Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2013, 14:08
Jones Jones is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2013
Berichten: 1
Jones is on a distinguished road
Standaard Gekke sollicitatievraag

Hoi

Ik moest vandaag op gesprek en kreeg als laatste vraag: stel dat je al de huizen in de vs terug wit moet verven. Hoeveel witte verf heb je dan nodig?

Ja lap seg .. Wat antwoorden jullie daar nu op?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 januari 2013, 15:37
Danjel's schermafbeelding
Danjel Danjel is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 november 2008
Berichten: 342
Danjel is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jones Bekijk bericht
Hoi

Ik moest vandaag op gesprek en kreeg als laatste vraag: stel dat je al de huizen in de vs terug wit moet verven. Hoeveel witte verf heb je dan nodig?

Ja lap seg .. Wat antwoorden jullie daar nu op?

Ik zou zeggen: Een heleboel, hoeveel denkt u nodig te hebben?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 januari 2013, 19:43
Musje Musje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 januari 2013
Berichten: 9
Musje is on a distinguished road
Standaard

Ik zou zeggen: Waarschijnlijk niet zoveel, aangezien de meeste huizen in de VS al wit zijn

Nee, flauwekul, het overvalt je op zo'n moment natuurlijk en waarschijnlijk zou ik een dergelijk antwoord ook niet klaar hebben. Hij verwacht niet dat jij weet hoeveel potten verf je nodig hebt, maar wil weten hoe jij omgaat met onverwachte vragen/situaties. Probeer je niet uit het veld te laten slaan en speel de vraag op een subtiele/humoristische manier terug of maak er een grapje van. Ik vind het zelf altijd een beetje van flauw van recruiters, maar ja, het hoort erbij. Niet te lang over nadenken hoor!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 januari 2013, 10:47
Rossie Rossie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2013
Berichten: 1
Rossie is on a distinguished road
Standaard

Het antwoord kan je onmogelijk weten, toch? In mijn ogen aangeven wat je zou doen om hier achter te komen. B.v. bellen met Amerikaans kadaster, vragen hoeveel huizen er zijn en wat gemiddelde afmeting is, dan schilderbedrijf bellen vragen hoeveel potten je voor gemiddeld nodig hebt. Mocht je dit soort vragen lastig vinden (wat ze ook zijn :-) haal wat sollicitatiegesprek-boeken op in bibliotheek, geeft je meer zelfvertrouwen. Succes met het vervolg :-)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 januari 2013, 11:02
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ja, dat zijn zo van die vragen. De één vindt het leuk en verzint ter plekke een gevat antwoord, een ander denkt 'Wat moet ik hier nu mee?' en slaat dicht. Dat is ook de reden waarom de recruiter de vraag stelt: kijken hoe jij reageert op een onverwachte 'stomme' vraag. Ben jij iemand die ad rem is en 1-2-3 een (gek) antwoord paraat heeft of ben je iemand die bedenktijd nodig heeft en heel serieus antwoord geeft. Het zegt iets over je persoonlijkheid. Als je hier niet op bent voorbereid, kunnen zulke vragen je behoorlijk overvallen. Maar troost je met de gedachte dat je hier echt niet op afgewezen zal worden. Het is vaak wel een extra reden om je wel of niet aan te nemen, maar geen of geen 'goed' antwoord op zo'n vraag is niet dé reden om je niet aan te nemen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 maart 2013, 11:12
Helena Helena is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 30
Helena is on a distinguished road
Standaard

Het klinkt inderdaad als een vraag die bedoeld is om te kijken hoe je met onverwachte situaties omgaat. Je reactie zou dan wat zeggen over je persoonlijkheid en probleemoplossingsvermogen.

Ik zou denk ik zoiets zeggen als: "Wat een bijzondere vraag. Wat maakt dat u deze vraag stelt?". Of "Wat een bijzondere vraag. Wat maakt dat de huizen allemaal wit moeten worden? Is dat uw favoriete kleur?".

Persoonlijk vind ik dergelijke vragen flauw binnen een sollicitatie. De meeste sollicitanten zijn erg gespannen en onzeker door de situatie. Daarmee vind ik het onethisch om dergelijke 'tests' te doen en denk ik ook dat de reacties erg weinig zeggen. In zekere zin worden de reacties ook gevormd door de spanning van de situatie; een situatie waarin bijna iedereen wel gespannen zou zijn.

Gr. Helena
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 april 2013, 21:52
Renatev Renatev is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 26 juli 2012
Berichten: 41
Renatev is on a distinguished road
Standaard

Ik heb het ook een keer meegemaakt, zo een flauwe vraag tussendoor. Het is volgens mij om te kijken of je snel kunt schakelen. Persoonlijk vind ik het niet serieus overkomen om dit soort vragen tijdens een sollicitatiegesprek te stellen. Waarschijnlijk kon men geen relevante manier bedenken om snel schakelen te beoordelen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 april 2013, 01:26
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Lees A painted house van John Grisham. Dan weet je hoeveel potten verf je voor een huis nodig hebt. Bijkomend voordeel; je hebt een novelle gelezen met daarin een prachtige schets over het plattelands Amerika.

Toevallig weet ik nu een zinnig antwoord te geven waaruit de recruiter evt. kan opmaken dat ik een aardige algemene ontwikkeling heb. Maar voor hetzelfde geld krijg ik een vraag waar ik totaal niets mee kan....
Een recruiter kan dan wel wat opmaken uit mijn reactie. Zeg ik; 'twee keer de helft', dan zal hij me anders beoordelen dan wanneer ik reageer met; 'Wit is zooo 2012! Lila, da's het nieuwe wit! Of; gaat het om gallonblikken of literblikken?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 april 2013, 11:44
_Mo_ _Mo_ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 april 2013
Berichten: 7
_Mo_ is on a distinguished road
Standaard

Je kan er een formule van maken, als je weet hoeveel verf je voor 1 huis nodig hebt kan je antwoorden met:

(aantal liter verf) x (aantal huizen)

Antwoord is hier niet te geven, maar je kan wel laten zien dat je er over na kan denken en hoe je eventueel op een antwoord kan komen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 april 2013, 14:10
Renatev Renatev is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 26 juli 2012
Berichten: 41
Renatev is on a distinguished road
Standaard

Of je zou, na enige stilte en een ijzeren gezicht, kunnen reageren met:

178.266.988.332 en een halve liter.

Laat hem maar zeggen dat het niet zo is
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatievraag omtrent de financiële dienstverlening Twan Sollicitatiegesprek 0 21 oktober 2009 23:53
Gekke zin in sollicitatiebrief? Kan dat? cle0 Sollicitatiebrief en cv 3 15 september 2008 21:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon