Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 januari 2009, 14:09
DarkAngel24 DarkAngel24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 14
DarkAngel24 is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Hallo allemaal,

Wanneer iemand zijn kritische blik zou willen richten op mijn brief zou dat fantastisch zijn! Ik heb zelf namelijk weinig sollicitatie ervaring (via de officiele weg dan )
Ik word geacht nu een brief te schrijven voor mijn master-afstudeerstage voor sept. dit jaar. Ik ga een master orthopedagogiek doen. De stage is op een school voor zeer moeilijk opvoedbare jongeren met gedragsproblematiek en leerproblematiek. Er is ook een klas voor jongeren met autisme. Het is een stage die twee werkvelden combineerd, en dat spreekt mij juist aan. Mijn valkuil is dat ik nogal lang van stof ben en het is elke weer een worsteling om 't op één pagina te krijgen. Vanuit mijn opleiding mag ik alleen times new roman gebruiken. Ik val nu net over 1 A4 heen. Verder denk ik dat de alinea's te groot zijn.
Tips van harte welkom!

Groetjes

----


naam van mij
staat
adres

plaats, 10 januari 2009

.
.
.
.

Betreft: Sollicitatie stageplaats orthopedagoog


Geachte heer/mevrouw,

Scholing, waar zouden wij zijn zonder? Ik wil nog veel meer leren. Graag wil ik daarom solliciteren naar de stageplaats voor de functie orthopedagoog, ingaande september 2009.

Mijn naam is ...., een 24-jarige studente bachelor Orthopedagogiek aan de Universiteit van .... Ik verwacht in juli dit jaar mijn bachelor af te ronden waarna ik in september zal starten met de master in het werkveld Jeugdzorg. Afgelopen zomer heb ik de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hogeschool van ... met goed gevolg afgesloten. Daar ik leergierig ben, meer uitdaging zoek en nog lang niet uitontwikkeld ben, besloot ik door te studeren. Tijdens mijn SPH heb ik ervaring opgedaan op een ZMLK school, met kinderen in de leeftijd van zes tot tien jaar met ontwikkelingsproblematiek, verstandelijke beperking en autisme. Mijn jaarstage heb ik gevolgd op een residentiële orthopedagogische behandelsetting voor jongeren van 15 tot 18 jaar die wegens problemen thuis of in het kind niet langer thuis kunnen wonen. De functie betrof die van groepsleider, waarbij ik de cliënten begeleidde/ behandelde en contact onderhield met de ouders en de school. Binnen het team lag de nadruk sterk op communicatie. Deze stage heb ik met een 8 afgesloten. Relevante theoretische ervaring betreffen de minor ‘Forensische psychiatrie en justitiële jeugdzorg’ en mijn afstudeerscriptie over blowen welke ik binnen mijn jaarstage instelling heb uitgevoerd. Naar verwachting zal mijn universitaire bachelor-afstudeerthesis gaan over identiteit en angst bij adolescenten.

Tijdens mijn jaarstage viel mij op dat van deze veel jongeren door een combinatie van factoren vastlopen op school. Wanneer er veel in het leven van een jongere mis gaat, is scholing de link naar een plaats in de maatschappij. Ik ben opzoek naar een veelzijdige stage die de link legt tussen leerlingenzorg en jeugdzorg. Deze functie spreekt mij aan omdat het mij de gelegenheid geeft om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van diagnostiek, observaties, oudercontact en coördineren. Ik ben een echte regelneef en in mijn vorige stages heb ik dit gemist. De problematiek is zeer uiteenlopend en dit sluit aan bij mijn interesses en mijn wens om mij breed te ontwikkelen. Uw visie van vraaggericht werken sluit aan bij mijn beroepsvisie. Ik vind het belangrijk om te kijken naar de competenties van een jongere en van daaruit de jongere te ondersteuningen in zijn ontwikkeling. Ik houd van aanpakken, ben een doorzetter, en ben mij bewust van mijn sterke en ontwikkelingskanten. Gezien mijn praktijk- en theoretische ervaring met de doelgroep verwacht ik goed inzicht te hebben in de doelgroep en een brug kan slaan tussen uitvoerend en aansturende werkzaamheden.

Graag wil ik mijn brief verder motiveren in een gesprek.


Hoogachtend,


...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2009, 14:16
DarkAngel24 DarkAngel24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 14
DarkAngel24 is on a distinguished road
Standaard Re: soll brief stage orthopedagoog

Hallo allemaal,
wat maakt dat niemand tips heeft? Is hij zo lang dat jullie bij voorbaat al denken: pfffff... ?

Ik zal zeer dankbaar zijn met feedback!

Groetjes
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 januari 2009, 17:41
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: soll brief stage orthopedagoog

Ik vind het een vermoeiend verhaal maar dat komt misschien door de context.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 januari 2009, 19:35
DarkAngel24 DarkAngel24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 14
DarkAngel24 is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Bedankt Henk, wat kan ik doen om 't minder vermoeiend te maken?

Groetjes DA
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 januari 2009, 21:04
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Hoi DarkAngel24,

Goed verhaal..... voor een gesprek .

Na de zin: "Mijn naam is ...., een 24-jarige studente bachelor Orthopedagogiek aan de Universiteit van .... Ik verwacht in juli dit jaar mijn bachelor af te ronden waarna ik in september zal starten met de master in het werkveld Jeugdzorg." zou je de rest van de alinea weg kunnen laten. De vorige stages kunnen met een korte toelichting in je cv. In een gesprek kun je dit dan verder toelichten en vertellen wat je in deze alina en een gedeelte van de volgende alinea beschrijft.

Verdergaan met b.v.: "Ik ben opzoek naar een veelzijdige stage die de link legt tussen leerlingenzorg en jeugdzorg. Deze functie spreekt mij aan omdat het mij de gelegenheid geeft om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van diagnostiek, observaties, oudercontact en coördineren." en vervolgen met kort omschrijven waarom je denkt dit bij deze organisatie te vinden.

En dan als laatste je afsluiter "Graag wil ik mijn brief verder motiveren in een gesprek."

Je brief wordt dan minstens de helft korter en samen met je cv (inclusief profielbeschrijving en korte omschrijving van je vorige stages) kan het dan prima jouw essentie weergeven.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 januari 2009, 22:35
brekkie brekkie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 januari 2009
Berichten: 1
brekkie is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkAngel24 Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Wanneer iemand zijn kritische blik zou willen richten op mijn brief zou dat fantastisch zijn! Ik heb zelf namelijk weinig sollicitatie ervaring (via de officiele weg dan )
Ik word geacht nu een brief te schrijven voor mijn master-afstudeerstage voor sept. dit jaar. Ik ga een master orthopedagogiek doen. De stage is op een school voor zeer moeilijk opvoedbare jongeren met gedragsproblematiek en leerproblematiek. Er is ook een klas voor jongeren met autisme. Het is een stage die twee werkvelden combineerd, en dat spreekt mij juist aan. Mijn valkuil is dat ik nogal lang van stof ben en het is elke weer een worsteling om 't op één pagina te krijgen. Vanuit mijn opleiding mag ik alleen times new roman gebruiken. Ik val nu net over 1 A4 heen. Verder denk ik dat de alinea's te groot zijn.
Tips van harte welkom!

Groetjes

----


naam van mij
staat
adres

plaats, 10 januari 2009

.
.
.
.

Betreft: Sollicitatie stageplaats orthopedagoog


Geachte heer/mevrouw,

Scholing, waar zouden wij zijn zonder? Ik wil nog veel meer leren. Graag wil ik daarom solliciteren naar de stageplaats voor de functie orthopedagoog, ingaande september 2009.

Mijn naam is ...., een 24-jarige studente bachelor Orthopedagogiek aan de Universiteit van .... (Ik verwacht) in juli van dit jaar verwacht mijn bachelor af te ronden waarna ik in september zal starten met de master in het werkveld Jeugdzorg. (Afgelopen zomer heb ik de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hogeschool van ... met goed gevolg afgesloten.) Daar ik leergierig ben, meer uitdaging zoek en nog lang niet uitontwikkeld ben, besloot ik door te studeren. Tijdens mijn SPH heb ik ervaring opgedaan op een ZMLK school, met kinderen in de leeftijd van zes tot tien jaar met ontwikkelingsproblematiek, verstandelijke beperking en autisme. Mijn jaarstage heb ik gevolgd op een residentiële orthopedagogische behandelsetting voor jongeren van 15 tot 18 jaar die wegens problemen thuis of in het kind niet langer thuis kunnen wonen. De functie betrof die van groepsleider, waarbij ik de cliënten begeleidde/ behandelde en contact onderhield met de ouders en de school. Binnen het team lag de nadruk sterk op communicatie (hoe ging je daar mee om). (Deze stage heb ik met een 8 afgesloten, in Cv vermelden). Relevante theoretische ervaring betreffen de minor ‘Forensische psychiatrie en justitiële jeugdzorg’ en mijn afstudeerscriptie over blowen welke ik binnen mijn jaarstage instelling heb uitgevoerd. (Naar verwachting) zal mijn universitaire bachelor-afstudeerthesis gaan over identiteit en angst bij adolescenten.

Tijdens mijn jaarstage viel mij op dat van deze veel jongeren door een combinatie van factoren vastlopen op school. Wanneer er veel in het leven van een jongere mis gaat, is scholing de link naar een plaats in de maatschappij. Ik ben opzoek naar een veelzijdige stage die de link legt tussen leerlingenzorg en jeugdzorg. Deze functie spreekt mij aan omdat het mij de gelegenheid geeft om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van diagnostiek, observaties, oudercontact en coördineren. (Ik ben een echte regelneef (zie verder bij doorzetter ......en in mijn vorige stages heb ik dit gemist.) (De problematiek is zeer uiteenlopend en dit sluit aan bij mijn interesses en mijn wens om mij breed te ontwikkelen. dubbelop) Uw visie van vraaggericht werken sluit aan bij mijn beroepsvisie. Ik vind het (namelijk) belangrijk om te kijken naar de competenties van een jongere en van daaruit de jongere te ondersteuningen in zijn ontwikkeling. Ik houd van aanpakken, ben een doorzetter, en ben mij bewust van mijn sterke en ontwikkelingskanten. Gezien mijn praktijk- en theoretische ervaring met de doelgroep verwacht ik goed inzicht te hebben in de doelgroep en een brug kan slaan tussen uitvoerend en aansturende werkzaamheden.

Graag wil ik mijn brief verder motiveren in een gesprek.


Hoogachtend,


...

Een aantal zinnen tussen haakjes gezet omdat ze dubbel lijken of zoals regelneef mij niet sympathiek overkomt (maar wie ben ik?)

Succes met de sollicitatie
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 januari 2009, 11:58
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

PS: wat is dat eigenlijk voor een onzin dat je alleen maar Times New Roman mag gebruiken?
Kijk, dat ze "huppelachtige" lettertypes zoals Comic Sanc afraden, dat kan ik alleen maar toejuigen. Maar Times New Roman is eigenlijk ook niet zo'n verstandige keuze omdat het vaak rommelig oogt.
Verdana, Trebuchet, Arial (11pts), Century Gothic bijvoorbeeld, zijn veel strakker, moderner en ook heel zakelijk.

Hoe je het ook wendt of keert, een lettertype moet je eigen persoonlijke keuze zijn en niet de persoonlijke voor- of afkeer van een docent....

Doe de brief en je CV in ieder geval wel in hetzelfde lettertype, is een klein detail maar staat wel zo verzorgd...
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 januari 2009, 12:17
DarkAngel24 DarkAngel24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 14
DarkAngel24 is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Super bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik al heel wat mee. Ik twijfel alleen nog over mijn openingszin. Ik ben altijd geneigd voor de veilige weg te gaan en te beginnen met het gebruikelijke 'Middels deze brief wil ik graag solliciteren naar..."

Wat vinden jullie van de zin die er nu staat? Is 't pakkend of te cliché?

Groetjes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 januari 2009, 13:07
DarkAngel24 DarkAngel24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 14
DarkAngel24 is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Hallo! Vanuit de tips heb ik getracht een nieuwe versie te schrijven. Ik zou het op prijs stellen als ik hier nog feedback op kan krijgen! Ik vraag mij af of ik niet de alinea's 'relevante ervaring' en 'tijdens mijn jaarstage' moet omdraaien.
Ik zou tevens nog ergens deze zin willen plaatsen, maar ik weet niet waar: 'Tijdens het orriënteren naar een stageplaats sprong sprong de omschrijving van uw instelling er direct uit.'

Ik kijk uit naar jullie mening!

Bedankt,

Groetjes



Betreft: Sollicitatie stageplaats orthopedagoog


Geachte heer/mevrouw,

Scholing, waar zouden wij zijn zonder? Ik wil nog veel meer leren. Graag wil ik daarom solliciteren naar de stageplaats voor de functie orthopedagoog, ingaande september 2009. De stage dient minimaal 630 uur te omvatten.

Mijn naam is ...., een 24-jarige studente bachelor-3 Orthopedagogiek aan de Universiteit van ... . In juli dit jaar verwacht ik mijn bachelor af te ronden waarna ik in september zal starten met de master van het werkveld Jeugdzorg.

Relevante ervaring betreft een stage op een ZMLK school en mijn jaarstage op een residentiële orthopedagogische behandelsetting voor jongeren. De jeugdzorg heeft mij altijd al aangesproken. Vandaar ook mijn keuze voor de minor ‘Forensische psychiatrie en justitiële jeugdzorg’ en mijn afstudeerscriptie over blowen welke ik binnen mijn jaarstage instelling heb uitgevoerd. Mijn universitaire bachelor afstudeerthesis gaat over identiteit en angst bij adolescenten.

Tijdens mijn jaarstage viel mij op dat veel jongeren door een combinatie van factoren vastlopen op school. Ik ben opzoek naar een veelzijdige stage die de link legt tussen leerlingenzorg en jeugdzorg. Deze functie spreekt mij aan omdat het mij de gelegenheid geeft om ervaring op te doen in het schoolwezen en om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van diagnostiek, observaties, oudercontact en coördineren. Graag wil ik mijzelf ook ontwikkelen in het geven van trainingen.

Uw visie van vraaggericht werken sluit aan bij mijn beroepsvisie. Ik vind het belangrijk om te kijken naar de competenties van een jongere en van daaruit de jongere te ondersteuningen in zijn ontwikkeling. Ik houd van aanpakken, ben een doorzetter, heb brede interesses en ik ben niet bang voor tegenslagen. Tevens ben ik mij bewust van mijn sterke en ontwikkelingskanten. Gezien mijn theoretische en praktijkervaring verwacht ik goed inzicht te hebben in de doelgroep en een brug te kunnen slaan tussen uitvoerende en aansturende werkzaamheden.

Ik verheug mij erop om mijn motivatie verder toe te lichten in een gesprek. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,


...

Bijlage: curriculum vitae
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 januari 2009, 15:16
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief stage orthopedagoog

Je opening vind ik leuk, hiermee val je meteen met de deur in huis met dat je enthousiast bent over de stage en leergierig bent. Bij deze nog enkele aanpassingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkAngel24 Bekijk bericht
Scholing, waar zouden wij zijn zonder? Ik wil nog veel meer leren. Graag wil ik daarom solliciteren naar de stageplaats voor de functie orthopedagoog, ingaande september 2009. De stage dient minimaal 630 uur te omvatten. Mijn naam is ...., een 24-jarige studente bachelor-3 Orthopedagogiek aan de Universiteit van ... . In juli dit jaar verwacht ik mijn bachelor af te ronden waarna ik in september zal starten met de master van het werkveld Jeugdzorg. (2 alina's samengevoegd)

Relevante ervaring betreft een stage op een ZMLK school en mijn jaarstage op een residentiële orthopedagogische behandelsetting voor jongeren. (kan in je cv) De jeugdzorg heeft mij altijd al aangesproken.Vandaar ook mijn keuze voor de minor ‘Forensische psychiatrie en justitiële jeugdzorg’ en mijn afstudeerscriptie over blowen welke ik binnen mijn jaarstage instelling heb uitgevoerd. (kan in je cv) en vervangen door Bij het or (1 x r) iënteren naar een stageplaats sprong de omschrijving van uw instelling er direct uit. Mijn universitaire bachelor afstudeerthesis gaat over identiteit en angst bij adolescenten. Tijdens mijn jaarstage viel mij op dat veel jongeren door een combinatie van factoren vastlopen op school. Ik ben opzoek naar een veelzijdige stage die de link legt tussen leerlingenzorg en jeugdzorg. Deze functie spreekt mij aan omdat het mij de gelegenheid geeft om ervaring op te doen in het schoolwezen en om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van diagnostiek, observaties, oudercontact en coördineren. Graag wil ik mijzelf ook ontwikkelen in het geven van trainingen.

Uw visie van vraaggericht werken sluit aan bij mijn beroepsvisie. Ik vind het belangrijk om te kijken naar de competenties van een jongere en van daaruit de jongere te ondersteuningen in zijn ontwikkeling. Ik houd van aanpakken, ben een doorzetter, heb brede interesses en ik ben niet bang voor tegenslagen. Tevens ben ik mij bewust van mijn sterke en ontwikkelingskanten. Gezien mijn theoretische en praktijkervaring verwacht ik goed inzicht te hebben in de doelgroep en een brug te kunnen slaan tussen uitvoerende en aansturende werkzaamheden.

Ik verheug mij erop om mijn motivatie verder toe te lichten in een gesprek. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,
Wat in je cv kan is een aanvulling op je brief en vice versa waar zij het totaalplaatje wel uithalen. Verder ben ik het eens met Making Sense en zou even vragen waarom je geen ander (modern) lettertype mag gebruiken.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief stageplek kinderopvang, graag commentaar senita Sollicitatiebrief en cv 8 18 maart 2012 15:41
Sollicitatiebrief stage Andres Sollicitatiebrief en cv 4 5 mei 2009 17:53
Voorbeeld sollicitatiebrief gevraagd voor stage bij een bank bussiness_girl Sollicitatiebrief en cv 1 9 oktober 2007 18:45
Sollicitatiebrief voor stage CWI saartje Sollicitatiebrief en cv 5 10 januari 2007 18:34
3de poging, sollicitatiebrief gemeente voor stage saartje Sollicitatiebrief en cv 2 20 juni 2006 12:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon