Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 mei 2011, 21:34
G-ta G-ta is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 7
G-ta is on a distinguished road
Standaard Advocaat worden via havo of vwo?

Beste lezers,

Ik ben een jonge meid van 14 die wat hulp en advies zoekt bij haar loopbaan op de middelbareschool. Ik zit nu in de laatste periode van het tweede brugjaar met als vast advies voor het derde leerjaar HAVO/VWO wat tevens ook een brugjaar is. Hier wordt besloten welke richting ik definitief op ga.
Mijn droom is om later een succesvolle advocate te worden die internationaal zaken behandelt (en misschien ook wel in contact staat met de politie om daar een handje te helpen).

Om deze droom werkelijkheid te maken heb ik gelezen dat het niet echt uitmaakt of ik HAVO of VWO afrond. Ik zet op dit moment in voor het VWO en zou het fijn vinden als ik wat advies of tips zou kunnen krijgen over mijn leer en werkhouding. Hoe ik het beste overkom als een VWO-leerling, do's en don'ts etc.

Hiernaast vraag ik me ook af welke weg je af moet leggen om toch advocaat te worden als je de HAVO hebt gedaan.
Het VWO heeft een makkelijke route: universiteit -> masteropleiding etc.
Hoe zit dat met HAVO? Kom je dan op hetzelfde uit of helemaal niet en welke wegen beloop je dan allemaal?


Alvast hartstikke bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 mei 2011, 09:22
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard

Om advocaat te worden moet je een universitaire opleiding volgen. De snelste weg is via VWO. via HAVO kun je eerst HBO rechten doen en dan instromen op de universiteit.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 mei 2011, 14:18
Linda1985 Linda1985 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2011
Berichten: 71
Linda1985 is on a distinguished road
Standaard

Als je het VWO aankunt, zou ik daar zeker voor gaan. Het is inderdaad de makkelijkste weg naar een universitaire opleiding. Los van een studie rechten, is ook voor andere opleidingen de weg via het VWO het makkelijkste. Lukt het niet op het VWO dan kun je inderdaad een HBO studie doen en daarna, eventueel verkort, een universitaire studie.

Veel succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 mei 2011, 17:30
G-ta G-ta is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 7
G-ta is on a distinguished road
Standaard

Klopt, ik doe er dan ook mijn uiterste best voor.
Nog bedankt voor de informatie =)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 mei 2011, 17:31
G-ta G-ta is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 7
G-ta is on a distinguished road
Standaard

Aha, op die fiets.
Maakte me wel zorgen dat ik misschien met de HAVO een hele andere opleiding zou krijgen.
Niet dus!
Bedankt Wieteke!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 mei 2011, 00:48
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Er is volgens mij wel eerder hier in topic over geweest.
In dat topic waren er ook voor en tegenstanders van hbo rechten of uni.
De een zegt dat je pas rechten hebt gestudeerd als je mr. hebt gehaald terwijl anderen zeggen dat met het hbo je meer praktijk doet.

Feit is dat als je vwo kunt doen je gewoon de uni moet pakken.
Blijkt dat je vwo net te lastig vindt kun je altijd nog je propedeuse halen met hbo rechten en dan uni pakken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 mei 2011, 21:07
Randy Randy is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 54
Randy is on a distinguished road
Standaard

Beste,

Ik ben zelf een WO Rechten student. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het profiel economie en maatschappij op VWO en HAVO niveau het beste aansluit bij een rechtenstudie. Je kunt op zich met alle profielen rechten studeren. Met economie en maatschappij heb je wel een voorsprong, dan bij andere profielen.

Om advocaat te worden moet je een WO bachelor Rechten opleiding of HBO Rechten opleiding volgen, maar met WO bachelor Rechten heb je meer kans. Verder is een WO master Rechten vereist. Veel universiteiten hebben programma's voor studenten die graag een togaberoep (advocaat, officier van justitie, rechter etc.) willen gaan doen. Daarnaast moet je nog een speciale opleiding volgen om advocaat te mogen worden. Dat wordt intern geregeld bij het advocatenkantoor waar je als advocaat stagiaire gaat werken.

Graag kom ik met je in contact om je meer te vertellen over de rechtenstudie en de beroepsmogelijkheden. Zou je me een privé-bericht willen sturen?

Voor meer informatie:
Hoe word ik advocaat?
Zó word je advocaat
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 juni 2011, 05:44
Randy Randy is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 54
Randy is on a distinguished road
Standaard

Ik wil toch nog even een aantal antwoorden geven die aanstaande rechtenstudenten vaak hebben.

Is er een selectie?
Nee, in principe kan iedereen met een vwo-diploma starten met de rechtenstudie, ongeacht het gevolgde profiel.

Kan ik met een HBO-propedeuse instromen?
In principe is het mogelijk, maar de rechtenfaculteit raadt het niet aan. Uit onderzoeken blijkt dat studenten met een HBO-propedeuse het vaak niet redden op de universiteit. Het is daarom aan te raden om eerst de studie HBO-Rechten af te ronden en vervolgens wellicht over vier jaar nog door te studeren aan de universiteit.

Moet je goed zijn in talen?
Gevoel voor taal is een pré. De rechtenstudie is een talige studie. Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn van belang. Je moet onder andere goed kunnen argumenteren en de kern uit (lange teksten) kunnen halen. Vergeet niet dat je ook veel moet lezen.

Welke titel krijg ik na afronding van de rechtenstudie?
Je wordt 'meester in de rechten'. De engelstalige titel luidt: Master of Laws (LL.M.).

Bron: Radboud Universiteit Nijmegen
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 juni 2011, 21:49
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kan geen toga beroepen doen met HBO-Rechten. Dus, je kunt geen advocaat worden als je HBO-Rechten hebt gestudeerd.
En dit komt van een ex-HBO-Rechten studente.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 augustus 2011, 23:49
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

halloo...Ik heb ook een vraag. Ik deed vorige jaar vwo,nu zit ik in havo 4.
Profiel C&M !
kan ik advocaat worden zonder economie of wiskunde in me pakket te hebben? alvsat bedankt !
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
advocaat

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke opleiding na vwo om filiaalmanager te worden? Bianca-88 Opleiding kiezen en volgen 5 9 januari 2011 16:57
Ik weet niet wat ik later in de toekomst wil worden lady nepo Opleiding kiezen en volgen 7 25 september 2010 21:32
Vavo: Havo of VWO? Martin79 Opleiding kiezen en volgen 2 22 juni 2010 12:41
Hoe van HAVO naar WO-theologie? HAXIMO360 Opleiding kiezen en volgen 3 9 december 2008 23:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon