Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2006, 18:31
meester meester is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2006
Berichten: 1
meester is on a distinguished road
Post Sollicitatiebrief leraar lager onderwijs

Hier vinden jullie mijn sollicitatiebrief. Het is de eerste keer dat ik een poging doe om zo een brief op te stellen. Ik heb geprobeerd wat rekening te houden met de tips op dit forum, maar zou toch graag weten of deze brief goed genoeg is om naar enkele scholen te sturen.

(naam)
(straat) (woonplaats)

(naam directeur)
(functie)
(naam school)
(straat school) (plaats school)

(datum)

Sollicitatie

Geachte mevrouw (naam directeur),

Graag solliciteer ik naar een eventuele vrije betrekking van leraar lager onderwijs. Deze functie is mij op het lijf geschreven en in deze brief wil ik u vertellen waarom.

In juni behaal ik mijn diploma van Leraar Lager Onderwijs in de Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen. Tijdens mijn opleiding deed ik heel wat ervaringen op in verschillende scholen van verschillende netten. In de loop van de opleiding ging mijn interesse steeds meer uit naar het ervaringsgericht onderwijs. Na een twee weken durende stage in de Freinetschool De Appeltuin te Leuven wist ik zeker dat ik deze richting uit wilde. Vooral de inbreng en verantwoordelijkheid van de leerlingen spreken me erg aan, net zoals de aandacht die uitgaat naar het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen. Het is een onderwijsvorm waarin ik me zeer goed voel en ik hoop dan ook op een kans om jullie leerkrachtenteam te versterken.

Verder hecht ik veel belang aan een open klas- en schoolsfeer, waarin leerkrachten en leerlingen zichzelf kunnen zijn. Om die reden heb ik tijdens mijn laatste opleidingsjaar gekozen voor sociale vaardigheden als scriptieonderwerp. Ik heb tijdens mijn stages op verschillende manieren muzisch gewerkt aan sociale vaardigheden, zowel binnen muzische activiteiten als in andere lessen en activiteiten. Op die manier heb ik de bevestiging gekregen van het nut en het belang van de sociale vaardigheden bij kinderen en het effect van een tekort aan sociale vaardigheden in het leven van de kinderen, nu en in de toekomst.

Graag wil ik mijn motivatie en interesse verder toelichten in een persoonlijk onderhoud.



Met vriendelijke groeten,


(naam)


(handtekening)

Bijlage: Curriculum Vitae

Laatst gewijzigd door mariekevanoosterhout; 19 september 2006 om 12:20 Reden: Word-opmaak verwijderd
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 april 2006, 22:04
noscito noscito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 5
noscito is on a distinguished road
Standaard Re: doe ik het goed?

Ik vind het een goede brief, ik zal wel per school de brief aanpassen, dus wat spreekt aan aan hun school en waarom niet een andere school?

succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 mei 2006, 12:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: doe ik het goed?

Ik vind het ook een heel goede brief!

Als ik dan toch nog een klein puntje van kritiek mag geven, zou ik misschien er ook iets over je eigen vaardigheden of sterke punten in vermelden, in plaats van enkel je enthousiasme over de werkwijze van de school. (iets wat naar voren kwam uit je stages eventueel ofzo?)
Misschien in je 3e alinea daar iets over zeggen? De 2e alinea zou ik laten staan, vind ik erg goed!

Maar als je het zo laat is het ook goed hoor, veel succes nog met solliciteren!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 mei 2006, 14:27
nicky1983 nicky1983 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 99
nicky1983 is on a distinguished road
Standaard Re: doe ik het goed?

In juni behaal ik mijn diploma van Leraar Lager Onderwijs in de Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen. Tijdens mijn opleiding deed ik heel wat ervaringen op in verschillende scholen van verschillende netten. (netten? is dat hetzelfde als een netwerk? sorry, maar als het een sollicitatiebrief is voor in Nederland, denk ik dat daar een ander woord voor moet komen, of ik ken het woord gewoon niet) In de loop van de opleiding ging mijn interesse steeds meer uit naar het ervaringsgericht onderwijs. Na een twee weken durende stage in de Freinetschool De Appeltuin te Leuven wist ik zeker dat ik deze richting uit wilde. Vooral de inbreng en verantwoordelijkheid van de leerlingen spreken me erg aan, net zoals de aandacht die uitgaat naar het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen. Het is een onderwijsvorm waarin ik me zeer goed voel en ik hoop dan ook op een kans om jullie leerkrachtenteam te versterken.

Verder hecht ik veel belang aan een open klas- en schoolsfeer, waarin leerkrachten en leerlingen zichzelf kunnen zijn. Om die reden heb ik tijdens mijn laatste opleidingsjaar gekozen voor sociale vaardigheden als scriptieonderwerp. Ik heb tijdens mijn stages op verschillende manieren muzisch gewerkt aan sociale vaardigheden, zowel binnen muzische activiteiten als in andere lessen en activiteiten. Op die manier heb ik de bevestiging gekregen van het nut en het belang van de sociale vaardigheden bij kinderen en het effect van een tekort aan sociale vaardigheden in het leven van de kinderen, nu en in de toekomst.

Graag wil ik mijn motivatie en interesse verder toelichten in een persoonlijk onderhoud.

verder ziet de brief er goed uit, uit je visie komt duidelijk naar voren. Eventueel zou je nog kunnen vertellen middels welke vaardigheden jij deze visie tot nu toe in de praktijk hebt gebracht en/of gaat brengen.

groetjes Nicky

Laatst gewijzigd door mariekevanoosterhout; 20 september 2006 om 13:07 Reden: Word-opmaak verwijderd
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 september 2006, 16:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: doe ik het goed?

Even kort commentaar:

In juni behaal ik mijn diploma van Leraar Lager Onderwijs in de Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen.

Je behaalt het diploma 'Leraar Lager Onderwijs'. 'van' moet dus uit de zin.
Diploma's behaal je ook niet 'in' de lerarenopleiding, maar 'aan' de lerarenopleiding.

Tijdens mijn opleiding deed ik heel wat ervaringen op in verschillende scholen van verschillende netten.

Volgens mij doe je ervaring op en geen ervaringen. De verschillende ervaringen die je hebt opgedaan vormen de basis van de ervaring die je als leraar nodig hebt.

Het bedroeft mij dat een nieuwe leraar de Nederlandse taal niet genoeg machtig is om een goede sollicitatiebrief te schrijven.

Ik hoop je iets geholpen te hebben en wens je succes met je sollicitatie.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 februari 2010, 16:42
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Sollicitatiebrief leraar lager onderwijs

Voor een ieder die dit voorbeeld nog gebruikt.

Het is een mooie brief. Met name omdat er een goede motivatie inzit en het enthousiasme schreeuwt van het vel af. Ik zou zeker een gesprek willen hebben na het lezen van deze brief.

Houd er wel rekening mee, dat lager onderwijs tegenwoordig basisonderwijs heet.
Daarnaast voldoet deze brief niet aan de etiquette van een zakelijke brief.

Deze briefschrijver maakt dat goed door veel over zijn ervaring en onderwijsvisie te vertellen.

Met vriendelijke groet,
J. Molenaar
directeur van een basisschool
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 april 2010, 16:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief leraar lager onderwijs

[Sollicitatie

Geachte mevrouw (naam directeur),

Graag solliciteer ik naar een eventuele vrije betrekking van leraar lager onderwijs.

> Een "eventuele vrije betrekking"? Wat bedoel je hiermee? Klinkt een beetje wijfelig... Ik zou iets stevigers neerzetten. "eventuele" weglaten.

Deze functie is mij op het lijf geschreven en in deze brief wil ik u vertellen waarom.

> Beter: In deze brief kunt u lezen waarom. "Wil ik u vertellen" klinkt weer een beetje wijfelig. Niet wil ik u vertellen, maar vertel ik u! Hoppa, wees zelfverzekerd!

In juni behaal ik mijn diploma van Leraar Lager Onderwijs in de Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen. Tijdens mijn opleiding deed ik heel wat ervaringen op in verschillende scholen van verschillende netten.

> Beter: "Ik heb ervaring opgedaan in..." ipv spreken in de vërleden tijd "deed ik ervaring op.."

In de loop van de opleiding ging mijn interesse steeds meer uit naar het ervaringsgericht onderwijs. Na een twee weken durende stage in de Freinetschool De Appeltuin te Leuven wist ik zeker dat ik deze richting uit wilde.

> Ik zou weglaten dat die stage 2 weken duurde. Als ze er naar vragen kun je t eerlijk zeggen, maar nu ontkracht het je besluit van dat je het na die stage zeker wist.

Vooral de inbreng en verantwoordelijkheid van de leerlingen spreken me erg aan, net zoals de aandacht die uitgaat naar het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen. Het is een onderwijsvorm waarin ik me zeer goed voel en ik hoop dan ook op een kans om jullie leerkrachtenteam te versterken.


> De inbreng en verantwoordelijkheid van de leerlingen spreken je aan? Wat bedoel je daar precies mee. Voor mij, als leek... ik ken de school niet, klinkt het onduidelijk. Is het een school waarbij leerlingen meer verantwoordelijkheid en inbreng hebben dan op andere scholen?

Verder hecht ik veel belang aan een open klas- en schoolsfeer, waarin leerkrachten en leerlingen zichzelf kunnen zijn.

> Goed zo, sterk punt. Verwacht wel dat ze hierop door gaan vragen tijdens het gesprek dus bereid je voor! Waarom vind je dit belangrijk etc.

Om die reden heb ik tijdens mijn laatste opleidingsjaar gekozen voor sociale vaardigheden als scriptieonderwerp. Ik heb tijdens mijn stages op verschillende manieren muzisch gewerkt aan sociale vaardigheden, zowel binnen muzische activiteiten als in andere lessen en activiteiten. Op die manier heb ik de bevestiging gekregen van het nut en het belang van de sociale vaardigheden bij kinderen en het effect van een tekort aan sociale vaardigheden in het leven van de kinderen, nu en in de toekomst.


Graag wil ik mijn motivatie en interesse verder toelichten in een persoonlijk onderhoud.

> beter is: Graag licht ik mijn motivatie verder toe.... Wees daadkrachtiger en probeer zinnen met "graag wil ik" te vermijden.

Met vriendelijke groeten,


(naam)


(handtekening)

Bijlage: Curriculum Vitae[/QUOTE]

Beetje kritisch, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groeten, Mirthe
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 april 2010, 23:04
dorine dorine is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 63
dorine is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief leraar lager onderwijs

Ik weet niet of je een Nederlander bent die in België gerstudeerd heeft of een Belg die in Nederland wil solliciteren. Uitgaande van het laatste zou ik je de tip willen geven om je goed te verdiepen in de Nederlandse schoolcultuur. Hier heet het niet Lagere school maar Basisschool en muzische vakken worden hier meestal creatieve vakken genoemd. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de Nederlandse cultuur en het schoolsysteem hier, dan kom je professioneler over.
Ik begrijp dat je een open sollicitaite brief wilt schrijven, maar misschien is het nuttig om die te richten aan een schoolbestuur. De meeste scholen vallen onder een groter geheel en die besturen hebben inzicht in waar leerkrachten boventallig zijn (en dus ontslagen worden) en waar eventueel een plaats vrij komt. Je brief is dan effectiever.
Verder moet je, denk ik, je sterke punten beter omschrijven. Je schrijft dat je gewerkt hebt aan sociale vaardigheden en creatieve vakken. Betekent dit dat je goed bent in het oplossen van sociale problemen in een klas met behulp van b.v. toneel? Als dat zo is moet je dit absoluut veel meer benadrukken. Scholen hebben graag een leerkracht die in de bovenbouw om weet te gaan met pest- of pubergedrag. Laat duidelijker zien waar jij goed in bent.

Succes met solliciteren
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Sollicitatiebrief administratief bediende Koshi Sollicitatiebrief en cv 2 20 juni 2006 22:55
open sollicitatiebrief controleren bia Sollicitatiebrief en cv 2 21 mei 2006 00:23
Open sollicitatiebrief kinderopvang Kyr Sollicitatiebrief en cv 2 8 mei 2006 19:53
Sollicitatiebrief Media- Adviseur Simply Sollicitatiebrief en cv 2 13 november 2005 13:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon