Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 maart 2014, 16:37
PatrickW PatrickW is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 maart 2014
Berichten: 1
PatrickW is on a distinguished road
Standaard Ontslag tijdens proeftijd; valse beweringen.

Hallo allemaal,

Zojuist belde mijn vriendin mij op dat ze per direct op straat was gezet. Ze is pas begonnen bij haar werkgever, een banketbakker, en zat nog in haar proeftijd. Ze is aangenomen voor de functie verkoopmedewerker met de functie omschrijving: winkel netjes houden, klanten helpen en bestellingen inpakken. Ze zou na een maand inwerken wisselend aan de slag gaan in verschillende vestigingen.

Vandaag heeft ze te horen gekregen dat de baas het niet in haar ziet zitten omdat ze volgens de baas niet de competenties heeft om zelfstandig een winkel te runnen, of in andere filialen aan de slag te gaan.

Nu vind ik dus dat ze onterecht is ontslagen aangezien deze competentie helemaal niet in de functie omschrijving staat, dus mag de werkgever haar daar niet op beoordelen en al helemaal niet om ontslaan. Ook heeft ze nog geen maand te tijd gehad om ingewerkt te worden en de winkel onder de knie te krijgen, ze heeft in totaal zeven dagen gewerkt verspreid over meerdere weken.

Wat nu? Kunnen we hier iets mee?

Alvast bedankt1
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 maart 2014, 18:09
Jappa Jappa is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2014
Berichten: 26
Jappa is on a distinguished road
Standaard

De werkgever en de werknemer kunnen in hun overeenkomst een proeftijd opnemen. Gedurende deze periode kan zowel de werkgever als de werknemer de arbeidsovereenkomst onmiddellijk/per direct opzeggen (zie artikel 7:676 lid 1 BW). In principe kan dat op grond van iedere reden, behalve als deze reden discriminatoir is (je vriendin is ontslagen omdat haar werkgever er bijvoorbeeld achter is gekomen dat ze 'uit het buitenland' komt). Het is wel vreemd dat de werkgever haar ontslaat omdat ze een bepaalde taak (die niet in haar takenpakket was opgenomen) misschien niet kan uitvoeren.

Wellicht valt er nog met de werkgever te praten. Je kunt de argumenten die je in de openingspost gebruikte daarbij aandragen. Wettelijk gezien doet de werkgever niets fout...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2014, 11:55
Bor Komorovski Bor Komorovski is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2014
Berichten: 11
Bor Komorovski is on a distinguished road
Standaard

Het wordt zo vaak gezegd: in je proeftijd ben je vogelvrij. De werkgever hoeft geen enkele reden op te geven en kan je direct ontslaan.

Dat discriminatieverhaal is mooi maar daar kan je in praktijk niks mee. Stel ik ontsla iemand omdat hij homo blijkt te zijn, dan geef ik gewoon geen reden op of hou een zwetsverhaal over niet in het team passen. Hoe zou hij kunnen bewijzen dat het ontslag discriminatoir was? Een vriend van me neemt zelfs principieel geen vrouwen aan omdat zwangerschap zoveel gedoe geeft, is ook niet toegestaan, maar niemand kan bewijzen dat hij iemand niet aanneemt omdat ze vrouw is. Het staat mooi in de wet en moet daar ook staan om duidelijk te maken dat het niet acceptabel is, maar de praktische waarde is nihil. Op leeftijd, nationaliteit, geaardheid en geslacht wordt nog volop gediscrimineerd.

Het enige wat je kan is uitleg vragen. Verder kan je niks bereiken, hij gaat je vriendin zeker niet aannemen en al zou hij dat wel doen dan is de verhouding verstoord. Ik zou zeggen: kijk wat er misging en probeer ervan te leren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ontslag nemen tijdens ziekte als ik een andere baan vind? Billie27 Je rechten en plichten als werknemer 3 15 mei 2013 20:02
Ontslag genomen in proeftijd: recht op uitkering? Suuzz Je rechten en plichten als werknemer 4 12 maart 2011 13:21
Zelf ontslag nemen tijdens half jaar contract Alexandra Je rechten en plichten als werknemer 3 27 september 2010 14:54
ontslag nemen in proeftijd of contract niet tekenen? evaadam Je rechten en plichten als werknemer 1 21 november 2008 11:15
Ontslag genomen in proeftijd Yfke Loopbaanvragen 2 22 januari 2008 19:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon