Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2016, 15:25
Anna.m Anna.m is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2016
Berichten: 1
Anna.m is on a distinguished road
Standaard Motivatiebrief toelating master forensische psychologie

Hoi,

Ik zou heel graag feedback willen op mijn motivatiebrief voor de master forensische psychologie.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Anna
-------------------------------------------------------------------------------
Geachte lezer,

Omdat ik heel enthousiast ben over de master Klinische Forensische Psychologie, stuur ik u hierbij mijn motivatie waarin ik u graag overtuig van mijn passie voor het vakgebied van een forensisch psycholoog.

Dit academische jaar verwacht ik mijn bachelor Psychologie af te ronden. Mijn interesse voor het vakgebied van de forensisch psycholoog en daarmee het verklaren van het gedrag van de mens wordt constant gevoed door nieuwe onderzoeken en resultaten. Zo heb ik colleges gevolgd van prof. Dr. Jan Hendriks waarin met name het onderwerp zedendelinquenten behandeld werd. Hierin kwam naar voren dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar vrouwelijke zedendelinquenten. Zoals u in mijn onderzoeksvoorstel kunt lezen, wil ik mij hier graag verder in verdiepen.

Voor mijn bacheloropleiding Psychologie merkte ik dat ik persoonlijke documentaires over bekende zedendelinquenten, zoals Benno L. ontzettend interessant vond. Gedurende mijn bacheloropleiding Psychologie werd mijn interesse voor dit vakgebied versterkt. Zo volgde ik de minor Kindermishandeling & verwaarlozing: een levensloopperspectief, waarin onder andere seksueel misbruik werd belicht. Zowel de gevolgen voor slachtoffers als de gevolgen voor de daders kwamen hierin naar voren. Tijdens het vak juridische aspecten van kindermishandeling werd de zaak van Robert M. belicht, waarin ook het pro Justitia rapport werd besproken inclusief de psychodiagnostiek. Het vak forensische pedagogiek en forensische psychologie van daders en slachtoffers van mishandeling bood onder andere extra inzicht in de belangrijkste dadertypologieën, de link tussen het delict en psychische stoornissen, diagnostiek, interventies en risicotaxatie. Daarnaast zal ik nog meer relevante kennis op doen bij het vak forensische psychiatrie dat ik vanaf april zal volgen.

Vanwege mijn versterkte interesse besloot ik me aan te melden als vrijwilliger bij COSA om mijn kennis in de praktijk te kunnen toepassen en ook uit de praktijk nieuwe kennis te kunnen verwerven. Ik heb hier twee trainingsdagen gevolgd, waarin aan de vrijwilligers werd geleerd hoe je het beste met ex-zedendelinquenten om kan gaan. We kregen informatie van een forensisch psycholoog over de behandeling die hij deed, we speelden rollenspellen om te leren hoe je een moeilijk gesprek aan moet gaan met je cliënt en er kwam een ex-zedendelinquent vertellen over zijn ervaringen rondom zijn daden en de straf die hij hierbij opgelegd kreeg. Ook heb ik een dag meegelopen bij GGZ Noord-Holland-Noord, forensische psychiatrie Heiloo. Ik sprak met verschillende cliënten die in TBS zaten en heb meegekeken met een forensisch psycholoog. Het was zeer interessant, uitdagend en leerzaam om bij het diagnostisch overleg te mogen zitten en behandelplannen met hen door te nemen.

Inmiddels ben ik vrijwilliger bij Humanitas voor het project Een Nieuwe Start. Hierbij ben ik naast gesprekspartner ook coach van een ex-gedetineerde en help ik bij verschillende hulpvragen over bijvoorbeeld een nieuwe woonruimte, een baan, schulden of sociaal netwerk. Belangrijk hierbij is om een nuchtere maar toch kritische blik te hebben en bovendien eerlijk, doortastend en geduldig te zijn.

Door mijn ervaringen met de forensische populatie en de kennis die ik heb verworven tijdens mijn bachelor Psychologie ben ik erg gemotiveerd om nog meer kennis op te doen met de master Klinische Forensische Psychologie en uiteindelijk in het forensische werkveld aan de slag te gaan. Ik houd van een uitdaging en draag graag mijn steentje bij aan de tegenstrijdigheid die er heerst binnen de maatschappij. Men keert (zeden)delinquenten namelijk vaak de rug dat leidt tot een bemoeilijkte re-integratie van ex-gedetineerden, maar men wilt bovendien dat er minder slachtoffers worden gemaakt. Dit punt spreekt me ontzettend aan en hier zou ik graag iets in willen betekenen. In de toekomst zou ik mijn kwaliteiten graag in willen zetten als forensisch psycholoog, zowel binnen het onderzoek als in de praktijk.

Ik wacht een reactie uwerzijds met belangstelling af.

Met vriendelijke groet,

Anna M.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2016, 14:19
Sellai Sellai is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2016
Berichten: 6
Sellai is on a distinguished road
Standaard

Hoi Anna,

Met je motivatie zit het wel goed volgens mij!

Wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid tekst en de lange zinnen die je gebruikt. De brief is voor een leek in ieder geval moeilijk om doorheen te komen. Nu is de brief niet bestemd voor leken dus misschien is dat wel helemaal niet erg, maar ten behoeve van de leesbaarheid zou ik de zinnen wat korter maken.

Je openingszin is: "Omdat ik heel enthousiast ben over de master Klinische Forensische Psychologie, stuur ik u hierbij mijn motivatie waarin ik u graag overtuig van mijn passie voor het vakgebied van een forensisch psycholoog." Ik vind het nooit zo mooi als een zin met 'omdat' begint, maar dat is misschien persoonlijke smaak. Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: "Ik ben erg enthousiast over de master Klinische Forensische Psychologie. Hierbij overtuig ik u dan ook graag van mijn passie voor het vakgebied van een forensisch psycholoog." Of je kunt het ook omdraaien: "Ik ben erg gepassioneerd over het vakgebied van een forensisch psycholoog. Ik overtuig u hierbij dan ook graag van mijn enthousiasme voor de master Klinische Forensische Psychologie."

"Ik houd van een uitdaging en draag graag mijn steentje bij aan de tegenstrijdigheid die er heerst binnen de maatschappij." Klopt deze zin wel? Je bedoelt volgens mij te zeggen dat je graag je steentje wilt bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat er heerst in de maatschappij. Misschien is het nog mooier om te zeggen dat je graag een bijdrage wilt leveren aan het doorbreken van het taboe. Verkleinwoorden moet je zoveel mogelijk vermijden, vind ik.

Nog een voorbeeld van een, in mijn ogen, te lange zin: "Vanwege mijn versterkte interesse besloot ik me aan te melden als vrijwilliger bij COSA om mijn kennis in de praktijk te kunnen toepassen en ook uit de praktijk nieuwe kennis te kunnen verwerven." Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: "Ik heb mij aangemeld als vrijwilliger bij COSA zodat ik mijn opgedane kennis in de praktijk kan brengen en nieuwe kennis uit de praktijk kan opdoen."

"Men keert (zeden)delinquenten namelijk vaak de rug toe dat leidt tot een bemoeilijkte re-integratie van ex-gedetineerden, maar men wilt bovendien dat er minder slachtoffers worden gemaakt."

Succes met je brief en ik hoop voor jou dat je wordt toegelaten tot de master!

Groet Selma
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ervaringen NTI Master in toegepaste psychologie Jeroenvh Opleiding kiezen en volgen 1 9 november 2015 12:14
Hulp bij motivatiebrief master! sipi12 Sollicitatiebrief en cv 1 23 april 2015 12:19
Master Klinische Psychologi na hbo Toegepaste Psychologie Murawand Opleiding kiezen en volgen 0 17 augustus 2013 13:25
Feedback gevraagd (Engelse motivatiebrief voor toelating master) siri21 Sollicitatiebrief en cv 2 5 februari 2011 14:17
Motivatiebrief Research Master Eva_H Sollicitatiebrief en cv 4 26 april 2010 21:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon