Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juni 2013, 22:08
internatonal internatonal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 juni 2013
Berichten: 2
internatonal is on a distinguished road
Exclamation Lerarenopleiding Geschiedenis of toch niet?

Ik heb mezelf al ingeschreven voor de lerarenopleiding Geschiedenis 2e graads voltijd die in september start. Ik wist al dat het vinden van een baan niet makkelijk zou zijn, maar ik hoor van steeds meer mensen dat het er echt geen werk in te vinden is. Weinig vacatures en veel afgestudeerde studenten....

Persoonlijk vind ik geschiedenis geweldig en om geschiedenis te geven aan scholieren lijkt me ook geweldig. Les geven vindt ik heel erg leuk. Het is dus echt een soort droombaan.

Nederlands ben ik ook wel geïnteresseerd maar uiteraard minder als in geschiedenis. De baankansen voor een 2de graads leraar Nederlands zijn echter wel een flink stuk hoger...

Op 123studiekeuze staat dat een leraar geschiedenis 2de graads 84% kans heeft op een baan na 1,5 jaar. Maar van andere mensen en op het internet staan andere geluiden...

Wat moet ik doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juni 2013, 10:50
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Volgens de Keuzegids Hoger Onderwijs hbo 2013 zijn de baankansen tot 2016 goed. Als het jouw droombaan is, zou ik zeggen: ga ervoor en houd dat enthousiasme vast, dan kom je er wel.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juni 2013, 12:58
AdJ AdJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2013
Berichten: 12
AdJ is on a distinguished road
Standaard

Ik ben aan het afstuderen als docent Nederlands (en heb vanmiddag mijn eerste échte sollicitatiegesprek!), maar loop nu nog mijn LIO-stage.
Een van mijn afstudeercollega's heeft ook de lerarenopleiding geschiedenis bijna achter de rug en geeft hetzelfde aan.
Er zijn weinig vacatures en ze reageert nu maar op enigszins relevante vacatures.
Burgerschap, maatschappijleer, dat soort vakken.
Nederlands is nog wel redelijk wat vraag, maar hoe dat er over 4 jaar uitziet? You never know.

Maar wat ook al tegen je gezegd is; Als lesgeven en geschiedenis je droom en passie is, zéker doen!
Je leert onwijs veel bij de lerarenopleiding, dat raad ik je wel aan hoor!
En dan zie je over 4 jaar wel weer. Wie weet kun je bij een stage of je LIO blijven, dat hoor je erg veel.
Succes met je keuze!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juni 2013, 03:06
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Heb toevallig een paar maanden geleden hetzelfde gehoord van iemand die les gaf op een docentopleiding Geschiedenis. De kans op een baan is de komende jaren ronduit beroerd volgens hem.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 juni 2013, 10:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zoek momenteel een baan als docent maatschappijleer. Samen met geschiedenis vormt maatschappijleer een vak met een overschot aan docenten. Ik denk dat het belangrijk is om jezelf af te vragen wat je belangrijker vindt: werken in het onderwijs of werk gerelateerd aan geschiedenis.
Als werken in het onderwijs het voornaamste is, is het wellicht verstandiger om een andere lerarenopleiding te doen (bijvoorbeeld Nederlands). Je kan jezelf dan altijd nog bij laten scholen als geschiedenisleraar. Daarnaast blijkt het vaak zo te zijn dat als je eenmaal op een school werkt, je vaak ook voor andere vakken ingezet kan worden, ook als je daar geen bevoegdheid voor hebt (maatschappijleer wordt bijvoorbeeld ook vaak door geschiedenisdocenten gegeven). Maar het belangrijkste is: zorg dat je een school binnenkomt. Als geschiedenisdocent zal dat heel lastig worden wegens het overschot aan docenten en de weinige, kleine, vacatures.

Als werk gerelateerd aan geschiedenis het belangrijkste is, kan je natuurlijk gewoon de opleiding doen. Ik denk dat het dan wel verstandig is dat je tijdens je studie zoveel mogelijk competenties opdoet die jou als geschiedenisdocent onderscheiden van de rest. En het is verstandig om alvast een groot netwerk op te bouwen: benader verschillende scholen om een dagje mee te mogen lopen (naast je stage) zodat als er een vacature ontstaat het waarschijnlijker is dat ze je voor gesprek uitnodigen (mits jij die school natuurlijk ook leuk vindt).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 juni 2013, 00:08
internatonal internatonal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 juni 2013
Berichten: 2
internatonal is on a distinguished road
Standaard

Ik ga gewoon de lerarenopleiding geschiedenis volgen.
Een leraar in een ander vak zie ik na nader inzien toch niet zitten en ik ben bang dat ik spijt ga krijgen van die keuze.

Ik ga gewoon mijn best doen en ik probeer een groot netwerk te realiseren. De eerste stap heb ik al genomen door via Linkedin met diverse ''oude'' leraren van mij en scholen te communiceren.

Ook weet je natuurlijk niet hoe het landschap er over 4 jaar uitziet.

Tevens denk ik dat je met een lerarenopleiding geschiedenis ook wel ergens anders een baan zou kunnen krijgen. Mischien wel niet van een hoog niveau, maar bij geen werk als leraar denk ik dat je toch ook wel bij een overheid of ergens terecht zou kunnen. Wie weet er meer van?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
geschiedenis, leraar, nederland, onderwijs, opleiding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ongelukkig op werk mikmak1 Loopbaanvragen 11 6 februari 2016 15:13
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Hbo lerarenopleiding Geschiedenis bevalt me niet, na 2 eerdere verkeerde keuzes Bas2 Opleiding kiezen en volgen 4 18 september 2012 11:54
Van baan wisselen.. Of toch niet? Dreetje Loopbaanvragen 3 6 januari 2012 21:25
Het zit me toch niet helemaal lekker Miss_Lizzle Sollicitatiebrief en cv 6 24 december 2011 18:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon