Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 september 2010, 11:36
avanti avanti is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 11
avanti is on a distinguished road
Standaard Na ontslag weer aannemen

Ik en mijn 2 collegas zijn ontslagen per 1 November. We beoefenden dezelfde werkzaamheden. Ik was 20 jaar in dienst, een andere collega 11 1/2 jaar en de laatste collega 12 jaar.
Nou ben ik erachter gekomen dat mijn werkgever toch een collega van mij een nieuw contract aanbiedt, dat zal per 5 november ingaan.
Deze collega was 12 jaar in dienst en ik 20 jaar. Nou heb ik navraag gedaan bij de FNV en die zeggen dat dit mag. De werkgever mag van het ontslagen personeel iemand aannemen die korter dan mij in dienst was. Er is geen wet en regelgeving die zegt dat de werknemer aangenomen moet worden met het langste dienstverband. Ik vind dit maar vreemd. Wellicht dat iemand mij hierin duidelijkheid kan verschaffen. Ik geloof de FNV wel maar vind het vreemd dat dit zo maar kan. Graag jullie reactie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 september 2010, 12:06
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Hoewel ik je gevoelens snap, is het wel logisch. Als je jouw redenatie zou volgen zou de werkgever nooit iemand in dienst mogen nemen zolang er nog ontslagen werknemers rondlopen die nog geen werk ander hebben gevonden. Dat kan natuurlijk ook niet.

De (juridische) realiteit is dat met het ingaan van het ontslag, de rechten en plichten over en weer ophouden te bestaan. In dit specifieke geval is er juridisch dus sprake van een nieuw contract met een nieuwe werknemer. Dat die werknemer voorheen al vele jaren gewerkt heeft in het bedrijf, en vanuit een uitkering weer aan het werk gaat, doet daar niets aan af.

De juridische en de gevoelsmatige kant moet je duidelijk scheiden in dit soort zaken, hoe zuur ook voor jou persoonlijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 september 2010, 12:13
avanti avanti is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 11
avanti is on a distinguished road
Standaard toch vreemd

Toch blijf ik het vreemd vinden.
De situatie is nu dus als volgt. Mijn collega die dus 12 jaar in dienst is, had in eerste instantie net zoals ik per 1 November ontslag. Ik ben 20 jaar in dienst. Mijn werkgever neemt mijn collega die 8 jaar minder lang in dienst is, weer in dienst. Dat hier geen wet en regel geving voor is. Je zou toch moeten aannemen dat mijn werkgever gewoon verplicht is mij eerst de gelegenheid te geven en dan pas mijn collega.

Ik snap het wel wat je bedoeld, maar dit is wel heel erg zuur voor me !
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 september 2010, 12:30
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard

Ja, ik kan mij voorstellen dat dit heel zuur voor je is.

Het is heel naar als je merkt dat je werkgever de voorkeur geeft boven een andere collega, nu er weer een openstaande vacature is.

Werk je nu nog samen met die collega tot 1 november?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 september 2010, 13:17
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Ik snap heel goed dat het heel zuur is voor je. Zeker omdat je nu mogelijk het gevoel krijgt dat je collega meer gewaardeerd wordt dan jij. Waar het hier echter om gaat is het juridisch aspect. Juridisch gezien wordt het arbeidscontract beëindigd en daarmee houden de relatie en daarmee ook de verplichtingen op te bestaan.

Vele mensen denken dat de wet rechtvaardig is. Dat is niet zo! De wet beoogt slechts te regelen. M.a.w. de wet regelt het verkeer tussen rechtspersonen (mensen en bedrijven) en niet meer dan dat. Na ingaan van het ontslag is er geen verkeer (relatie) meer en daarmee geen wetgeving.

Emoties en rechtvaardiging van je gevoelens zul vergeefs zoeken in de wet, helaas. Het enige wat je kunt doen is proberen je er bij neer te leggen dat het is zoals het is. Ik hoop dat je het lukt je ermee te verzoenen, ondanks dat je het vreemd en niet eerlijk blijft vinden. Dat laatste is wat mij betreft je goede recht gezien de situatie.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 september 2010, 16:31
avanti avanti is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 11
avanti is on a distinguished road
Standaard Bedankt voor de reactie

Bedankt voor de reactie, zal ermee moeten leven. Het geeft inderdaad het gevoel dat mijn collega beter gewaardeerd wordt dan mezelf door de jaren heen. Hopelijk vind ik snel een nieuwe baan en kan ik dit snel vergeten !

Bedankt !
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
Afgewezen bij 2e sollicitatiegesprek, nu toch weer solliciteren? Blanchimont Sollicitatiegesprek 1 18 januari 2010 11:01
ik vind alles leuk, maar 1 ding weet ik wel. Ik wil weer studeren! biatch!! Loopbaanvragen 19 21 juli 2009 12:36
Ontslag genomen maar wil weer werken bij het oude bedrijf labear1386 Sollicitatiebrief en cv 2 30 januari 2009 23:12
ontslag en na 17 jaar weer op zoek naar een baan, help! Astrid001 Sollicitatiebrief en cv 9 21 juli 2008 13:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon