf tot rust moet manen. Afleiding en andere dingen gaan doen is niet gelukt, dat hoofd maalt maar door.

Tips en trucs meer dan welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 juni 2010, 10:49
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Beste Wendy,

Je hebt het van je afgeschreven, het aan je leidinggevende vertelt, met de afdelingsmanager gesproken en je weet hoe het gesprek zal gaan verlopen.

Wat nog ontbreekt is vertrouwen. Vertrouwen in de ander en in jezelf.

Je bent niet meer de persoon van twee jaar geleden en dat weet jezelf ook. Je hebt het hierboven opgeschreven.

Ik heb een opdracht voor je:

Neem een vel papier en schrijf daar het volgende op:
Je kwaliteiten, je eigenschappen en wat je de afgelopen twee jaar allemaal hebt geleerd. Schrijf alles op wat je te binnenschiet (dus er niet over nadenken) en vraag anderen uit je omgeving je te helpen.

En ga vanmiddag lekker een stuk lopen of fietsen en kijk goed om je heen. Geniet van de omgeving en maak je hoofd even helemaal leeg. Concentreer je op de vogels die je hoort, groet mensen die je tegenkomt, ervaar je lichaam en laat je gedachten los.

Succes, sterkte en heb vertrouwen. Ik heb vertrouwen in je.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 juni 2010, 15:11
WendyP WendyP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 juni 2010
Berichten: 4
WendyP is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Hoi Hetty,

Bedankt voor je aardige reactie!

De afgelopen dagen ben ik inderdaad al bezig geweest met het opschrijven van eigenschappen, kwaliteiten, competenties en voorbeelden volgens STAR om die competenties aan te tonen en natuurlijk mijn ontwikkelpunten. Motivatie voor de functie, motivatie voor het bedrijf. Wat ik voor onze afdeling heb gedaan, wat ik graag zou willen bereiken en wat ik nog meer zou kunnen betekenen, hoe ik mezelf over 5 jaar zie. Welke vakkennis opleidingen ik zou willen doen, etc. Tevens heb ik een soort van portfolio aangelegd met wat ik de laatste maanden voor de afdeling heb gedaan. Op de momenten dat ik daarmee bezig ben valt de spanning weg en lijk ik veel zin te voelen om het gesprek in te gaan. Maar zodra ik stop met schrijven, gaat het mis ;-)

Het grootste probleem, naast personeelszaken, zit hem voor mij denk ik in het aantonen tijdens het gesprek dat ik mijn toekomst echt binnen dit bedrijf zie liggen. Ik heb 2 voortijdig beeindigde HBO studies op mijn CV staan. Wel MBO+ afgerond, evenals verschillende soorten banen van korte duur (wel de afgelopen 3 jaar voor hetzelfde uitzendbureau gewerkt), omdat ik na het stoppen met mijn studies heel erg zoekende ben geweest en eigenlijk geen flauw idee meer had wat ik nu eigenlijk wilde. Op een bepaald moment zag ik in dat de diverse uitzendbanen geen zoden aan de dijk zette, wel qua kwaliteiten en groei in vaardigheden, maar ik werkte toch onder m'n niveau. Ik besloot weer gaan te studeren en ben een WO studie psychologie via de Open Universiteit gaan doen. Ik wil daar niet perse in verder, maar wil toch een keer een studie afgemaakt hebben, hoe lang ik er naast een baan ook over doe. De gedachte toen was dat een afgeronde studie toch mijn kansen op de arbeidsmarkt zouden vergroten. 3 maanden na het beginnen met die studie kwam ik in dienst van het huidige bedrijf. Ik zal dus vooral aan moeten tonen dat het nu anders is, dat ik voor hen wil blijven werken en met het oog op die studie, dat ik daar niet in verder ga. Dat ik geland ben....om maar even te spreken in termen van de afgelopen verkiezingen. Dat motiveren vind ik zelf altijd erg lastig, zeker omdat ik door spanning en stress te mat overkom en niet enthousiast lijk.

Ik weet dat je gelijk hebt, ik moet stoppen met denken en nu volledig stoppen met voorbereiden. Ik denk dat ik maar eens flink uit ga waaien op het strand straks, samen met de hond :-)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 juni 2010, 09:12
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Hoi Wendy,

Ik hoop dat je gisteren lekker uitgewaaid bent en dat jij en je hond heerlijk hebben gelopen.

Wat je werk betreft: je kiest nu voor deze baan en dit bedrijf. Daar sta je helemaal achter, want ........... (dat kun jezelf invullen). Kijk niet naar het verleden, dat is geweest. Hoe de toekomst zal zijn, dat weet je niet. Dat je daar voorlopig wilt werken, dat weet je wel en dat kun je ook motiveren.

Vandaag maar weer lekker lopen met de hond. Hij/zij zal je dankbaar zijn en jij kan weer lekker uitwaaien

Laat dinsdag even weten hoe het is gegaan. Succes!!!!

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 juni 2010, 22:25
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Vandaag is het dinsdag. Hoe is het gegaan?
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juni 2010, 22:40
WendyP WendyP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 juni 2010
Berichten: 4
WendyP is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Ik heb het overleefd

Heel ander gesprek dan ik had voorbereid en veel minder diep op het verleden ingegaan dan ik had gedacht. Dankzij mijn portfolio hebben we het voornamelijk gehad over de dingen die daarin stonden. Had wel het idee dat hij het te goed voorbereid vond. (hij wist op een gegeven moment zelf even niet meer wat hij moest vragen) en aan het einde van het gesprek kwamen alsnog de verassingsvragen die me dicht lieten slaan, maar waar ik mezelf aardig uit heb gekregen.
- Voornamelijk wat doet je huidige werkgever "het uitzendbureau" fout. (ze doen niks fout, ze kunnen enkele dingen verbeteren en hebben de gedetacheerden ingeschakeld om dat te kunnen verbeteren.
- Wat vind je vreselijk aan dit bedrijf? Niks vreselijk, maar dit heb ik niet voorbereid. Positief weten te draaien naar hoe mijn eigen beeldvorming was en hoe dat veranderd is in positieve zin en wat er zou kunnen verbeteren in de processen en communicatie tussen de afdelingen.
- Wat zou je nooit willen doen binnen dit bedrijf? Voor een groep van 200 man in de aula een bijeenkomst presenteren.
- En als laatste: wat kan je vertellen om me over de streep te trekken voor je aanstelling? Vooral de laatste vraag kon ik niet beantwoorden, vooral omdat alles wat besproken was datgene was wat ik had voorbereid. Ik wist het even niet meer en heb geantwoord met verras me maar met je vragen.

Hij heeft aan mijn leidinggevende nog wat ontwikkelpunten meegegeven. Voornamelijk de opleiding die ik ga geven in combinatie met mijn perfectionisme. Dat ik er voor moet waken niet buiten werktijden of tussen het werk door nog van alles te gaan doen, dat het niet perfect hoeft en dat ik geen 10 hoef te halen, omdat ze anders binnen de kortste keren met een "zieke" medewerker zitten. Maar dat stuk heb ik zelf al steeds beter onder controle.
En dat ik best wat zekerder mag worden en meer in moet gaan zien wat ik waard ben, wat ik kan en dat leren verkopen.
Beide kloppen helemaal.

Kortom, ik heb mijn aanstelling. Nog wel een gesprek met het MT lid en hoewel ik daar een praatje klaar moet hebben is het ergste achter de rug.
Op naar het arbeidsvoorwaarden gesprek
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 juni 2010, 22:58
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Beste Wendy,

Bedankt voor je verhaal. Het waren bijzondere (zulke vragen heb ik nog nooit gehoord) en pittige vragen, maar je hebt je prima gered.

Gefeliciteerd met je aanstelling!!!!

Hartelijke groet van Hetty

P.S. En wel lekker met je hond blijven lopen, wat daar wordt je hoofd lekker leeg van en dat is op zijn tijd heerlijk
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 augustus 2010, 17:42
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard Re: Teveel stress, hoe pak ik dit aan

Hopelijk heb je er weer wat zelfvertrouwen bijgekregen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
hoe pak ik het aan ? irene159 Sollicitatiebrief en cv 6 11 mei 2010 18:43
Hoe pak ik deze carričre-move het beste aan..?! LindaT Opleiding kiezen en volgen 1 3 november 2009 12:11
Stage sluit niet aan op baan. Hoe formuleer ik dit in mijn sollicitatiebrief? An23 Sollicitatiebrief en cv 2 28 augustus 2007 21:58
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon