Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 november 2011, 18:13
MurronQ MurronQ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
MurronQ is on a distinguished road
Standaard Dilemma over vermelding uitval en feedback brief

Hallo allemaal,

Ik zit behoorlijk te dubben over of ik vermeld dat ik ben uitgevallen bij mijn vorige baan door ziekte. Omdat mijn werkgever is verhuisd, is het voor mij niet meer haalbaar om daar weer te gaan werken.

Ik weet dat het niet slim is gezien de hoge werkeloosheid en dat werkgevers waarschijnlijk niet zitten te wachten op mensen die ziek zijn geweest.

Toch wil ik graag eerlijk zijn en laten zien dat uitval ook positief kan uitwerken
[beter grenzen aankunnen geven en weten waar mijn hart ligt].
Daarnaast denk ik dat de werkgevers, die daar geen begrip voor opbrengen ook niet de werkgevers zijn waarvoor ik moet willen werken. Misschien een hersenkronkel van mij ;-).

Ik weet ook niet zo goed hoe ik kan motiveren waarom ik bij mijn werkgever wegga en weer bij een soortgelijk bedrijf solliciteer.

Nou ja een heel verhaal. Hieronder mijn brief. Graag ontvang ik feed back.

-------
Goedemorgen Mevrouw......,

Ik word iedere keer weer vrolijk door de inspirerende teksten over de workshops, de enthousiaste omschrijvingen van wie jullie zijn en de filmpjes van ....... Bij het zien en lezen van uw website dacht ik meteen: 'Dat is het, bij deze organisatie zou ik graag willen werken!'.

Het geeft mij veel voldoening als ik een steentje bij kan dragen aan het welzijn van mensen. Daarom wil ik graag werken bij een organisatie die zich bezighoudt met persoonlijke ontwikkeling. De doorslag om bij .......... te solliciteren is onder andere de tekst over de gunfactor op uw site. Deze manier van denken past bij hoe ik in het leven sta en hoe ik graag werk. Wat ik in de loop der jaren heb geleerd is klanten (collega’s) de persoonlijke aandacht te geven die ze nodig hebben, waardoor zij zich gehoord, begrepen en welkom voelen. Gevolg is dat men graag terugkomt of andere mensen doorverwijst.

Met plezier heb ik gewerkt als secretaresse bij communicatie- en adviesbureau ...... Hier heb ik veel ervaring opgedaan met ondersteunende taken zoals agendabeheer, het eerste klantencontact en het verzorgen van correspondentie. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de organisatie van trainingen en netwerkbijeenkomsten. Als enig personeelslid kreeg ik meer en meer taken. Dit maakte de functie steeds aantrekkelijker, maar ook zwaarder. Uiteindelijk resulteerde dit in uitval. Na een moeilijke en leerzame tijd ben ik gaan werken als vrijwilliger bij diverse bedrijven om weer aan het arbeidsproces te kunnen wennen en om te zien waar mijn passie ligt.

Inmiddels ben ik zover gegroeid, dat ik in een betaalde baan wil en kan stappen. Tevens heb ik ontdekt waar mijn hart ligt. En dat is toch het secretaressevak, rekening houdend met mijn eigen grenzen.

Wat kan ik voor u betekenen? U kunt op me rekenen als het gaat om het op een prettige manier van omgaan met klanten en collega's. Of dit nu is per telefoon, via post of email. Ik verdiep me in hun wensen en probeer daar op in te spelen. Ook op het gebied van overzicht houden, organiseren en regelen van de dagelijkse gang van zaken, meedenken met bepaalde beslissingen of het bieden van de laatste helpende hand, kan ik u ontlasten.

Graag zou ik mijn enthousiasme willen toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik las dat er op dit moment geen vacatures zijn, maar dat u wel open staat voor kennismaking met leuke mensen. Dat is wederzijds, het lijkt me leuk om nader kennis te maken en om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,

...........

Bijlage: CV
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2011, 10:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Geen ervaring mee.
Het zou het makkelijkst zijn als je een tijdelijk contract had en dit contract hebt uitgediend (ondanks deels ziek / of contract afliep en niet verlengd, reden daarvan hoeft dan niet in brief), dan kun je het hele gedeelte over uitval uit je brief weglaten.
Dan is je reden van elders solliciteren simpeler: het bedrijf is verhuisd en jij kunt deze locatie niet met huis/gezin combineren. (op zich hoeft potentiele werkgever niet te weten waarom je ergens weggaat/bent gegaan alleen waarom je bij die wg wilt werken)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2011, 11:50
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik begrijp je dilemma. Ikzelf heb ook even zitten dubben over mijn antwoord. Normaal gesproken zou ik je adviseren om je uitval niet te noemen. Je wilt jezelf verkopen en hoe je het wendt of keert, werkgevers zitten doorgaans niet te wachten op mensen die wat mankeren of hebben gemankeerd. De angst dat het misschien, wellicht, per ongeluk toch niet helemaal over is of terugkomt, schrikt velen af. Maar in jouw geval solliciteer je bij een bureau dat zich erg bezighoudt met persoonlijke ontwikkeling en zeg ik: probeer het. Mocht je niet uitgenodigd worden voor een gesprek, dan raad ik je aan om het bedrijf op te bellen en ze vragen naar de precieze reden van de afwijzing. Als je de moed ervoor hebt, kun je vragen of je verleden ermee te maken heeft. Ik weet het, dat is moeilijk, maar het helpt je wel om te bepalen waar je staat en hoe je jezelf in de markt kunt zetten.

Heel veel succes en houd ons op de hoogte!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2011, 13:12
gennyfelicia gennyfelicia is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 11
gennyfelicia is on a distinguished road
Standaard Lastig

Lijkt me idd een lastige situatie.
Persoonlijk zal ik het niet vermelden, zeker in de periode waar we nu in zitten.
Ongeacht wat voor bureau het is of wat de werkgever mag denken.
Van de 10 of 20 brieven die ze binnen krijgen en er 2 of 3 geschikte kandidaten overblijven die nagenoeg dezelfde kwaliteiten/ervaringen hebben denk ik niet dat ze degene uitkiezen die wegens ziekte is uitgevallen.

Of denk ik nou veels te negatief?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 december 2011, 16:34
MurronQ MurronQ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
MurronQ is on a distinguished road
Standaard

Dank jullie voor je reactie! Ik zal het nog eens laten bezinken.
Verder ben ik nog wel nieuwsgierig naar of de brief verder wel aantrekkelijk is?

Graag hoor ik daar nog een reactie op.

Groetjes en alvast bedankt!

MurronQ
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 december 2011, 03:07
Sproetje Sproetje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 11
Sproetje is on a distinguished road
Standaard

Inderdaad een dilemma. Je hebt hier al reacties op gekregen dus daar ga ik ook verder niet op in. Je vroeg nog om een reactie op je brief.

Je brief is goed van opzet. Je geeft aan wat je motiveert, waar je ervaring in hebt en waarom je denkt een aanwinst voor het bedrijf te zijn.

Ik heb 2 dingetjes: Je aanhef en je afsluiting.

De aanhef: Goedemorgen Mevrouw zou ik veranderen in Geachte mevrouw........dit oogt professioneler

Je afsluiting: Graag zou ik mijn enthousiasme willen toelichten in een persoonlijk gesprek. Dit kun je weglaten. Het is een beetje een standaard zin en sluit niet aan bij de rest van het slotstuk. (die ik overigens wel goed vind) Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt. Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 december 2011, 14:54
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi allen,


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Ik begrijp je dilemma. Ikzelf heb ook even zitten dubben over mijn antwoord. Normaal gesproken zou ik je adviseren om je uitval niet te noemen. Je wilt jezelf verkopen en hoe je het wendt of keert, werkgevers zitten doorgaans niet te wachten op mensen die wat mankeren of hebben gemankeerd. De angst dat het misschien, wellicht, per ongeluk toch niet helemaal over is of terugkomt, schrikt velen af. Maar in jouw geval solliciteer je bij een bureau dat zich erg bezighoudt met persoonlijke ontwikkeling en zeg ik: probeer het. Mocht je niet uitgenodigd worden voor een gesprek, dan raad ik je aan om het bedrijf op te bellen en ze vragen naar de precieze reden van de afwijzing.

Hoi Marieke,
Ik ga ervan uit dat deze reden nooit gegeven wordt omdat op basis van deze achtergrond (volgens mij) geen selectie mag worden gemaakt! Of ik het hier wettelijk bij het rechte eind heb weet ik niet, maar mijn gevoel geeft me dit zo in.

Als je de moed ervoor hebt, kun je vragen of je verleden ermee te maken heeft. Ik weet het, dat is moeilijk, maar het helpt je wel om te bepalen waar je staat en hoe je jezelf in de markt kunt zetten.

Heel veel succes en houd ons op de hoogte!
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 december 2011, 16:06
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi Rens,

Je schreef:

Citaat:
Ik ga ervan uit dat deze reden nooit gegeven wordt omdat op basis van deze achtergrond (volgens mij) geen selectie mag worden gemaakt! Of ik het hier wettelijk bij het rechte eind heb weet ik niet, maar mijn gevoel geeft me dit zo in.
Dat klopt. Een bedrijf zal niet gauw zeggen: we hebben je afgewezen, omdat we bang zijn dat je weer in je oude gewoonten terugvalt. Maar als je een beetje doorvraagt denk ik wel dat je proeft of het ermee te maken heeft of niet.

Een aantal maanden terug kreeg een cliënt van mij ook een afwijzing na een hele enthousiaste en open brief geschreven te hebben. Ik raadde haar aan om het bedrijf te bellen en te vragen naar de reden ervan.
Ook zij had wat 'vlekjes' en ze was ervan overtuigd dat die er verantwoordelijk voor waren dat ze niet op gesprek mocht komen. Enfin, nadat ze genoeg moed had verzameld, pakte ze al trillend en bevend de telefoon. Ze kreeg de P&O'er aan de telefoon en ze legde uit dat ze het jammer vond dat ze een afwijzing had gekregen en dat ze graag de reden ervan wilde weten, zodat ze haar sollicitatieskills kon verbeteren. De P&O'er gaf meteen een standaardantwoord in de trant van 'veel brieven, andere waren beter'. Maar mijn cliënt liet zich - gelukkig - niet afschepen met dit antwoord en vroeg door. Toen ging er opeens een lichtje branden bij de P&O'er en wist hij om welke brief het ging. Hij vond het een goede brief, maar ze was te licht voor de functie. Wilde ze aanspraak maken op die functie, dan zou ze volgens hem wat meer leidinggevende ervaring op moeten doen. Met haar ziekteverleden had de afwijzing niets te maken.
Mijn cliënt had na afloop van het gesprek dubbele gevoelens: het was een fijn gesprek geweest en ze vond het fijn om te horen dat haar ziekte niets met de afwijzing te maken had, maar was dat ook echt zo? Het antwoord kwam een paar weken later toen diezelfde P&O'er haar belde met de vraag of ze op gesprek wilde komen, want de gesprekken met de eerder geselecteerde kandidaten waren op niets uitgelopen. Ze had inmiddels een leuke baan gevonden, dus ze zag er vanaf, maar was wel zeer gevleid dat ze toch nog aan haar hadden gedacht.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Feedback gevraagd op vaardigheden-cv robertb Sollicitatiebrief en cv 0 23 juni 2011 13:17
Feedback op sollicitatie en CV in het engels jpc de haas Sollicitatiebrief en cv 4 1 juni 2010 18:19
Sollicitatiebrief persvoorlichter vakbond, feedback graag Madeloepie Sollicitatiebrief en cv 0 18 april 2010 18:07
Graag feedback over CV dpatak Sollicitatiebrief en cv 1 27 maart 2009 18:16
Sollicitaiebrief Teamleider, graag feedback H@rry Sollicitatiebrief en cv 2 19 december 2008 11:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon