Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2010, 10:36
SannoK SannoK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 2
SannoK is on a distinguished road
Standaard Hoe omscholen/bijscholen tot docent, naast baan om gezin te onderhouden?

Hallo allemaal,

Ik ben Sanno 29 jaar en vader van bijna een tweede kindje.
Ik ben na middelbare school vrijwel meteen bij de landmacht gegaan en heb dit 7 jaar gedaan totdat mijn dochter geboren werd, inmiddels alweer 4 jaar geleden.
Heb daarna in een jeugdinrichting gewerkt als beveiliger, wat niet beviel en daarna drie jaar glaszetter geweest.
Nu is het einde van me contract in zicht en deze word niet verlengt.
Ik wil me graag laten omscholen.
Docent lijkt me erg interessant, zowel ook SPH, alleen ik weet niet waar ik moet beginnen.
Heb alleen me VBO-C bouwtechniek diploma en wat losse certificaten.
Een voltijd opleiding is vrijwel onmogelijk, ivm met gezin.
Ik wil het liefst werken en leren tegelijk zodat ik ook mijn gezin kan onderhouden, weet alleen niet of dit mogelijk is en welke stappen ik moet nemen.
Heeft er iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken? en of het allemaal wel mogelijk is.
Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2010, 11:13
BeYou67 BeYou67 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 3
BeYou67 is on a distinguished road
Standaard Re: welke weg naar rome te nemen

[COLOR="Indigo"]Beste Sanno,

Voor je een keuze voor een opleiding maakt is het verstandig even pas op de plaats te maken en te inventariseren wat je nu werkelijk wil. Pas als je dat weet kun je gericht aan de slag met werk/opleiding.
Je noemt een aantal verschillende werkervaringen: landmacht, beveiliger, glaszetter. Kun je zeggen welke elementen je wel of niet aanspreken? Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld: veel buiten zijn, in beweging, in teamverband iets doen of juist meer op jezelf aangewezen.

Iets anders wat je kan doen:als je mensen weet die jouw 'droom'beroep uitoefen, kun je eens met hen gaan praten. Wat spreekt hen nu zo aan in het beroep? Wat vinden zij een mindere kant? Hoe zijn zij gekomen waar ze nu zijn? Op deze manier kun je een goed beeld krijgen van wat een beroep werkelijk inhoud en afwegen of het a. bij je past en b. of je de gevraagde inspanning (opleiding e.d.) kunt en wil leveren. Vraag je hierbij ook af hoe realistisch jouw wensen zijn. Ook de langste reis begint met het zetten van de eerste stap...
__________________
Hartelijke groet,
Sylvia van der Plas
Be You Loopbaancoaching
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2010, 12:22
SannoK SannoK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 2
SannoK is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe omscholen/bijscholen tot docent, naast baan om gezin te onderhouden?

Hallo Sylvia,

Bedankt voor je reactie heb een mail verstuurd naar het adres wat je bijgevoegd hebt.

Groeten Sanno
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 mei 2010, 01:16
Don Lorenzo Don Lorenzo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 mei 2010
Berichten: 1
Don Lorenzo is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe omscholen/bijscholen tot docent, naast baan om gezin te onderhouden?

Tja, bij mij komt het eigenlijk een beetje op het zelfde neer. Ben zelf ook vader en heb na wat verschillende jobs en opleidingen nu een baan die me wel bevalt.
Ik ben momenteel Technisch DTP-er. Hiervoor heb ik als vormgever, lithograaf en zeefdruker gewerkt. Allemaal grafisch. Daar ligt dan ook mijn grootste interresse. Ik heb altijd al een stille wens gehad om docent te worden maar het is er tot nu toe nooit van gekomen. Ik merk nu aan stagaires die bij ons in het bedrijf zijn dat hun basis kennis echt belabberd is. Dat maakt nu voor mij de drang groter om te gaan doceren.
Maar net als SannoK, heb ik ook mijn vaste financiele verplichtingen waardoor ik me niet voltijd in een opleidng kan storten. Ergens kan ik me zo voorstellen dat mensen uit het bedrijfsleven erg in trek zijn als docent. Dus is er een avond opleiding of zo iets?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2010, 13:58
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe omscholen/bijscholen tot docent, naast baan om gezin te onderhouden?

Beste Don Lorenzo,

Informeer eens bij een school waar je zou willen werken. Soms is een MBO of HBO-opleiding met een pedagogische aantekening genoeg. Zeker als het om een creatief vak gaat.

Of je kunt mensen op gaan leiden in het bedrijf zelf, als daar mogelijkheden voor zijn.

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 mei 2010, 15:44
jeroen38 jeroen38 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 mei 2010
Berichten: 1
jeroen38 is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe omscholen/bijscholen tot docent, naast baan om gezin te onderhouden?

Hallo allemaal!

Ook ik ben me aan het orienteren maar dan om als docent lichamelijke opvoeding aan het werk te gaan in het onderwijs.

Ik heb het cios lang geleden afgerond, heb 2 eigen bedrijven gehad en ben eigenlijk altijd in de sport werkzaam geweest. Ik weet dat je het ALO moet hebben afgerond om lesgeefbevoegdheid te krijgen in het onderwijs maar ik vroeg me af of daar geen uitzonderingen op zijn en of dat voor zowel het basisonderwijs als voor het voortgezet onderwijs gold.

Wellicht dat iemand mij daar wat meer info zou kunnen geven?

Alvast dank daarvoor!

J. Donker
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 mei 2010, 21:59
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe omscholen/bijscholen tot docent, naast baan om gezin te onderhouden?

Beste Jeroen,

Als je met google zoekt op: docent lichamelijke opvoeding vacatures, dan zie je allemaal vacatures. Daarin staat vermeld wat voor opleiding je moet hebben. Misschien staat er ook wat voor je tussen. En als je niet helemaal voldoet aan de eisen, dan kun je de school bellen en vragen of je op gesprek mag komen. Mogelijk kun jij jezelf dan bijscholen en alvast beginnen met lesgeven.

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 april 2013, 16:32
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen38 Bekijk bericht
Hallo allemaal!

Ook ik ben me aan het orienteren maar dan om als docent lichamelijke opvoeding aan het werk te gaan in het onderwijs.

Ik heb het cios lang geleden afgerond, heb 2 eigen bedrijven gehad en ben eigenlijk altijd in de sport werkzaam geweest. Ik weet dat je het ALO moet hebben afgerond om lesgeefbevoegdheid te krijgen in het onderwijs maar ik vroeg me af of daar geen uitzonderingen op zijn en of dat voor zowel het basisonderwijs als voor het voortgezet onderwijs gold.

Wellicht dat iemand mij daar wat meer info zou kunnen geven?

Alvast dank daarvoor!

J. Donker

Ik ben zelf studerend aan de ALO en studeer dit jaar af. Als je dan toch docent wilt worden, niet in de LO aub. De banenkansen zijn verschrikkelijk en het aanbod groot.
Met CIOS heb je inderdaad geen lesgeefbevoegdheid en hierop bestaan voor het reguliere onderwijs geen uitzonderingen.

Ik zou zeggen; omscholen naar Natuur- en Scheikunde!!!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 april 2013, 19:29
Mutsy Mutsy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 april 2013
Berichten: 1
Mutsy is on a distinguished road
Standaard

Beste Sannok,

Denk goed na voordat je werkelijk de stap zet om in het Voortgezet onderwijs gaan werken. Ik vind het persoonlijk zeer zwaar werk en werk zelf ook in het onderwijs als docente. Ik werk drie dagen en heb amper tijd voor een sociaal leven of voor mijn gezin. De werkdruk is gigantisch hoog omdat je als je thuis komt niet klaar bent met je werk. Je hebt altijd wel nakijkwerk, lessen voorbereidingen, administratieve handelingen etc. Vooral tijdens de opleiding is dat best pittig omdat je uitgebreide lesplanners moet maken voor elke les. Ik zou persoonlijk gaan voor SPH. Docenten van het VO staan in de top tien van mensen die het snelst ziek worden. Bovendien heb je naast je gewone taken altijd extra taken en werkzaamheden zoals surveilleren tijdens de pauzes twee keer per week. En zo kan ik nog tien taken opnoemen. Ik zou dus heel goed nadenken of je dit daadwerkelijk wilt. alhoewel ik moet toegeven dat het werken met kinderen erg leuk is. Als je ook orde kunt houden natuurlijk.

Veel succes met je keuze!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 oktober 2013, 03:37
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard banenruil

er zou zoiets als banenruil moeten bestaan. iemand die altijd goed is geweest in zijn vak leid een ander op voor zijn/haar werk. zo blijft iedereen tevreden uiteraard op hetzelfde niveau
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijd studie (Pabo) starten naast parttime baan en gezin? Twijfelkont Opleiding kiezen en volgen 4 4 september 2013 13:32
Hoe vind ik een VASTE baan? Verwijderd account Alle andere carrièreonderwerpen 4 11 september 2008 12:54
Deeltijd studie naast voltijd baan? Esmarel Opleiding kiezen en volgen 2 4 januari 2008 10:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon