Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 april 2012, 14:46
jackman56 jackman56 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 april 2012
Berichten: 1
jackman56 is on a distinguished road
Standaard Wel of niet zelf ontslag nemen?

geacht forum,

Het bedrijf waar ik nu werk gaat binnenkort falliet, het failisement word 24-04-2012 of 01-05-2012 aangevraagd.
Door dit met vrienden te bespreken heeft een van mijn vrienden een goed woordje gedaan bij zijn bedrijf.
Stel ik ga solliciteren en ze nemen mijn aan, dit houd in dat ik dan zelf ontslag moet nemen wat een gevaar kan betekenen voor een latere eventuele ww uitkering.
Nu word door verschillende juristen gezegd neem niet zelf je ontslag en wacht het faillisement af, andere zeggen weer als je een nieuwe baan vind neem je gewoon je ontslag.
Mijn vraag is, heeft iemand een soortgelijke ervaring ?
Of heeft iemand nog Tips of een advies.

Groetjes Jack
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 april 2012, 20:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Als je zelf ontslag neemt en daarna in je nieuwe baan binnen 26 weken wordt ontslagen (bijvoorbeeld in de proeftijd), dan ben je verwijtbaar werkloos en heb je geen recht op ww.

Dat wil zeggen, zo zijn de regels als het zelf ontslag nemen geheel vrijwillig is. Met een naderend faillissement ligt het misschien anders, maar dat het faillissement onafwendbaar was moet je dan wel aan kunnen tonen en dit kan t.z.t. tot gedoe leiden met het UWV.

Of je dat risico wilt nemen om deze baankans te pakken, is aan jou.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 april 2012, 21:49
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Als ik het goed zie moet je nieuwe werkgever maximaal 1 week wachten. Dat lijkt me geen probleem, vooropgesteld dat je al zo snel aangenomen wordt. Mijn advies zou zijn om even af te wachten en niet overhaast zelf ontslag te nemen.

Bel anders even met UWV. Zij kunnen je antwoord geven op deze complexe vraag.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 april 2012, 16:41
UWV Webcare UWV Webcare is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2011
Berichten: 5
UWV Webcare is on a distinguished road
Standaard

Beste Jackman56,

Je geeft aan dat het duidelijk is dat het bedrijf waarvoor je werkt binnenkort faillissement moet aanvragen.

Je bent zelf al bezig ander werk te zoeken.
Je twijfelt of je recht op een uitkering hebt als het niet goed gaat bij je nieuwe werkgever.

Kan je werkgever je salaris niet meer betalen?
Bij dreigende werkloosheid adviseert UWV direct op zoek te gaan naar ander werk.
Lukt het toch niet in dat nieuwe dienstverband?
Dan wordt er bij de beoordeling rekening gehouden met het dreigende faillissement van je vorige werkgever.

Actuele informatie over “mijn werkgever kan mij niet meer betalen” vind je in deze brochure.

Ik wens je veel succes bij het solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 april 2012, 16:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Hallo Ella,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UWV Webcare Bekijk bericht
Actuele informatie over “mijn werkgever kan mij niet meer betalen” vind je in deze brochure.
Als ik het goed zie gaat deze brochure over een uitkering wegens betalingsonmacht (dus een inkomensvervangende uitkering als de werkgever het salaris niet meer kan betalen). Dat is prima natuurlijk.

Maar ik lees in deze brochure niets over het recht op ww, als iemand vrijwillig ontslag neemt bij een dreigend faillissement en later (binnen 26 weken) werkloos wordt. Is het niet zo dat iemand daarmee zijn recht op toekomstig ww in gevaar kan brengen? Wat kan iemand in zo'n situatie doen om te borgen dat het UWV in de toekomst niet oordeelt dat er verwijtbare werkloosheid is wegens het vrijwillig ontslag?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 mei 2012, 15:39
willem81 willem81 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2012
Berichten: 4
willem81 is on a distinguished road
Standaard

hallo,

nog een andere tip als je wacht op faillisement kijk ook even hoeveel vakantie /snipperdagen je nog heb UWV betaald namelijk niet alles uit zo ben ik ook 10 dagen kwijt geraakt
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juni 2012, 22:58
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je moet in deze gevallen nooit ontslag nemen.
wat je bijv. wel kan doen is je huidige (oude) baas te kennen geven per brief
dat je genoodzaakt bent elders te gaan werken. dit andere werk moet minimaal de zelfde
aantal uren zijn als die je op dat moment werkt.

Met dit schrijven, neem je geen ontslag, je baas kan je niet oproepen om voor hem te gaan werken, omdat je elders werkt. en tijdens je nieuwe werk kan je rustig het fallissement afwachten. Ook behoud je zo al je rechten in het fallissement, en bij het uwv.

Daarnaast word hier inderdaad ook over verwijtbaar gesproken, en in deze gevallen zal het uwv daar zeker naar kijken en in overweging nemen, helaas kunnen ze je het nooit van te voren vertellen.


Vriendelijk groet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ontslag nemen, niet houden aan opzegtermijn? Vlinder Je rechten en plichten als werknemer 2 23 april 2012 15:43
Dilemma, solliciteren om de verkeerde redenen? NotWhoIwantToBe Loopbaanvragen 4 19 april 2012 22:48
Zelf ontslag nemen? Diesel Loopbaanvragen 6 18 april 2011 19:26
Zelf ontslag nemen tijdens half jaar contract Alexandra Je rechten en plichten als werknemer 3 27 september 2010 14:54
uitnodiging gesprek.. wel of niet doen? dk1978 Sollicitatiebrief en cv 6 7 juni 2007 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon