Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 augustus 2011, 08:48
tiger tiger is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juni 2011
Berichten: 2
tiger is on a distinguished road
Standaard Hekel aan studeren, maar toch verder naar HBO?

Ik heb een technische MBO opleiding gedaan en ben nu al een paar jaar aan het werk. M'n baan bevalt echter niet zo en zoek iets anders, daarbij zit ik te denken om verder te gaan met HBO omdat ik dan simpelweg meer mogelijkheden heb en de banen die ik dan kan krijgen spreken mij ook aan.
Ik heb echter een hekel aan studeren (uiteraard, zoals zoveel mensen) maar ben ook niet echt gemotiveerd. Het is niet niks om weer aan een vier jarige studie te beginnen dus ik denk wel dat ik gemotiveerd moet zijn om mezelf er doorheen te kunnen worstelen.
Kortom, ik zie de voordelen van doorstuderen, maar ik twijfel heel erg sterk of ik het wel kan opbrengen, vooral doordat ik dat studeren gewoonweg niet echt zie zitten en het zeker naast een baan veel tijd en gaat kosten.
Ik geef niet snel iets om omdat ik er 'geen zin in' heb, maar ik wil ook niet zomaar beginnen terwijl ik uiteindelijk niet gemotiveerd genoeg blijk te zijn om het af te kunnen maken.
Wat is nou een verstandig omslagpunt om te besluiten de studie wel of niet te gaan doen ?
Ik kom er niet meer uit, ik hoop dat jullie een nuttig advies hebben wat mij tot nieuwe inzichten kan brengen, want nu blijf ik te veel twijfelen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2011, 09:58
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het verschil tussen voltijd mbo en dan deeltijd hbo heel groot in de zin van hoe er gewerkt/geleerd en samengewerkt wordt. De mentaliteit van hbo deeltijdstudenten is heel anders omdat vaak werkgevers meehelpen aan de opleiding. Dit zorgt ervoor dat de mentaliteit van studenten gewoon anders is. Ook heb je een veel duidelijker doel omdat je weet dat met de voltooiing van de opleiding je betere kansen hebt bij je werkgever of op de arbeidsmarkt.

Waar je mee moet beginnen is kijken na welke opleidingen je aanspreken en hoe je dit zou kunnen combineren met je huidige werk. Vanaf het tweede jaar moet je vaak een baan hebben in het vakgebied van de hbo-opleiding dus dat is iets waar je ook naar moet kijken. Maar vaak hebben de scholen wel goede netwerken waarbij je misschien op die manier ook een baan kunt krijgen.
Ook kun je altijd na een jaar weer stoppen met de opleiding als het je echt niet bevalt. Er zit altijd wel kennis in de opleiding die je kunt gebruiken in het dagelijkse leven, dus in dat opzicht is leren nooit geen weggegooid geld na mijn mening.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO wel/niet twijfels... Karma Opleiding kiezen en volgen 9 28 november 2011 22:41
Motivatieprobleem; Welke hbo-opleiding? Duaal studeren? vinsf Opleiding kiezen en volgen 3 23 augustus 2011 15:47
Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO Floor Opleiding kiezen en volgen 5 29 juli 2011 22:24
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon