Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 januari 2010, 23:15
Wensie Wensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2008
Berichten: 15
Wensie is on a distinguished road
Thumbs up Carrièreswitch, maar waar naar toe?

Sja en nu heb ik toch besloten om deze carriereswitch te maken!
Ik werk al jaren in de kinderopvang en anderhalf jaar geleden heb ik hier ook al een vraag gesteld om meer inzicht te krijgen.
Ik vond weer een baan in de kinderopvang waar ik het even naar mijn zin had maar toch merk ik dat ik veel meer kan en behoefte heb om iets heel anders te doen.
Toch denk ik dat het vasthouden aan een baan waar ik niet zoveel behoefte meer aan had, alleen maar te maken had met de angst om daadwerkelijk te veranderen.
Nu heb ik besloten om voet bij stuk te houden en daadwerkelijk de verandering door te lopen om iets anders te gaan doen.
Het enige waar ik dan vastloop is: wat wil ik...
Ik heb al een aantal sites bekeken en een aantal vacatures door gespit maar ik lijk er zo 123 niet uit te komen..
Heeft iemand voor mij tips en trucs om een carriereswitch mogelijk te maken?
Ik zou graag ergens willen werken waar ik mogelijk een interne cursus kan gaan volgen om eventueel en indien nodig bij te scholen.

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2010, 12:41
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Een carrièreswitch maak je niet 1-2-3. Het vraagt gedegen zelfonderzoek, fantasie, lef en moed.
Ik denk dat je met de tips van mijn collega's Ysolde Bentvelsen en Susanne Biemans een heel eind komt.

Veel succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2010, 12:45
Wensie Wensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2008
Berichten: 15
Wensie is on a distinguished road
Standaard Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Bedankt voor je reactie...
Uiteraard weet ik dat het niet 123 gaat maar vind ik het allang fijn dat ik nu daadwerkelijk de stap heb genomen om onderzoek te gaan doen.
En na het onderzoek ben ik zeker van plan de stappen te ondernemen.
Bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 januari 2010, 18:51
Wensie Wensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2008
Berichten: 15
Wensie is on a distinguished road
Talking Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Ik heb na wat speuren op deze site een aantal zaken op papier:

Vaardigheden:
Ambitie, Besluitvaardigheid, Communicatieve vaardigheden, Concentratievermogen, Enthousiasme, Flexibiliteit, Gevoel voor cijfers, Gevoel voor humor, Inlevingsvermogen, Initiatief, Perfectionistische instelling, Positieve instelling, Reactievermogen, Rekenvaardigheid, Weetgierigheid, Zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

Eigenschappen:
Aandachtig, Actief, Alert, Allround, Autoritair, Begripsvol, Behulpzaam, Belangstellend, Betrouwbaar, Competent, Eerlijk, Energiek, Enthousiast, Fantasierijk, Geduldig, Humoristisch, Krachtig, Leidend, Openhartig, Oprecht, Spontaan, Waarheidlievend en Zelfstandig.

In mijn werk wil ik graag:
Veel vrije tijd hebben, Zelf uitmaken wat ik doe, zelf uitmaken hoe iets gedaan wordt, overzicht hebben, werken in een kleine groep, dichtbij het werk wonen, precies weten wat ik moet doen, een eigen plek hebben, rustig zitten, opdrachten geven aan anderen, bezig zijn op kantoor, op onderzoek uitgaan, nuttige dingen doen, vooral alleen werken, snel hogerop komen, iets betekenen voor anderen, nadenken en concentreren, met cijfers omgaan, met een computer omgaan, veel afwisseling, eigen initiatief nemen, zekerheid, waardering krijgen, een vriendschappelijke sfeer.

Heeft iemand eigen idee naar welke baan/ functie dit kan leiden? Of moet ik meer op papier zetten? Tips?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 januari 2010, 19:59
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Hallo Wensie,

Ik kan wel allemaal banen gaan verzinnen, maar grote kans dat ik iets bedenk dat je niet leuk vindt. Om met ideeën en tips te komen, moet ik meer van je weten. Wat je hierboven getypt hebt, kan als uitgangspunt dienen.

Als je belangstelling hebt voor een telefonische coaching, kijk dan eens op mijn site.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 januari 2010, 20:30
Wensie Wensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2008
Berichten: 15
Wensie is on a distinguished road
Standaard Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Klinkt wel negatief als je er op voorhand al vanuit gaat dat je een baan verzint die ik mogelijk niet leuk vind..
Misschien vind ik het wel helemaal geweldig..
Wat zouden wij telefonisch dan bespreken?
Wat zou je nog meer willen weten van mij?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 januari 2010, 12:52
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wensie Bekijk bericht
Klinkt wel negatief als je er op voorhand al vanuit gaat dat je een baan verzint die ik mogelijk niet leuk vind..
Misschien vind ik het wel helemaal geweldig..
Wat zouden wij telefonisch dan bespreken?
Wat zou je nog meer willen weten van mij?

Alvast bedankt!
Wensie,

Wat hetty waarschijnlijk bedoelt, is het volgende. Je geeft een heleboel (verder prima!) eigenschappen, vaardigheden en wensen op. Hierbij heb je gebruik gemaakt van informatie van het net. Stel nu, dat iemand aan de hand van enkel deze lijst met kreten een 'tegenlijst' maakt met beroepen. Bijvoorbeeld: Administrateur, automonteur, burgemeester, balletdanser.
Zou de kans dan al groot zijn dat jouw 'droombaan' er bij staat? Wie weet.
Maar oke, je ziet zo'n lijst en denkt 'Tof, dus ik moet automonteur worden!'. Ook dan wordt het wat lastig, want hoe is je persoonlijke situatie? Wellicht dat je zaken mee wilt laten wegen die je ook niet direct op internet wilt zetten. Bijvoorbeeld 'ik ben eigenlijk allergisch voor olie'...Lastig, dus nu valt die droombaan al af. Nu oke, dan wordt het toch burgemeester....Ik hoef niet uit te leggen dat die 'mogelijkheid' slechts voor weinigen is weggelegd.
Nou ja, kiezen we balletdanser maar ook hier doemen de donkere wolken al aan de hemel: iedereen heeft ook minder goede eigenschappen (soms ook 'eigenschappen waar je aan moet werken' genoemd, of ronduit slechte eigenschappen) en toevallig ben je (is maar een voorbeeld!!) niet erg atletisch. Blijft er nog maar één over...en laat dat nou een baan zijn waar je op voorhand al geen zin in hebt.

Ik weet, dit klinkt overdreven. Maar wat ik duidelijk wil maken is dat je het met enkel een aantal lijsten van internet niet ineens op kunt lossen. Jouw baan waar je helemaal gelukkig in kan en wil worden is er echt wel. Welke dat is, ligt echter ook aan jou als mens, als persoon. Dat is moeilijk te testen/toetsen. Ga maar na: als uit een test komt dat je een extreem hoog IQ hebt, zegt dat alleen maar iets over....hoe goed je een IQ test kunt maken. Eigenlijk meer niet Wil je meer zekerheid, dan kun je bellen met Hetty (of andere coaches/begeleiders). Het blijft echter altijd jouw keuze, en die moet jij maken, niet Hetty (of ik...)

Heb je nog vragen, stel ze gerust, we willen je helpen om een keuze te maken!

Laatst gewijzigd door thor2002; 21 januari 2010 om 12:55 Reden: Lezen is niet mijn sterkste punt, laat staan schrijven zonder fouten...typevouwtjes dus!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 januari 2010, 20:09
Wensie Wensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2008
Berichten: 15
Wensie is on a distinguished road
Thumbs up Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Beste Thor,

Ik snapte op zich wel wat Hetty bedoelde alleen is het wel zo dat iedereen het op zijn of haar manier doet.
Ik vind dat je helemaal gelijk heb wat je zegt alleen is het wel zo dat als je net een beroep aangeeft aan mij en ik nog niet daar aan gedacht had. En het mij super leuk lijkt om dat werk te gaan doen dan is het wel heel fijn als er mensen met je mee denken, vandaar mijn vraag.
Verder hoopte ik dat als ik mijn eigenschappen en etc op dit forum zou zetten dat men dan zou denken van: "oh, dit is wel iets wat mogelijk bij haar zou kunnen passen" en mij dat dan zou laten weten.
Maar ik begrijp jouw beargumentatie ook heel goed.
Hoop ook dat je mijn idee er achter begrijpt.

Bedankt voor je support.

Groeten Wensie
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 januari 2010, 21:49
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: carriereswitch maar waar naar toe?

Wensie,

dat is het leuke van internet en echt, het is geen probleem.

Als ik zo naar de (vrij lange)lijst kijk, springt er bij mij gelijk wel het een en ander in het hoofd. Ik kan uiteraard niet oordelen of je er wat mee kunt in verband met mogelijke papieren / kwalificaties, dat lijkt me logisch.
Als ik kijk naar je vaardigheden kijk, vallen me de dubbele vermelding over getallen/cijfers op. Heb je daar iets mee? Vind je het leuk om te rekenen / met computers te werken?
Dan kijk ik naar je eigenschappen; autoritair en zelfstandig. Ik zou je dan vragen of je daar concrete voorbeelden van zou kunnen noemen waaruit dit naar voren komt (hoef je niet hier te beantwoorden, eventueel kun je dit ook nog bij de andere eigenschappen invullen).
Je wensen....ja, misschien valt het je zelf al op, het is vooral veel 'zelf' , vrijheid en alleen.
Kortom, je zit (gok ik zomaar even) op de wip. Ga je voor zezelf beginnen of niet. Dat schemert heel erg door de keuzes die je gemaakt hebt, heen. Een gokje is dat je waarschijnlijk iets zelf wilt beginnen in de administratieve kant (accountant, fiscalist of zelfstandig boekhouder, iets in die richting)? Dat zou in eerste instantie, aan de hand van deze lijsten dan ook gelijk naar boven komen.

Komen we toch weer op het rechtstreekse contact uit. Want stel je toch eens voor, dat je na wat 'sparren' met iemand er achter komt dat je de stap om voor jezelf te beginnen niet zo ziet zitten. Dat je vroeger graag bij de politie wilde, ik noem maar wat. Dan zou je misschien bij een opleiding criminologie komen (fraude onderzoeken, zoiets)!

In zo'n gespek zitten vaak ook spiegelmomenten. Niet altijd even leuk (of zelfs aardig) maar altijd eerlijk. Wat vind je leuk, minder leuk, waarom dan, leg eens uit, waarom doe je dat, hoe voelde het om.... Dat soort dingen.

Let wel, je bent op de juiste weg denk ik, je zit op dit forum dus onderneem je actie! Uitgaande van je reacties ben je een sterke persoonlijkheid, weet je min of meer al wel wat je wilt maar twijfel je nog enigszins of je wel de juiste keuze gaat maken. Een concrete lijst met mogelijke beroepen zou je zo van internet af kunnen schrapen en heb je wellicht al gedaan, alleen staat jouw keuze er net niet bij.

Laten we het anders gewoon omdraaien; noem jij eens twee beroepen (gewoon, los van of het kan!) waar je altijd stiekum van hebt gedroomd te worden, 'later als je groot wordt'.

En om je te helpen, mijn 'topberoepen' waren vroeger piloot en dierenarts. En nu? Ach, geen piloot en ook geen dierenarts dus, hihi! Maar wel een paar jaar ouder en wijzer.
T.

Laatst gewijzigd door thor2002; 21 januari 2010 om 21:51 Reden: Zucht. waarom schrijf ik nu zulke lange teksten?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 april 2012, 12:23
michelle_voormans michelle_voormans is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2012
Berichten: 2
michelle_voormans is on a distinguished road
Standaard

Ik kan u wel paar tips geven maar ik eerst graag willen weten, wat je doet voor werk?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels Skar Loopbaanvragen 3 17 januari 2010 20:52
Nieuwe baan in het onderwijs, maar van salarisschaal 12 naar 5 midosil Salaris 3 9 februari 2009 11:48
wat is de weg er naar toe sanuk Loopbaanvragen 2 22 oktober 2008 17:12
Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, maar ik heb de juiste papieren niet... Dr. Justin Loopbaanvragen 0 3 december 2007 00:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon