Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 oktober 2008, 21:32
bloemje bloemje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2008
Berichten: 2
bloemje is on a distinguished road
Question Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Ik heb pas geleden een sollicitatiegesprek gehad bij een detacheringsbureau. Die mevrouw was heel erg enthousiast en zei dat ik uitstekend geschikt ben voor die baan. Een dag later heeft ze me gebeld en helaas laten weten dat ze helaas niet verder met mij durven, omdat ze mijn laatste werkgever heeft gebeld en die had niks te klagen over mij, behalve dat ik een tijdje te laat kwam en daarna ging het goed en toen begon ik weer te laat te komen. Wel raar dat hij dat zegt want ik kwam heus niet elke week te laat

Nou moet ik zeggen dat ik vaak vertraging had en dan de volgende trein moest nemen dus dan was het logisch dat ik 10 min na 9 uur binnen liep. Nu ben ik enkel niet aangenomen om het laat komen.

Nu heb ik weer een nieuw gesprek gehad. Het ging onwijs goed. Ik heb mezelf echt weten te verkopen en ze zei dat ze me die baan echt gunt maar het ligt niet aan haar want ik krijg in totaal 3 gesprekken.

Het gaat om een vaste baan met studiemogelijkheden, doorgroeien, alles erop en eraan. Ik ben het 1e gesprek door en binnenkort heb ik een tweede gesprek met iemand anders en daarna het laatste gesprek!

Ik heb natuurlijk ook referenties moeten opgeven en daarbij zit mijn laatste werkgever ook bij helaas.
Ik ben bang dat ze hem gaan bellen na het 3e gesprek en dan opnieuw hetzelfde te horen krijgen.

Nu ben ik van plan hem te bellen een een praatje met hem te maken. Ik heb nooit echt goed contact met die man gehad. Het was een formele relatie wat ik met hem had. Hij vond het echter wel altijd goed als ik eerder weg moest of vrij wou nemen. Alleen durf ik niet zo, want ik weet niet op welke manier ik hem kan duidelijk maken dat ik door hem een baan niet heb gekregen, enkel door hem en dat ik al drie maanden op zoek. Ik wil hem graag zeggen of hij het te laat komen achter wil laten mocht mijn toekomstige werkgever hem bellen, maar is dat niet raar als ik hem zoiets vraag?

Ik wil de baan echt zo graag en ben er bereidt alles voor te doen wat ik maar kan doen binnen de grenzen natuurlijk, maar dit is wel heel vreemd. Dwing ik hem dan tot liegen?

AUB Wie kan mij advies geven? alvast heel erg bedankt en wat zouden jullie in mijn situatie doen, Wat raden jullie mij aan. Ik ben ten einde raad.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 oktober 2008, 09:55
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Vervelend voor je dat het zo gelopen is!!

Niet iedere werkgever belt referenties na, dus het hoeft niet zo te zijn dat ze gaan bellen. Je bent echter toch niet verplicht om je laatste werkgever als referentie op te geven?

Is er geen mogelijkheid om een ander binnen of buiten het bedrijf op te geven die wel goede referentie voor je kan geven (dit voor evt. toekomstige sollicitatie)? Persoonlijk heb ik het gevoel dat je beter niet kan bellen met oude werkgever en het eerst op voorgaande manier moet proberen op te lossen.

Ik ken je oude werkgever niet, maar als hij zoiets zegt als er iemand belt om jou te checken, is het raar als hij zo reageert. Hij weet immers ook wel dat het in jouw nadeel is. De vraag is echter ook: is het te laat komen echt de enige reden dat je niet bent aangenomen? Was er nog andere reden voor het detacheringsbureau of heeft je oude baas nog meer gezegd?

Als je de indruk hebt dat ze echt de referenties gaan nabellen of sowieso gebruikelijk is in jouw branche, kun je evt. heel summier zelf aangeven dat je helaas toen vaak vertraging had, dat hij daar moeite mee had enz, zelf toelichten dat het vaak maar om 10 minuten ging en dat je dat gewoon extra werkte enz. Dan zijn ze al voorbereid en zien ze het misschien in ander licht. Uiteraard ook aangeven dat die vertraging nu is opgelost of dat je eerder weggaat en dat je zeker niet te laat gaat komen bij toekomstige baan enz. enz. Mocht je wel te laat komen, dan werk je extra door.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaand advies. Ik hoop dat je de baan krijgt! Ziet er inderdaad goed uit!

Succes!

Rosina
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 oktober 2008, 13:19
bloemje bloemje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2008
Berichten: 2
bloemje is on a distinguished road
Standaard Re: Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rosina Bekijk bericht
Vervelend voor je dat het zo gelopen is!!

Niet iedere werkgever belt referenties na, dus het hoeft niet zo te zijn dat ze gaan bellen. Je bent echter toch niet verplicht om je laatste werkgever als referentie op te geven?

Is er geen mogelijkheid om een ander binnen of buiten het bedrijf op te geven die wel goede referentie voor je kan geven (dit voor evt. toekomstige sollicitatie)? Persoonlijk heb ik het gevoel dat je beter niet kan bellen met oude werkgever en het eerst op voorgaande manier moet proberen op te lossen.

Ik ken je oude werkgever niet, maar als hij zoiets zegt als er iemand belt om jou te checken, is het raar als hij zo reageert. Hij weet immers ook wel dat het in jouw nadeel is. De vraag is echter ook: is het te laat komen echt de enige reden dat je niet bent aangenomen? Was er nog andere reden voor het detacheringsbureau of heeft je oude baas nog meer gezegd?

Als je de indruk hebt dat ze echt de referenties gaan nabellen of sowieso gebruikelijk is in jouw branche, kun je evt. heel summier zelf aangeven dat je helaas toen vaak vertraging had, dat hij daar moeite mee had enz, zelf toelichten dat het vaak maar om 10 minuten ging en dat je dat gewoon extra werkte enz. Dan zijn ze al voorbereid en zien ze het misschien in ander licht. Uiteraard ook aangeven dat die vertraging nu is opgelost of dat je eerder weggaat en dat je zeker niet te laat gaat komen bij toekomstige baan enz. enz. Mocht je wel te laat komen, dan werk je extra door.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaand advies. Ik hoop dat je de baan krijgt! Ziet er inderdaad goed uit!

Succes!

Rosina
Nee, helaas kan ik deze werkgever niet weglaten, ook is het een concurrent van mijn toekomstige werkgever, vandaar dat ik zeker weet dat hij wel wordt gebeld. Ik ben bang dat als ik in het gesprek met het bedrijf al aangeef dat ik bij mijn oude werkgever af en toe te laat kwam dat ze me daar al niet om gaan aannemen, omdat ze zoiets van mij horen en daar dus echt geen zin in hebben. Is het dan niet beter zo dat ik vertel wat er eerder is gebeurd, dus dat ik eerder al niet ben aangenomen door mijn referentie, terwijl dat geen reden is om mij niet aan te nemen, want punt 1: Ik moet bij mijn nieuw werk als ik hem krijg later beginnen dan 9 uur en ik dan genoeg tijd heb om zeker op tijd een trein te pakken en ik dus moeilijk vertraging kan oplopen omdat ik toch eerder vertrek

Of moet ik mijn oude werkgever gewoon bellen en aangeven dat ik deze baan echt heel erg serieus neem en of hij aub een goed woordje voor me wil doen mochten ze hem bellen
Ik kijk uit naar je reactie!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 oktober 2008, 03:25
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Het zou ook maar zo kunnen dat ze je zonder meer niet geschikt achter bij nader inzien en het verhaaltje van je oud werkgever hun erg gelegen kwam om zo op een gemakkelijke manier van je af te komen. Dat is niet zo netjes maar mensen kiezen soms de eenvoudige uitweg ook al is die kort door de bocht.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 oktober 2008, 18:22
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Hallo Bloemje,

Ik zou niet zelf vertellen tijdens gesprek dat je vorige keer niet bent aangenomen door de referentie van je oude werkgever. Dan slaat de schrik om hun hart en wordt je, volgens mij, zeker niet aangenomen.

In dat geval zou ik dan contact opnemen met je oude werkgever en situatie uitleggen.

Moet ik zeggen dat ik het lastig vind en geaarzeld heb over antwoord. In dit geval lijkt me contact opnemen met je werkgever echter uiteindelijk de minst slechte keuze.

Succes. Laat nog even weten hoe het allemaal afgelopen is! Ben wel
benieuwd.

Rosina
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 oktober 2008, 01:14
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
Het zou ook maar zo kunnen dat ze je zonder meer niet geschikt achter bij nader inzien en het verhaaltje van je oud werkgever hun erg gelegen kwam om zo op een gemakkelijke manier van je af te komen. Dat is niet zo netjes maar mensen kiezen soms de eenvoudige uitweg ook al is die kort door de bocht.
Dat was precies mijn gedachte.

Waarom hebben ze dit niet bij jou gecheckt naderhand, gevraagd naar jouw verhaal? Ik vermoed dus inderdaad dat die hele referentie niet de reden is dat je bent afgewezen.
Kun je bij dat bureau eventueel nog eens goed doorvragen over de reden van afwijzing? Bel ze op en zeg dat je graag wat meer wilt weten over je afwijzing zodat je hier in de toekomst van kan leren.

Ik ben zelf trouwens geen voorstander van referentie-checks.
Het is eigenlijk een soort ongeschreven regel dat de referent een positief verhaal vertelt. Dus krijg je ooit de waarheid wel te horen?
En als je dan echt een negatief verhaal te horen krijgt, is de referent dan wel objectief? Wil hij een oud-medewerker een loer draaien of vertelt hij iets naars over een medewerker die hij eigenlijk niet kwijt wil.

Nee, ik vind de waarde van een referentiecheck op deze manier 0,0.

Te laat komen is overigens misschien niet zo handig, maar voor mij zou het geen reden zijn om iemand, die verder goed uit de sollicitatierondes komt, af te wijzen. Ik zou het wel als aandachtspuntje meenemen.

Overigens ben je dus echt niet verplicht om je laatste werkgever als referent op te geven. Kun je niet een collega opgeven waar je mee hebt gewerkt bij die laatste werkgever?

Ik zou zeker ook contact opnemen met die laatste referent om te vragen wat hij een volgende keer evt. over jou kan vertellen. Misschien kan je met hem samen wel komen tot een goed verhaal voor een volgende keer.
Het zou toch van de zotte zijn als zo'n referent jouw kansen de grond in boort met een rot verhaal.

Succes ermee!!!
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 april 2009, 18:12
Vlammetje Vlammetje is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 44
Vlammetje is on a distinguished road
Stuur een bericht via ICQ naar Vlammetje Stuur een bericht via Instant Messenger naar Vlammetje Stuur een bericht via MSN naar Vlammetje Stuur een bericht via Yahoo naar Vlammetje Stuur een bericht via Skype™ naar Vlammetje
Standaard Re: Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd

Even een aantal zaken uit elkaar halen. Ik twijfel ook sterk of die referentie de enige reden is dat een burewau jou niet aan zou nemen. Maar het kan wel de druppel geweest zijn.

Een aantal zaken behoeven wel aandacht in de toekomst. Allereerst weten we dus dat je best wel een poosje te laat kwam vanwege de treinverbinding. Ik ga nu even advocaat van de duivel spelen. Want waarom kon jij niet gewoon eerder van huis en dan dus met een eerdere verbinding ruimschoots op tijd aankomen?

Ik denk eerlijk gezegd dat het structurele (lijkende) aspect weleens het echte probleem zou kunnen zijn. Namelijk: iemand die vaak dan wel regelmatig dan wel overwegend te laat binnenkomt, laat zich eigenlijk van zijn slechtste kant zien. Hij demotiveert zijn collega's (die niet zien of net doen of ze niet zien dat hij 's avonds ook langer doorwerkt, ALS dit het geval is), ontwricht daarmee een team en creeert spanningen en afgunst en toont een bepaald gebrek aan motivatie om op tijd te komen.

Ik denk dan ook dat je met een heel goed verhaal zult moeten komen om dit te verklaren, met duidelijke argumenten. Kun je bijvoorbeeld niet eerder van huis omdat je eerts je kinderen weg moet brengen?

Ik verwacht dat het feit dat de nieuwe werkgever ergens anders gevestigd is, waardoor jij geen last meer van dezelfde treinverbinding zult heben, onvoldoende motivatie laat zien. Sterker nog: het kan in je nadeel werken, als een soort gemakkelijke oplossing waarbij je je minder in hoeft te spannen om toch op tijd te kunne komen.......

[einde advocaat van de duivel]

Het is een lastig geval. Van de ene kant mogen we aannemen dat jou vorige baas zich aan dat te laat komen gestoord heeft. Aan de andere kant zou hij de eerste oud-werkgever niet zijn die liever niet heeft dat goed personeel naar de concurrent gaat, en dat actief probeert te dwarsbomen. Is er iemand anders binnen hetzelfde bedrijf die jij zou kunnen opgeven als referent? Bijvoorbeeld iemand van PZ oid?

Anders zou ik toch adviseren om je verhaal in een van de gesprekken reeds te doen, en zorg dan aub dat het een sterk verhaal is. Dan neem je je vroegere baas in ieder geval de wind uit de zeilen.

Succes ermee, ik hoop dat je deze baan krijgt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 december 2010, 10:16
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Een referentie bellen is een oude uitvinding. Een werkgever heeft een bepaald gevoel bij jou en wilt bij een derde controleren of hij/zij dit gevoel deelt. Referenties zijn beinvloedbaar en daarom niet altijd objectief.

Tip: een persoon die voor jou als referentie gaat optreden mag in principe iedereen zijn. Probeer wel een relevant persoon te vinden, maar het hoeft niet per definitie de directeur te zijn of jouw manager. Mocht je intensief met een projectleider hebben samengewerkt of iemand anders, geef hem/haar dan op als referentie.

Tip 2: schrijf nooit bij voorbaat je referenties op je CV maar schrijf: op verzoek beschikbaar.
Als de werkgever erom vraagt geef je aan dat je eerst je refenties gaat inlichten (vertel op welke functie je hebt gereageerd en mail evt het functieprofiel).
Geef je potentiele werkgever het signaal dat hij/zij kan gaan bellen.
Zo heb je zelf de regie.

Het probleem wat in deze discussie naar voren komt:

* Bel je referentie op en leg hem het belang uit van een goede referentie en vertel hem dat het te laat komen een ontwikkelpunt van je was waar je absoluut aan gaat werken. Geef aan dat het jouw belemmerd in het krijgen van een nieuwe baan. Mocht hij/zij hierin niet meegaan, kies dan een andere referentie.
En ALS Je dan begint met je nieuwe baan; pak 1 of 2 treinen eerder. Heb voor jezelf altijd het gevoel dat je er alles aan hebt gegaan om op tijd te komen als je te laat komen. Dan is uiteindelijk nog altijd overmacht.

Succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 december 2010, 15:44
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Goede tips! Het bericht is van 2008, maar de tips zijn voor iedereen te gebruiken. Ook in 2010 en 2011
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
brief HR adviseur": advies gevraagd boschje Sollicitatiebrief en cv 0 2 mei 2008 21:52
Welk beroep past bij mij? Faatje Loopbaanvragen 3 28 november 2007 09:49
sollicitatie bij "oude" werkgever in een andere functie. joepie Sollicitatiebrief en cv 2 11 januari 2007 20:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon