Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2009, 15:50
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Compleet overnieuw beginnen

Hallo,

Dit is typisch zo'n vraag waar niemand iets mee kan aangezien ik het toch zelf zal moeten oplossen, maar ik hoop dat het mij al helpt om het in ieder geval eens kwijt te kunnen.

Toen ik 17 was heb ik besloten dat ik in de museumwereld wilde werken. Ben toen begonnen aan hbo museologie en uiteindelijk geëindingd met een universitaire masteropleiding Cultureel Erfgoed. Inmiddels ben ik enige jaren werkzaam in de museumsector. Hiermee heb ik erg veel geluk gehad, veel mensen komen zo makkelijk niet binnen. Mijn gemiddelde baan duurt echter 10 maanden en ik ben zeer vaste klant bij het uwv.

Inmiddels ben ik er wel uit waarom ze mij niet houden willen: ik ben gewoon slecht in leidinggeven, ben niet dol op contacten en gewoon niet zo goed met mensen. Ik vind het erg leuk om zelf exposities in te richten maar aansturen van anderen vind ik dus een ramp, dus ik ben ook gewoon niet goed met personeel en leidinggeven. Helaas hoort dit er dus altijd wel bij: musea zijn kleine organisaties en de vaste medewerkers krijgen vrijwel altijd de verantwoordelijkheid over vele vrijwilligers en (gesubsidieerde) medewerkers.

Een paar maanden geleden had ik weer zo'n rampzalig functioneringsgesprek waarna ik onmiddellijk zelf ontslag heb genomen. Inmiddels terug in de WW dus, met een inkomen van ongeveer bijstandsniveau (met een museumsalaris kom je amper boven dit niveau uit). Ik heb tot nu toe best wel enige plezier in mijn werk gehad maar wil niet weer op dit soort functies gaan solliciteren. Ik wil werk gaan doen wat ik kan, waar ik goed in ben, wat ik kan volhouden, dus waarbij ik geen vrijwilligers of ander personeel hoef aan te sturen.

Maar ja, je kunt toch eigenlijk alleen solliciteren op iets waarvoor je de juiste opleiding en werkervaring hebt? Anders kom je gewoon niet binnen.. Gezien mijn financiële positie verwacht ik binnenkort een trip naar het uitzendbureau, veel tijd voor stages heb ik dus niet en geld voor een opleiding al helemaal niet. Plus voor een deeltijd opleiding moet je een relevante baan hebben anders wordt het de LOI.

Mijn idee tot nu toe: het gedeelte van mijn werk dat ik goed deed was teksten en persberichten schrijven, hierover heb ik veel complimenten gehad. Dus misschien is het vak communicatie/ PR iets voor mij. Bovendien bestaat dit werk ook wel in de culturele sector en komt er weinig leidinggeven bij kijken. Maar is communicatie niet een slecht vak voor iemand die voortdurend wordt beschuldigd van het hebben van slechte communicatieve eigenschappen? Alleen lijkt deze stap mij het makkelijkst te realiseren: een cursus NIMA communicatie is voor iedereen toegankelijk, plus vanwege mijn geldnood kan ik zelfs alleen een NIMA examen kopen en de boeken uit de bieb halen. Ik ben alleen nu al bang dat ik dit werk ook in de praktijk ga verpesten.

Om heel eerlijk te zijn heb ik er gewoon helemaal geen zin meer in. Werkloos zijn vind ik heerlijk, eindelijk weer eens een borreltje drinken bij mijn vrienden ipv altijd maar aan het werk voor een salaris van niets en dan nog gezeur van de baas ook. Die hele carričre kan mij inmiddels zo'n beetje gestolen worden. Misschien is het wel een optie om gewoon een "stom" baantje te nemen en lekker wat geld te verdienen om eens op vakantie te kunnen. Alleen probeer dan nog meer eens terug te komen op het juiste pad.. Hoe dan ook zie ik niet waar ik nog het geld en tijd vandaan moet halen voor een omscholing, ik loop al tegen de 30..

Sorry voor het enorm lange verhaal..
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 januari 2009, 16:59
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Compleet overnieuw beginnen

In jouw positie is het helemaal niet zo'n raar idee om "een stom baantje" te nemen. Het is beter om in beweging te blijven dan al te lang in werkloosheid te hangen. Tijdens de uitoefening van "een stom baantje" kun je nieuwe plannen smeden en die laten rijpen. Neem daar rustig een paar maanden voor.

Verder hoop ik dat je in staat zult zijn om jouw eigenwaarde weer op te vijzelen. Leidinggeven is een vak apart en zeker vrijwilligers en gesubsidieerde krachten zijn een moeilijke doelgroep. Hoe vaak ben jij zelf een echt goede leidinggevende tegengekomen? Ik maar een of twee keer. Wanneer jij daar niet goed in bent, wil niet zeggen dat je automatisch ongeschikt bent voor alle contact met mensen.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 januari 2009, 17:45
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Compleet overnieuw beginnen

Hallo Claudia1980,

Tjonge, al 30....., dat wordt een lange zit tot aan je pensioen

Je bent misschien niet geschikt als leidinggevende en vindt het ook niet leuk, wat je zelf aangeeft. Jouw leidinggevende heeft daar kennelijk geen sturing aan kunnen geven door dit op een andere manier te benaderen en zo samen te kunnen kijken wat beter bij je zou passen. En goede leidinggevende zal ook oog hebben voor waar jij je kwaliteiten beter in zou kunnen zetten en daarbij verder kijken dan het eigen bedrijf of de organisatie. Dat werkt van twee kanten. Jij kunt zo je eigenwaarde behouden en wordt daarmee aan andere mogelijkheden geholpen en jouw werkgever creëert zo de mogelijkheid om zo veel mogelijk de juiste persoon op de juiste plaats in het eigen bedrijf in te kunnen zetten.

Communicatie/PR zou een prima vak voor je kunnen zijn binnen een team waarin jij geen leiding hoeft te geven. Dat is wat ik uit je schrijven opmaak en wat je zelf aangeeft.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 januari 2009, 13:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Compleet overnieuw beginnen

De meeste banen in communicatie/PR zijn adviserende functies waarin je veelvuldig overleg zal hebben met collega's en/of directie.
Daar komt bij dat PR breder is dan de meeste mensen denken. Kort gezegd behelst PR alle activiteiten die nodig zijn om stelselmatig goede relaties met de omgeving van je organisatie op te bouwen, dan wel uit te bouwen.
Een PR-functionaris wordt belast met het opzetten en uitvoeren van plannen om dat doel te bereiken. Daar komt dus meer bij kijken dan enkel het schrijven of redirigeren van teksten. Denk aan het genereren van publiciteit, organiseren van evenementen, lobbying, onderhoud met de pers etc etc.

Je ontkomt in een dergelijke functie dus niet aan regelmatig contact met anderen. Ook zul je geconfronteerd worden met leidinggevende taken bij bv het opzetten van een evenement. Iets wat vaak voorkomt bij culturele instellingen.

Wat betreft je "zwakke" punten, je geeft aan wat ze zijn. Je kan er dus wat aan doen. Er zijn genoeg mensen (managers van grote banken bijvoorbeeld :P) die pertinent weigeren hun zwakke punten onder ogen te zien. Het verbeteren van je zwakke punten geeft, ondanks dat het moeilijk is, enorme voldoening. Zie het als een kans ipv een barriere.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 januari 2009, 14:02
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Compleet overnieuw beginnen

Bedankt voor de tip, dat was eigenlijk iets waar ik ook al een beetje bang voor is. Eigenlijk ben ik best goed in contacten met mensen maar alleen zolang dit op "gelijkwaardig" niveau is, vandaar de misstappen bij het leidinggeven. Vrijwilligers zijn juist altijd dol op mij en kwamen ook iedere keer in opstand als ik weg moest, want zij laten nu eenmaal niet graag iemand de baas over ze spelen. Evenementen organiseren is me tot nu toe al een paar keer gelukt. Toch twijfel ik of het PR vak echt mijn ding is. Eigenlijk is PR het enige waar ik tot nu toe aantoonbare ervaring in heb omdat ik bv televisie interviews ed kan laten zien aan een potentiële nieuwe werkgever. Maar na het plaatsen van dit hele verhaal kwam ik eigenlijk zelf tot de conclusie dat misschien redactiewerk voor mij iets zou zijn. Maar ja, geen juiste opleiding, geen juiste ervaring.. probeer zoiets maar voor elkaar te krijgen!

Vorige week werd mij zowaar een baan aangeboden op het gebied van PR en marketing en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem gewoon heb afgewezen omdat ik bang ben dat het weer niets wordt. Terwijl het echt een aardige baan was geweest maar die stress en onzekerheid kan ik gewoon nog niet aan..

Nou ja, ook voor mij komt er wel een oplossing uiteindelijk hoor.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
jobswitch, opleiding, cursus

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waar te beginnen? Ferry Loopbaanvragen 2 8 januari 2009 11:50
latere leeftijd beginnen met hbo Bunnyman Loopbaanvragen 3 20 augustus 2008 11:47
Compleet vast Remco Opleiding kiezen en volgen 7 2 juli 2008 09:48
sollicitatie OK-assistent.. Hoe te beginnen? Deezjuh Sollicitatiebrief en cv 13 15 mei 2008 18:06
wil iemand aub hiernaar kijken zo snel mogelijk want ik wil beginnen met solliciteren jamila Sollicitatiebrief en cv 2 5 oktober 2005 22:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon