Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2006, 15:00
Docent Docent is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2006
Berichten: 3
Docent is on a distinguished road
Standaard HBO --> Leraar Spaans 2e graad

1. Welke opleiding heb je gevolgd?

Van 1998 tot en met 2003 heb ik de opleiding Leraar Spaans 2e graad aan de Fontys Hogeschool in Tilburg gevolgd. Dit is een vierjarige opleiding die ik in vijf jaar met succes heb afgerond.

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?

Heb diverse vooropleidingen gehad welke voor mij een goede basis waren. Als je aan een lerarenopleiding in een taal begint is het erg nuttig om een goede basis te hebben. Niet zozeer vakinhoudelijk, maar wel als het gaat om algemene ontwikkeling en eventuele kennis van andere talen.

3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst? En wat het makkelijkst?

Het ging mij allemaal vrij makkelijk af. Ik had altijd gedacht dat een Hbo-opleiding zwaar zou zijn. Bij de lerarenopleiding was het in ieder geval niet het geval. Natuurlijk is het af en toe hard werken, maar over het algemeen valt het mee. De stages zijn meestal zeer intensief omdat je veel tijd op de stageschool doorbrengt en thuis nog eens aan je stageverslag en lesvoorbereiding moet werken. Soms vinden er vergaderingen plaats en ben je pas laat in de avond thuis. De eerste stage valt mee. Dit is een oriëntatiestage waarin je kennismaakt met het docentenvak. Je begint met een week observeren van docenten en daarvan verslag doen in je stageverslag. Ook maak je dan een heleboel oriënterende opdrachten (zoals interviews, verslagen van de gang van zaken op school, etc). Daarna ga je gedurende - ik dacht - 15 weken één dag per week naar je stageschool om ook lessen te verzorgen en verder kennis te maken met het vak. In de jaren erna volg je elk jaar een stage van een aantal weken/maanden, met als hoogtepunt de lio-stage in het 4e leerjaar. Je brengt dan 5 maanden op een school door waarin je als volwaardig docent functioneert. Natuurlijk wel met de gedachte dat je nog steeds student bent en nog veel moet leren.

Het maken van groepsopdrachten en werkstukken ging het makkelijkst omdat dit het minste werk kostte. Je wordt namelijk beoordeeld op je creativiteit en inhoud en niet zozeer op kennis die je uit een boek moet opdoen en waarvoor je hard moet studeren.

Ik vind het jammer dat er met name in de laatste twee jaar teveel aandacht aan didactiek en modules als bijvoorbeeld psychologie wordt besteed. Ik had wel wat meer taalkundig bezig willen zijn op een iets hoger niveau.

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?

Veel stages, zoals beschreven bij punt 3 en het maken van groepsopdrachten voor vakken als didactiek. Met name in het eerste jaar krijg je veel theorie over de Spaanse taal (grammatica, zinsopbouw, etc.). In de jaren erna is dit steeds minder en gaat men over op de praktijk (spreekvaardigheid, luistervaardigheid, etc).
In het derde jaar ga je min of meer verplicht een aantal maanden naar een Spaanssprekend land om kennis van taal en cultuur op te doen. De lerarenopleiding heeft contacten met diverse universiteiten. Nadeel hiervan is dat het een duur grapje is. Vooral als je ook in Nederland al een appartement hebt. Ons leerjaar was een testjaar waarin leerlingen voor het eerst een tijdje naar het buitenland werden gestuurd. Alles was nog niet al te goed geregeld. Je kreeg een zelfstudiepakket mee dat af moest. Verder mocht je het allemaal zelf uitzoeken.

5. Beviel de opleiding?

Redelijk. Er was helaas geen sprake van groepsgevoel in de klas. In het eerste jaar begonnen we met ruim 20 leerlingen waarvan er in het vierde jaar nog maar acht over waren. Onder de overgebleven studenten was er ook geen onderlingen band. Ik denk dat de meesten na hun eerste stage van gedachte zijn veranderd. De opleiding bleek toch niks te zijn voor hen.

6. Wat was je mooiste studieprestatie?

De eindstage op een MTRO-school. De stagebegeleidster was zeer tevreden over mij en vond dat ik moest blijven.

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?

Het moet echt een roeping zijn om docent te worden. Anders heb je er geen plezier in. Je moet er bovendien rekening mee houden dat je een tijd naar het buitenland gaat en dat je dit goed weet te financieren. De studiebelasting zelf is niet al te hoog.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?

Na mijn opleiding ben ik in het volwassenenonderwijs terecht gekomen. Lesgeven op een middelbare school zie ik voorlopig nog niet zitten. Ik ben liever bezig met kennisoverdracht van de Spaanse taal, dan met het opvoeden van leerlingen.

9. Wat wil je verder nog vertellen over de opleiding?

Aan te raden aan mensen die een band hebben met de Spaanstalige wereld. Zorg wel dat je zelf voldoende bezig blijft met de taal, want vakinhoudelijk wordt er op de opleiding steeds minder aandacht aan besteed. In de eerste twee jaar het meest.

Laatst gewijzigd door René; 25 januari 2006 om 16:44 Reden: Van bijlage naar tekst, Word-codes verwijderd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon