Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 februari 2006, 20:31
scribent scribent is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2005
Berichten: 6
scribent is on a distinguished road
Standaard meningen gezocht van mbo->hbo studenten

Dag lezers,

Ik ben op zoek naar meningen van hbo-studenten (liefst afkomstig van het mbo), over de volgende onderwerpen:

-samenwerkend studeren op het hbo. Wat zijn de voordelen en nadelen? Bevalt het? Lopen medestudenten er de kantjes vanaf? Word je er zelf beter van?

-Gemotiveerd blijven. Hoe zorg je dat de studie past bij jou als persoon? Hoe kom je over dode punten heen? Wat waren de zwaarste momenten van het studietraject?

-Hoe betaal je je studie? Hoe heb je dat aangepakt? Heb je er spijt of verdien je zo'n lening makkelijk terug en raad je het iedereen aan?

-Doelen stellen en plannen. Hoe plan je je studiejaar? Maak je gebruik van een competentieprofiel ewn maak je op basis hiervan leerdoelen? Of vind je dit onzin?

Ik ga artikelen schrijven over deze onderwerpen voor Carrieretijger. Als je iets te vertellen hebt over een of enkele van deze onderwerpen, heel graag! Als je wilt, wordt je naam vermeld in het interview. Je mag ook anoniem blijven.

Als je interesse hebt, mail naar erik@radix-teksten.nl of bel naar 024-3731746 of 0644616147.

Groet,
Erik
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 maart 2006, 12:44
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: meningen gezocht van mbo->hbo studenten

Erik,

Ik wil een korte reactie geven op je bovenstaande vragen. Ik ben zelf 4e jaars hbo student en zet hieronder mijn ervaringen neer:

Samenwerkend studeren: Ik denk zeker dat die manier van studeren erg zinvol is. Het grote voordeel is dat je skills ontwikkelt die je met de studie zelf meestal niet ontwikkelt (hoe om te gaan met meelopers bijvoorbeeld). Een groot nadeel vind ik dat er vaak opdrachten in teamverband worden gegevend die daar helemaal niet geschikt voor zijn. Te vaak kan een opdracht in stukken geknipt worden, waarbij elk groepslid een deel voor zijn/haar rekening neemt. HEt werken in teamverband schiet zijn doel (elkaar aanvullen, ontwikkelen van extra competenties e.d.) daardoor voorbij. Als een opdracht wel geschikt is als groepsopdracht, vind ik dat wel zinvol.

Gemotiveerd blijven: Ik zelf wist al heel vroeg welke studie ik wilde gaan doen. Weten wat je sterke kanten zijn en waar je interesses liggen is daarbij heel belangrijk. In het eerste opleidingsjaar stopten de helft van mijn klasgenoten, omdat ze de verkeerde opleiding gekozen hadden. Wat overbleef was een groep redelijk gemotiveerde studenten. Op momenten dat ik er niet veel zin meer in had, ging ik op zoek naar carričremogelijkheden voor na mijn studie. Dat geeft echt een enorme inpuls aan je motivatie om verder te gaan met je opleiding. Het zwaarst voor mij was het tweede jaar, omdat ik daar nog geen stage in het vooruitzicht had (pas in de tweede helft van het 3e jaar).

betalen studie: Ik heb een lening afgesloten voor het bekostigen van mijn studie. Ik maak me door goede werkvooruitzichten geen zorgen over het terugbetalen. Ik kan het lenen van geld aanraden als je de vrije tijd die je daardoor krijgt (een bijbaant is dan niet nodig), gebruikt om jezelf verder te ontwikkelen. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn studietijd een onderneming gehad. Dat staat enorm goed op je CV. Het geleende geld is daardoor zo terugverdiend.

Doelen stellen en plannen: Heb ik veel te weinig gedaan. Het plannen van opdrachten en toetsen is erg belangrijk om niet overvallen te worden door de enorme hoeveelheid werk die er in kan zitten. Aan de hand van het aantal studie-uren kan een redelijk goede planning gemaakt worden voor de vakken.
Met leerdoelen heb ik zelf niks gedaan. Ik zie het nut er ook niet van in.

Zomaar wat punten. Ik hoop dat je daar iets mee kan.


mvgr,
Albert
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 maart 2006, 13:10
scribent scribent is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2005
Berichten: 6
scribent is on a distinguished road
Standaard Re: meningen gezocht van mbo->hbo studenten

Dag Albert,

Dat zijn interessante opmerkingen, daar kan ik zeker wat mee!

Kun je me misschien nog even mailen? Zo ben ik benieuwd welke studie je doet - dit in verband met het citeren (alleen 'Albert is 4e jaars' is zo kaal).

Ook ben ik benieuwd of andere lezers vergelijkbare ervaringen hebben?

groet en bedankt,

Erik Weijers (erik@radix-teksten.nl)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Academie voor Kunst en Vormgeving, door de ogen van een oud-student forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 8 september 2005 15:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon