Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2014, 23:37
joo joo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2014
Berichten: 1
joo is on a distinguished road
Standaard Kiezen tussen 2 banen, wat nu?

Beste forum-lezers,

Na een tijdje van solliciteren heb ik nu 2 banen aangeboden gekregen (psychologie). De arbeidsmarkt is op dit moment erg lastig, dus ben me er goed van bewust dat ik in een soort luxe positie zit. Maar... ik kan echt niet kiezen! De ene baan is een promotieplek/onderzoeker aan een universiteit; het eerste jaar in dienst als onderzoeker en bij een 'go'' wordt dit omgezet naar een promotieplek voor de volgende 3 jaar. Het onderwerp spreekt me aan, maar ik twijfel of ik zin en de motivatie heb om 4 jaar lang mezelf vast te bijten in een onderwerp. Ik ben bang dat ik het klinische werk ga missen. Voordeel van deze plek is wel dat ik minder ver hoef te verhuizen. Daarnaast ben ik bang dat ik een mooie kans weg gooi als ik het niet doe. Promoveren kan wellicht een pré zijn voor later (als je GZ-psycholoog opleiding wilt doen).
De tweede baan is in een ander deel van het land, waardoor ik verder zal moeten verhuizen en betreft een praktijkbaan (als psycholoog). Het is een redelijk kleine organisatie (met name ouderenzorg), maar leuke collega's en het verdient beter dan de andere baan. Dit is parttime, en eerst voor een jaar met kans op vast. Hierdoor kan ik daarnaast ook nog bij mijn huidige werkgever een 1-jarige klus doen ( als onderzoeks assistent). Ik vind het zo moeilijk om uiteindelijk een knoop door te hakken, want ben bang dat ik de verkeerde keus maak, ook voor de lange termijn. En hoe weet je zo goed wat je leuk vindt? Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!

Groetjes!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 augustus 2014, 14:50
Pietje2
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

Plussen en minnen naast elkaar zetten op een rekenblad / document. Daarna een beslissing nemen en nooit terugkijken.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 augustus 2014, 12:38
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Mijn advies komt op hetzelfde neer als dat van Pietje2, maar ik verwoord het iets minder rechttoe rechtaan Je zit inderdaad in een luxe positie: twee leuke banen waar je uit kunt kiezen. Er zijn er die er jaloers op zullen zijn.
Je wilt niet de verkeerde keuze maken schrijf je, maar eerlijk gezegd bestaat de verkeerde keuze ook niet. Als je iets kiest, dan is dat goed en dan ga je daar voor en moet je niet meer nadenken over hoe het ook had kunnen zijn in een andere baan. Door te kiezen sluit je inderdaad bepaalde bestemmingen uit, maar het geeft je ook de mogelijkheid om te focussen binnen datgene wat je hebt gekozen. En elke functie en werkomgeving heeft leuke en minder leuke kanten.

Maar om een weloverwogen besluit te kunnen nemen, is het verstandig om alles eens goed op een rijtje te zetten. Om te beginnen kun je inderdaad een vel papier pakken - of een excelsheet - en twee kolommen maken. In de ene kolom schrijf je 'promotieplek/onderzoeker' en in de andere kolom schrijf je 'psycholoog'. Noteer eerst de plussen van iedere baan en daarna de minnen. Je kunt alles opschrijven wat in je opkomt. Schrijf er volgens achter op welke manier je er ervaring in hebt of wat je ervan zou kunnen leren.
Schrijf ook op in hoeverre deze banen je helpen om daar te komen waar je over tien jaar zou willen zijn. Promoveren kan wellicht een pre zijn voor later, maar heb je echt de ambitie om GZ-psycholoog te worden of is het meer dat je die optie open wilt houden?

Vervolgens leg je het even weg. Pak het er na een dag nog eens bij en lees de rijtjes nog eens door. En let op: wat voel je als je dit doet? Krijg je bij het ene rijtje een warmer gevoel dan bij het andere? Wat zegt je onderbuikgevoel? Als psycholoog zul je vast wel weten dat je lijf meer signalen afgeeft dan we zelf toe willen geven

Stap in ieder geval niet in de valkuil door met veel mensen te gaan praten. Iedereen kijkt op zijn eigen manier naar jouw 'probleem' en dat maakt het maken van een passende keuze voor jou alleen maar lastiger.

Succes! Ik hoor graag hoe en wat je uiteindelijk gekozen hebt.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
2 banen, wat nu?

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Opleiding kiezen: Wat is het beste? Verwijderd account Opleiding kiezen en volgen 4 8 januari 2014 14:13
Kiezen tussen twee banen - rechten en plichten ejdb Loopbaanvragen 2 7 november 2009 00:49
Kiezen tussen 2 banen Bobby Loopbaanvragen 6 27 juni 2007 22:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon