Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 oktober 2013, 16:07
Musje Musje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 januari 2013
Berichten: 9
Musje is on a distinguished road
Lightbulb Carriereswitch... hoe pak ik dat aan?

Hallo allemaal,

Ik ben een 23 jarige HBO pedagoge. Na 3 tijdelijke contracten kon mijn werkgever mijn contract niet omzetten in een vast contract gezien de crisis. Hij zegt dat hij voornemens is om mij in februari weer aan te nemen, maar dit is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik dit wel wil, want het zou dan zeker fors minder uren zijn en ik ben dus op zoek naar een nieuwe baan.

Al tijden zoek ik in mijn vakgebied een baan, die hier helaas niet voor het oprapen liggen. Vier keer per jaar komt er weer een lading afgestudeerden bij die allemaal in dezelfde vijver vissen en dat ben ik een beetje beu.

Nu is mijn grote passie SCHRIJVEN. Altijd al geweest, maar als 16 jarig meisje zonder geld (en ook ouders zonder geld, voor de duidelijkheid) voor een kamer naar een stad 180km verderop gaan studeren, was geen optie.
Een baan als tekstschrijver, copywriter, redactiewerk of het schrijven van artikelen voor tijdschriften, websites etc lijkt me geweldig.
Ik ben nu helaas niet in de positie om een opleiding te volgen (financieel niet mogelijk). Ik lees dat veel tekstschrijvers 'autodidact' zijn en freelance werken. Klinkt heerlijk, maar dat betekent ook veel concurrentie en de mogelijkheid om ervan te leven is klein (en dat heb ik wel nodig...).

Dat ik niet 'zomaar' wat schrijf, blijkt wel uit het feit dat mijn roman in 2014 uitgegeven wordt. Met het oog hierop, hoop ik een nieuwe carrière te beginnen in de tekstwereld. Er zijn een aantal leuke vacatures voor tekstschrijvers of copywriter in dienstverband, maar hoe moet ik in hemelsnaam beginnen? Ik doe al vrijwilligerswerk waarbij ik korte verhaaltjes schrijf over de jongste voetballertjes van de club, maar dat stelt weinig voor. Ik heb mijn CV al aangepast door de werkzaamheden die ik bij vorige (pedagogische) werkgevers heb gedaan vooral vanuit het schrijven te benaderen (dus: content schrijven voor websites, het opstellen van procedures, het schrijven voor de nieuwsbrief etc. Dat heb ik daadwerkelijk ook gedaan).

Lang verhaal, maar ik wil héél graag aan de slag in dit werkveld. Wie heeft er tips voor me? Waar moet ik zijn, wat zijn do's en dont's als het op solliciteren aankomt en hoe lukt het mij nu om in dit wereldje te raken zonder opleiding maar wel met passie en een (nog uit te geven) roman?!

Alvast bedankt.

Groetjes van Mus.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 oktober 2013, 01:07
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Musje,

Heb je al een weblog? Die is gemakkelijk te maken via Wordpress. Daar kun je elke dag, of een aantal keren per maand op schrijven. Dan leren mensen je al wat kennen en dat kan dan ook je visitekaartje worden.

En je kunt op Facebook, Twitter en Linkedin je artikelen posten die je op je weblog hebt geschreven.

Op Facebook, Twitter en Linkedin kun je ook je boek promoten en op Linkedin kun je mensen vragen een referentie te geven over je boek en je andere schrijfwerk (artikelen, blogposts, enz.)

Als je gaat solliciteren dan kun je een link van je weblog en Linkedinprofiel meesturen. Dan kun je laten zien wie je bent en wat je kunt

Ik hoop dat je wat met deze info kunt.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 oktober 2013, 12:05
JudithS JudithS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2013
Berichten: 52
JudithS is on a distinguished road
Standaard

Hoi Musje,

Wat leuk dat je wilt gaan schrijven! Je zou kunnen denken aan een combinatie van een baan in loondienst en freelance schrijven. Het schrijven kun je rustig opbouwen. Eerst hier en daar wat vrijblijvend werk doen voor anderen, in ruil voor promotie bijvoorbeeld.

Judith Schoorlemmer
__________________
www.sollicitatiehulp.org

Ik help je graag, met tips over je loopbaan.
Hoe ontdek je welke baan bij je past en hoe vind je je droombaan?


www.sollicitatiehulp.org
www.wegnaarsucces.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 oktober 2013, 18:21
Musje Musje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 januari 2013
Berichten: 9
Musje is on a distinguished road
Standaard

Beste Hetty en Judith,

Dank jullie wel voor de bruikbare tips. Jullie adviezen wat betreft bloggen en social media zijn natuurlijk hartstikke goed. Het lastige voor mij is dat ik nu op een tweesprong sta: ik wil graag bloggen (en Judith, jouw aanbod om jouw hele leuke website te bloggen vind ik top) maar voor mijn gevoel is dat niet mogelijk nu.
Ik heb bijv. een twitter aangemaakt, met het doel om mijn boek straks te promoten. Ook moet ik straks een auteurspagina aanmaken op Facebook en een eigen webpagina/log beginnen.
Met het oog daarop lijkt het me onhandig om nu met mijn naam overal massaal te bloggen dat ik werkzoekende ben. Als mensen straks mijn naam intikken bij Google, wil ik dat ze mijn boek vinden en niet mijn klaagzang over werkeloosheid of mijn zoektocht naar werk. Begrijpen jullie mijn worsteling een beetje? Ik wil wel schrijven, maar juist mijn schrijfwerk houdt me tegen ;-) Als dat boek er niet geweest was, had ik je nu nog gemaild, Judith! Heel leuk initiatief.

Freelance tekstschrijven heb ik zeker in gedachten, maar kan pas als ik een baan heb in loondienst. Nu zou ik daarmee mijn WW op het spel zetten en dat is zinloos gezien mijn gebrek aan ervaring, opleiding en netwerk. Ik heb in elk geval nu met goed geluk op twee vacatures in dit gebied gesolliciteerd, en de duimen draaien.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 oktober 2013, 11:57
nvdhoek nvdhoek is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2013
Berichten: 3
nvdhoek is on a distinguished road
Standaard

Beste Musje,

Je schrijft niet in welke richting je wilt gaan schrijven of waar je boek over gaat, maar er zijn wel andere mogelijkheden dan bloggen over je privésituatie. Je zegt dat je pedagogische werkgevers hebt gehad. Stel: je wilt kinderboeken gaan schrijven, dan heb je je blogthema al voorhanden: je voormalige werk. Dat is ook een prima insteek als je vanuit je vakgebied je deskundigheid wilt inzetten als schrijver. Of je schrijft over een hobby, het schrijverschap zelf... The sky is the limit!

Een carriereswitch kun je op verschillende manieren aanpakken. Het is een optie om een grote stap ineens te maken (van pedagogie naar redacteur van een autotijdschrift). Je kunt ook overwegen om in een andere sector te gaan werken en hetzelfde werk te blijven doen of ander werk te gaan in dezelfde of een vergelijkbare sector. De sociale sector heeft communicatiemedewerkers nodig, bijvoorbeeld. Dan kom je al iets dichter bij schrijverschap. Tijdschriften en uitgevers op het gebied van opvoeden en onderwijs werken veel met freelancers. De deskundigheid heb je al, en het is te combineren met een eventueel nieuw contract met minder uren bij je voormalige werkgever.

Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leuke niet-kantoorbanen? Roque Santa Cruz Loopbaanvragen 203 21 november 2021 14:13
Sollicitatie/motivatie brieven check Lichtgroen Sollicitatiebrief en cv 10 30 juli 2012 12:51
Teveel stress, hoe pak ik dit aan WendyP Sollicitatiegesprek 7 3 augustus 2010 17:42
sollicitatiebrief operatieassistent stuud Sollicitatiebrief en cv 4 9 oktober 2009 15:48
Hoe schrijf ik een tweede brief aan dezelfde organisatie? soel Sollicitatiebrief en cv 2 22 juli 2009 19:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon